Crevits: "Allochtone ouders moeten zich veel meer engageren"

1 Hilde Crevits. ©BELGA

Vlaams minister van Onderwijs en CD&V-kopstuk Hilde Crevits trekt aan de alarmbel over de tweede generatie allochtonen in ons land. Die boekt in vergelijking met de eerste generatie amper vooruitgang "in tegenstelling tot in andere Europese landen, zoals Nederland", zegt ze in de kranten van Mediahuis. "We mogen in onze samenleving ­gerust wat meer engagement verwachten van allochtone ouders en nieuwkomers", aldus de minister, die haar partij oproept om haar Vlaamse identiteit weer wat forser te durven benoemen.

Internationale onderzoeken over ons onderwijs deden bij de minister de ogen opengaan. Die tonen aan dat er een grote kloof is in de resultaten tussen wie thuis Nederlands spreekt en wie Turks of Arabisch spreekt, en dat de situatie niet verbetert.

"Als de ouders zich niet kunnen uitdrukken in het Nederlands en ze tonen ook geen bereidheid om het Nederlands te leren, dan heeft dat ook slechte effecten op de kinderen", aldus Crevits. Volgens haar mogen scholen explicieter een actief engagement vragen van de ouders. "Ze mogen gerust zeggen dat ze een actieve participatie verwachten, zoals aanwezig zijn op oudercontacten, de communicatie van de school opvolgen, maar ook deelnemen aan de ouderraad of helpen bij een ouderavond."

Tolerantie

Voor Crevits, die de discussie verder wil trekken dan het onderwijs, mag de lat voor nieuwkomers stevig omhoog. "Vlamingen staan echt wel open voor anderen en tolereren veel. Omgekeerd mogen we ook de ­bereidheid verwachten om actief deel uit te maken van onze samenleving."

Het pleidooi van Crevits is ontegensprekelijk een stijlbreuk in het 'zachtere' discours van CD&V. "We moeten onze Vlaamse identiteit en onze normen en waarden durven te benoemen. Dat mis ik soms een beetje."

Groen reageert ontgoocheld: "Vingerwijzing"

Share

"Waar blijft het engagement van de Vlaamse regering?"

Oppositiepartij Groen reageert ontgoocheld op wat ze de "vingerwijzing" noemt van Crevits aan het adres van ouders van leerlingen met een migratie-achtergrond. "Waar blijft het engagement van de Vlaamse regering?", vraagt Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman zich af. Voor Groen zijn de uitspraken vrijblijvend en voeden ze het deficitdenken. "Taalmoeilijkheden en culturele verschillen worden door de minister alleen beschouwd als een gebrek aan mogelijkheden of potentieel", reageert Meuleman.

Volgens het groene parlementslid is het de Vlaamse regering die tekort heeft geschoten op het vlak van diversiteitsbeleid in het onderwijs. "Zij keurde een onderwijshervorming goed die leerlingen verder segregeert in een hiërarchisch schoolsysteem. De regering bespaarde fors op het flankerend onderwijsbeleid. Steun aan Brusselse scholen op vlak van taalvaardigheid, diversiteit en ouderbetrokkenheid werden stopgezet. De toegang tot taalondersteuning is in Vlaanderen onvoldoende. Programma's zijn te kort en anderstalige leerlingen zijn sterk afhankelijk van de beschikbaarheid aan deskundige leerkrachten", somt Meuleman op.

Meuleman benadrukt dat de minister zelf het verschil kan maken. Ze verwijst daarbij naar andere onderwijssystemen die hebben bewezen dat prestatieverschillen tussen leerlingen met of zonder migratie-achtergrond kunnen dichtgereden worden. Meuleman roept minister Crevits op diversiteit naar het middelpunt van haar beleid te brengen.

Sp.a: "Minister zet mensen tegen elkaar op"

Share

"We hopen dan ook dat het bij deze uitschuiver blijft."

