Onderwijs

Dit nieuw type examen moet KU Leuven-studenten minder stress bezorgen

Universiteit gaat gokken studenten tegen met aangepaste meerkeuzevragen

1 Leuvense studenten in de Universiteitsbibliotheek. © REUTERS

De KU Leuven voert een nieuw systeem in voor meerkeuze-examens. Voortaan kunnen studenten aangeven welke antwoorden onjuist zijn en daarvoor punten krijgen. Het zorgt bij eerste tests alvast voor veel minder stress.

Studenten krijgen steeds vaker meerkeuze-examens voor de kiezen. Een examenvorm waar velen moeite mee hebben. Niet alleen omdat ze het gevoel hebben dat ze hun kennis niet volledig kunnen tonen, maar ook omdat ze bestraft worden als ze een fout antwoord aankruisen. Die minpunten, de zogeheten giscorrectie, zijn omstreden. Risicoschuwe studenten durven daardoor niet te gokken en lopen kostbare punten mis. Een groep Leuvense onderzoekers wilde dit verhelpen en heeft een nieuw meerkeuze-examen uitgewerkt. De KU Leuven heeft nu beslist om dat beschikbaar te stellen aan al haar docenten, zo bevestigt vicerector onderwijs Didier Pollefeyt aan De Morgen.

Share

'Studenten kunnen hun kennis zo op een genuanceerdere manier tonen'

Didier Pollefeyt, vicerector Onderwijs KU Leuven

Concreet kunnen studenten meerdere antwoorden aanvinken. Als ze denken het juiste antwoord te weten, kunnen ze dat aankruisen en een volledig punt verdienen. Als ze het correcte antwoord niet kennen en nog twijfelen tussen twee antwoorden, dan kunnen ze die bolletjes aanvinken en zo toch een deel van de punten krijgen.

Aan bijvoorbeeld de VUB bestaat de giscorrectie nog in traditionele vorm, alleen aan de UGent is een volledig nieuwe examenvorm ingevoerd. "Wij willen elke vorm van vertekening die kan optreden bij een examen elimineren, maar de giscorrectie niet afschaffen", zegt Pollefeyt. "We gaan daarom vanaf dit academiejaar dit examen beschikbaar stellen voor al onze docenten en het gebruik ervan verder bestuderen. Als studenten en professoren positief blijven reageren, dan kunnen we dit op wat langere termijn universiteitsbreed invoeren."

Het afgelopen academiejaar kregen meer dan 2.200 studenten tijdens acht examens in verschillende faculteiten de methode voor de kiezen. Achteraf kregen zij ook de kans om een enquête in te vullen. Bijna driekwart van alle studenten stelde daarin de voorkeur te geven aan het nieuwe examen. Een ruime meerderheid, grofweg zes op de tien jongeren, voelt zich geruster en geeft aan minder stress te voelen dan bij een traditioneel meerkeuze-examen met giscorrectie.

Grenzen erkennen

Share

'Voor wie niet durft te gokken, is dit een stuk beter'

Onderzoekers Tinne De Laet en Rianne Janssen

Pollefeyt noemt dit, net als de bevraagde docenten, een belangrijk voordeel. "Het welbevinden en het comfort nemen toe, omdat het niet langer draait om het durven gokken of niet. Studenten kunnen hun kennis op een genuanceerdere manier aan hun professor tonen. In een tijd waarin het aantal meerkeuze-examens is gestegen, is dat zeker belangrijk. Ook kunnen we zo de giscorrectie behouden. We zien immers waarde in het erkennen van de grenzen van het eigen kennen. Dat leren maakt deel uit van hun wetenschappelijke vorming. Anders gesteld, we hebben liever een arts die geen ader doorknipt, dan een die een beredeneerd gokje waagt."

Uit de eerste examens werd alvast duidelijk dat veel minder studenten ervoor kiezen om blanco te antwoorden. Ook merkten de onderzoekers dat ook het aantal volledig juiste en het aantal volledig foute antwoorden lichtjes terugliepen. Zij stellen dat de jongeren hun twijfels meer durven uiten en kiezen voor wat ze wel zeker weten, nu ze daar de ruimte voor hebben. Verwacht wordt dat de risicoschuwe studenten gemiddeld een hoger cijfer behalen.

"Voor wie niet durft te gokken, is dit een stuk beter", zeggen onderzoekers Tinne De Laet en Rianne Janssen. "Vroeger kregen zij niets, nu krijgen ze sowieso een deel van de punten."

cult

zine