binnenland

Antwerpse Park & Ride niet sneller dan met auto stad inrijden

1 © photo news

De pendelaar heeft weinig concrete voordelen bij het gebruik van het huidige P&R-systeem in Antwerpen. Dat is de ontnuchterende conclusie van een onderzoek van VAB en Test-Aankoop. In een steekproef van beide organisaties is de auto sneller en blijkt bovendien dat het systeem niet goedkoper is voor wie gebruik maakt van de twee grote gratis parkings in het Antwerpse stadscentrum.

VAB en Test-Aankoop selecteerden zes P&R-parkings rond de stad Antwerpen. Omdat de test gebeurde in functie van de autopendelaar, werd enkel getest op maandag, dinsdag en donderdag - de drukste dagen op de weg - in de maand oktober, tijdens volle ochtendspits. Deze keuze is representatief voor de moeilijkste momenten van de autopendelaar, zeggen de organisaties. Het vertrekpunt van de testteams lag 8 tot maximaal 14 kilometer verwijderd van de P&R (voortransport). Het eindpunt was de Groenplaats in centrum Antwerpen, waar zowel een tramhalte als parkeerfaciliteiten zijn.

"Als we de kostprijsberekening maken van de autorit (enkel op basis van brandstofverbruik) en de gecombineerde verplaatsing (kost brandstofverbruik en tramticket), dan zien we dat er een kleine meerprijs is voor wie de auto combineert voor de heen- en terugrit. De meerprijs bedraagt nauwelijks 1 euro", luidt het. Dat komt doordat de pendelaar gebruik kan maken van twee gratis parkeerterreinen: de Gedempte Zuiderdokken en op de Scheldekaaien. "Is er geen parkeerkost op de eindbestemming, dan is er ook geen financieel voordeel bij het gebruik van de P&R."

Pendelen met de auto is nog altijd sneller, ook tijdswinst is dus geen stimulans.

nieuws

zine