"Uit geen enkel onderzoek of uit geen enkel van de beschikbare gegevens blijkt dat ouders met een migratieachtergrond structureel minder betrokken zijn bij de schoolcarrière van hun kind", zegt Vlaams parlementslid Caroline Gennez (sp.a) op haar beurt in een reactie op de uitspraken van Crevits. "Specialisten als professor Piet Van Avermaet vragen zich terecht af op welke feiten minister Crevits zich baseert om zo uit te halen naar ouders met een migratieachtergrond", zegt Gennez.

"Wat wel heel duidelijk uit onderzoek blijkt, is dat kinderen met een migratie- of kansarme achtergrond in Vlaanderen nog altijd slechter scoren dan hun leeftijdsgenoten. Dat bewijst dat ons onderwijs nood heeft aan een ambitieuze hervorming. Maar in de plaats van de problemen aan te pakken, zet de minister mensen tegen elkaar op. Blijkbaar heeft de N-VA-microbe van ongefundeerde uitspraken en halve waarheden om makkelijk te scoren bij een bepaald publiek, nu ook de CD&V geveld", luidt het.

"Vanuit sp.a geloven wij dat een minister de problemen moet aantonen met harde cijfers en via haar beleid oplossingen moet formuleren voor de groeiende kloof tussen kansrijke en kans- en taalarme leerlingen in onze scholen. Tot nu toe doet ze vooral het tegenovergestelde", zegt Gennez.

"Niemand ontkent het belang van taal en ouderparticipatie. sp.a pleit al lang voor een actief talenbeleid met naast focus op de kennis van het Nederlands ook respect voor de thuistaal en een actieve ouderbetrokkenheid. De engagementsverklaring die van alle ouders gevraagd wordt, vereist een actief engagement van ouders voor de schoolprestaties van hun kinderen en een inspanning bij initiatieven die taalachterstand wegwerken."

"Ofwel heeft de minister bewijzen dat deze engagementsverklaring onvoldoende werkt en dan is het aan haar om die in overleg met de doelgroep bij te stellen. Ofwel wou de minister met haar uithaal gewoon snel scoren op kap van één groep. Dat zijn we van haar niet gewoon. We hopen dan ook dat het bij deze uitschuiver blijft. Problemen benoemen doet men best aan de hand van concrete analyse én cijfers, enkel dan kan het beleid reële problemen ook effectief oplossen", aldus Gennez.

N-VA blij dat minister probleem erkent

Share

"Ik ben blij dat een autoriteit binnen CD&V nu erkent dat er een probleem is. Ik hoop dat iedereen binnen haar partij meestapt in het verhaal"

Vlaams parlementslid Koen Daniëls, de onderwijsspecialist van N-VA, is dan weer tevreden dat Crevits erkent dat er zich een probleem stelt rond de kennis van het Nederlands van allochtone ouders en de gevolgen op school voor hun kinderen.

"Wij kunnen alleen toejuichen dat minister Crevits het zeer duidelijke discours overneemt dat wij al sinds 1995 voeren. Als je het Nederlands niet verstaan, dan wordt het begrijpen in de klas zeer moeilijk en een diploma halen quasi onmogelijk", zegt Daniëls. "Sommige partijen wilden dat niet geweten hebben", reageert N-VA'er Daniëls. "Ik ben blij dat een autoriteit binnen CD&V nu erkent dat er een probleem is. Ik hoop dat iedereen binnen haar partij meestapt in het verhaal".

Volgens Daniëls bevat het Masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs verschillende maatregelen die inzetten op de kennis van het Nederlands van leerlingen met een migratie-achtergrond. Zo is sprake van taalbaden Nederlands tot een jaar in de lagere school en hoort tot drie uur verplicht Nederlandse naschoolse les tot de mogelijkheden. Nog een maatregel is een taalscreening bij de overgang van kleuter- naar lagere school en van lagere naar middelbare school.

