Update

18 doden en 162 gewonden na treinramp Halle

4 © UNKNOWN
4 © UNKNOWN
4 © UNKNOWN
4 © UNKNOWN

Bij de treinramp in Buizingen, waarbij twee passagierstreinen op elkaar botsten, vielen 18 doden: 15 mannen en 3 vrouwen. In totaal hadden 162 mensen verzorging nodig, 11 van hen waren zwaargewond. Dat meldde provinciegouverneur Lodewijk De Witte. De zoektocht naar slachtoffers is stopgezet vanwege de duisternis.

Volgens Anja De Wolf van het crisiscomité zijn in de loop van de dag alle treinwagons doorzocht op slachtoffers. "Vermoedelijk bevinden er zich nu geen lichamen van slachtoffers meer in de treinen", zo klinkt het. "Wel bevinden zich mogelijk nog geknelden onder de wagons." De zoektocht werd stopgezet toen de duisternis het werken onmogelijk maakte. De wagons worden in de loop van de nacht bewaakt en de werken zullen morgen zeker nog voortgezet worden.

Stoplicht genegeerd
De trein uit Leuven (richting Braine-Le-Comte) zou een stoplicht hebben genegeerd. Dat zei gouverneur Lodewijk De Witte vanochtend op een persconferentie. De andere trein - op de lijn Quiévrain-Luik - heeft volgens de informatie van de gouverneur wel correct de signalen gevolgd. De trein stopte zoals voorzien in Buizingen, maar reed met een vertraging van ongeveer tien minuten. Het was die trein die in de flank gegrepen werd door de trein uit Leuven.

Volgens Infrabel en de NMBS was het zeker een "laterale" aanrijding: "Om voorlopig onbekende redenen hebben beide treinen elkaar lateraal aangereden ter hoogte van een wissel bij het buitenrijden van het station van Halle richting Brussel." Infrabel en de NMBS wensen zich voorlopig niet uit te spreken over de oorzaken van het ongeval.

Identificatie
De 18 doden, waaronder twee mensen met Franse nationaliteit, werden naar een mortuarium in Neder-Over-Heembeek overgebracht. Daar is psychologische en sociale assistentie voorzien om de families op te vangen. Volgens minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom gaat alle aandacht naar het identificeren van de slachtoffers. Dat zou nog 24 uur kunnen duren.

Ongeveer 55 gewonde passagiers, waaronder één kind, werden verspreid over verschillende ziekenhuizen. Daarnaast gingen 89 gewonden op eigen kracht naar een ziekenhuis. Daar wordt hun identiteit verder achterhaald. Die wordt dan aan de dienst sociale interventie van het Rode Kruis overgemaakt. "Dat is de standaardprocedure", aldus De Witte. Tegelijk beklemtoonde hij dat mogelijk niet alle slachtoffers langs de medische voorpost passeerden. Daardoor zou het aantal nog kunnen oplopen. 

Treinverkeer
Volgens Infrabel en de NMBS is het treinverkeer tussen Brussel en Bergen, Brussel en Doornik, Halle en Mechelen, alsook het internationale treinverkeer (Thalys en Eurostar) zwaar verstoord. Het opnieuw in dienst stellen van de sporen zal hoogstwaarschijnlijk minstens drie werkdagen in beslag nemen. Ook de Thalys- en Eurostartreinen rijden niet meer.

Premier Leterme, de koning en verschillende ministers hebben de plaats van de ramp bezocht. Leterme keerde terug uit de diplomatieke Balkan-reis, koning Albert uit zijn buitenverblijf in Zuid-Frankrijk. De Franse president Nicolas Sarkozy heeft zijn condoleances overgemaakt aan koning Albert II. Sarkozy schreef de koning dat hij aangedaan was toen hij vernam "welk vreselijk treinongeval uw land in bittere rouw dompelde". Ook de Britse premier Gordon Brown en de Nederlandse premier Jan Peter Balkenende betuigden hun steun aan premier Yves Leterme.

Onderzoek gestart
Het Brusselse parket heeft een gerechtelijk onderzoek geopend naar de ramp. Daarvoor is onderzoeksrechter Jeroen Burm naar de plaats van de ramp vertrokken, samen met de Brusselse procureur des Konings Bruno Bulthé en twee substituten van het Brusselse parket. Het parket heeft ook al een deskundige aangesteld die de oorzaak van de ramp zal moeten onderzoeken.

Vergoeding
Het is nog veel te vroeg om vast te leggen wie verantwoordelijk is voor de vergoeding van de slachtoffers. Dat zegt François de Clippele van Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeringsondernemers. Volgens hem is de NMBS in de eerste plaats zijn eigen verzekeraar, door het contract dat de maatschappij is aangegaan met zijn betalende klanten.

Hij is van mening dat geval per geval moet bekeken worden welke verzekeraars tussenbeide zullen komen. "In de eerste plaats is er de verzekering op arbeidsongevallen, die tussenbeide komt voor de slachtoffers die op weg waren naar het werk", aldus de Clippele. De betrokken verzekeraars zullen de slachtoffers vergoeden en achteraf de kosten verhalen op de verzekeraar van degene die uiteindelijk verantwoordelijk gesteld wordt voor de ramp. De slachtoffers zouden daarnaast ook hun ongevallenverzekering of verzekering op juridische bescherming kunnen aanspreken. (belga/mvdb/adb)

Wie denkt dat hij of zij familieleden of vrienden heeft onder de slachtoffers van het treinongeval in Halle, kan contact opnemen via het nummer van het crisiscentrum: 016/39 80 73.

cult

zine