Binnenland

De Backer wil big data uit kilometertaks en cameranetwerk inzetten tegen sociale fraude

- SI, GVS - Bron: Belga, VTM Nieuws
1 Philippe De Backer (archiefbeeld). © Photo News

Federaal staatssecretaris Philippe De Backer (Open Vld) wil het ANPR-cameranetwerk en de gegevens uit de kilometerheffing voor vrachtwagens inzetten tegen sociale fraude. Dat heeft de staatssecretaris voor Privacy en Sociale Fraude zondag aangekondigd in VTM NIEUWS. De Backer herhaalde ook zijn pleidooi voor een zogenaamde 'slimme kilometerheffing', waarbij trucks 's nachts aan een lager tarief rijden.

De afstanden die vrachtwagens afleggen op de Belgische snelwegen worden nu al geregistreerd met het oog op de kilometerheffing. Tegelijk hangen intussen op tal van plaatsen camera's die automatisch nummerplaten registreren, onder meer voor trajectcontrole.

Samen biedt dat een hoop gegevens, die De Backer wil gebruiken om efficiënter te controleren tegen sociale dumping. Dankzij het ViaPass-systeem, maar ook dankzij het systeem van trajectcontrole, kunnen de sociale inspectiediensten meteen zien hoe lang een chauffeur onderweg is in ons land. "Zo kunnen de sociale inspectiediensten sneller en efficiënter controleren of de regels rond tachograaf, cabotage en rij- en rusttijden gerespecteerd worden", argumenteert hij. 

De liberaal ziet geen problemen met de privacy, in zijn ogen gaat het om een proportionele maatregel tegen sociale dumping en oneerlijke controle. Een nieuw wetsontwerp moet de automatische uitwisseling van gegevens combineren met de nodige waarborgen. 

Slimme kilometerheffing

De Backer pleit ook voor een zogenaamde 'slimme kilometerheffing'. "Nu betaalt een vrachtwagen op elk moment van de dag evenveel, dat is niet logisch. Als vrachtwagens 's nachts bijvoorbeeld minder zouden moeten betalen, dan heeft dat meteen een goed effect op het fileprobleem."

Met zijn nieuwe initiatieven goedgekeurd tijdens de begrotingscontrole mikt de staatssecretaris op 25 miljoen extra inkomsten uit sociale fraude. Hij meent dat sociale fraude te lang onvoldoende is aangepakt geweest en wil “de valsspelers die onze economie én sociale zekerheid ondergraven” eruit halen.

Inkomsten verdubbeld

“Er waren nooit meer inspecteurs. Er waren nooit meer controles. Er waren nooit meer inkomsten. Ten opzichte van vorige legislatuur zijn de inkomsten uit de strijd tegen sociale fraude maar liefst verdubbeld van 130 naar 260 miljoen euro”, aldus De Backer.

De staatssecretaris maakt zich ook sterk dat zijn strijd loont. “Tijdens de vorige legislatuur gingen er in de arbeidsintensieve sectoren van transport, bouw en horeca niet minder dan 10.000 jobs verloren. De afgelopen jaren zijn er hier opnieuw 23.000 jobs bijgekomen. Het toont aan dat ondernemers opnieuw zullen investeren als we de valsspelers eruit plukken. Daar maak ik werk van.”

Transportfederatie tevreden

Transportfederatie Febetra reageert zondag tevreden. "Voor ons is dit een goede manier om buitenlandse truckers te detecteren die zich niet houden aan de cabotageregels", zegt Febetra-woordvoerster Isabelle De Maegt. Buitenlandse truckers mogen in België maximaal drie binnenlandse trajecten (met vertrek en aankomst in België) uitvoeren in een tijdspanne van zeven dagen.

Febetra wijst erop dat vandaag al een op de tien binnenlandse trajecten uitgevoerd wordt door buitenlanders, voornamelijk uit Oost-Europa. Dat aantal is de voorbije jaren fors toegenomen, klinkt het.

Ook bij de socialistische vakbond BTB krijgt De Backer applaus. "We pleiten er wel al jaren voor om sociale dumping veel harder te bestrijden, ook door slimme camera's in te zetten", aldus BTB-voorzitter Frank Moreels. "Die camera's inzetten in de strijd tegen transportfirma's die een loopje nemen met de transportwetgeving is eigenlijk een evidentie. Iedereen in de transportsector weet dat de cabotagewetgeving gewoon genegeerd wordt. Ofwel stuur je dan duizenden inspecteurs de baan op om dit te controleren en te handhaven, ofwel gebruik je moderne technologie."

nieuws

cult

zine