Daniëls wijst ook op de niet-bindende toelatingsproef in de lerarenopleiding, waar ook Nederlands deel van uitmaakt. "Daar moeten we er over waken dat we de lat hoog genoeg leggen", waarschuwt het parlementslid. Hij benadrukt voorts dat deze Vlaamse regering nog meer inzet op taalkennis bij Inburgering, bijvoorbeeld door de invoering van de resultaatsverbintenis in plaats van de bestaande inspanningsverbintenis.

Vlaams Belang: "Minister ziet het licht, maar rijkelijk te laat"

"Minister Hilde Crevits ziet het spreekwoordelijke licht, maar rijkelijk te laat". Zo reageert Vlaams parlementslid Chris Janssens (Vlaams Belang) op de uitspraken van Onderwijsminister Crevits over het engagement van allochtone ouders. "Onze partij beklemtoont al jaren dat er van allochtone ouders veel meer actief engagement mag en kan worden verwacht".

Partijvoorzitter Tom Van Grieken vraagt zich af of de minister vanuit het onderwijs steeds meer signalen bereiken dat de groeiende diversiteit voor steeds meer problemen zorgt en dat de eigen identiteit in de verdrukking komt. "Diversiteit in het onderwijs is vaak geen verrijking. Leerkrachten zijn in de praktijk soms meer bezig met het overbruggen van taal- en culturele barrières, dan met kennisoverdracht", aldus Van Grieken.

"Het is aan de allochtone ouders om zich aan te passen", luidt het. "En dat betekent meteen ook het zich voegen naar de bestaande werk- en communicatiemethodes van het onderwijs in Vlaanderen".

GO!: "Segregatie aanpakken en zorgen voor goede sociale mix"

Eerder dan allochtone ouders aan te spreken op hun verantwoordelijkheden, ijvert het Vlaams Gemeenschapsonderwijs GO! ervoor de kloof te dichten, segregatie aan te pakken en te zorgen voor een goede sociale mix. Dat laat de onderwijskoepel weten in een reactie.

"Zulke voorstellen zijn dingen die door het onderwijs zelf aangepakt kunnen worden." "Taal is inderdaad belangrijk om te kunnen communiceren, maar het is breder dan dat", zegt woordvoerster Sarina Simenon. Ze wijst op een goede werking van het centraal aanmeldingsregisters (CAR), een goede begeleiding en het beteugelen van het watervaleffect in de onderwijsmodernisering.

De GO!-woordvoerster wijst tot slot nog op laagdrempelige initiatieven die in sommige GO!-scholen ingezet worden om alle ouders betrokken te krijgen. "Zo zijn er scholen die 's ochtends koffie- en theemomenten aanbieden: informelere momenten die ook aangewend kunnen worden om schoolse zaken te bespreken. Een aanpak zoals deze werkt. En er zijn nog meer van zulke initiatieven mogelijk."

Katholiek Onderwijs: "Ouderbetrokkenheid is krachtige sleutel"

Katholiek Onderwijs Vlaanderen noemt "de betrokkenheid van alle ouders, dus ook van ouders met een migratieachtergrond of uit kansarme milieus, (...) een krachtige sleutel voor een succesvolle schoolloopbaan".

Daarnaast wordt de oproep van Crevits om meer mensen met een migratieachtergrond voor de klas te zien staan ondersteund. "Een goede samenwerking tussen school en gezin biedt garanties voor een stimulerende leef- en leeromgeving", klinkt het verder nog, zonder te verduidelijken waaruit die goede samenwerking moet bestaan.

"Tegelijk is het noodzakelijk om de vraag waarom jongeren met een migratieachtergrond het minder goed doen op school, te verbreden. Het gaat om een samenspel van verschillende factoren, met een gedeelde verantwoordelijkheid van school, ouders en samenleving."

De Guimardstraat wijst erop dat de komende jaren "veel nieuwe leraren" nodig zijn. "Tegelijk is het zeker een goede zaak dat het lerarenkorps - meer dan nu het geval is - een afspiegeling kan zijn van de samenleving."

nieuws