Openbaar vervoer

De Lijn lonkt naar privégeld om steile ambities waar te maken

Vervoersmaatschappij wil projectontwikkelaars en burgers mee laten investeren in openbaar vervoer

De Lijn wil projectontwikkelaars en burgers zelf laten investeren in openbaar vervoer. Dat is nodig omdat het budget van De Lijn tegen 2030 fors omhoog moet van 1 naar 2 miljard euro per jaar.

“We zitten echt op onze limiet”, zegt Roger Kesteloot, de directeur-generaal van De Lijn. Sinds zijn komst in 2009 heeft de Vlaamse vervoersmaatschappij fors moeten besparen op haar werkingsbudget. Eerst vanwege de financiële crisis, daarna omdat de regering ervan overtuigd was dat er nog wel vet op de soep zat. Dat is nu weg, zegt Kesteloot. “Intern valt er geen winst meer te boeken.”

Tegenover die besparingsdrift staan de steile ambities rond klimaat en leefbaarheid. Zo mikt de Vlaamse overheid tegen 2030 op een vermindering van het autogebruik met 27 procent.

cult

zine