Binnenland

1 op 4 jonge leraars secundair stopt binnen vijf jaar

1 ©THINKSTOCK

Van alle afgestudeerde leraren stopt bijna 23 procent met lesgeven binnen de eerste vijf jaar. Het secundair onderwijs krijgt verreweg de meeste uitvallers te verwerken.

WAAROM?

- Geen uitzicht op langdurig contract
- Niet genoeg ondersteuning
- Slecht gedrag van de leerlingen
- Leraarschap biedt te weinig uitdagingen

Veel afgestudeerde leerkrachten raken teleurgesteld in het Vlaamse onderwijs. Liefst 22,9 procent van alle nieuwe leraren in het kleuter-, lager en middelbaar onderwijs stapt nooit in het beroep of houdt er na korte tijd mee op. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van pedagoge Katrien Struyven (VUB), dat verschenen is in het vakblad 'Teaching and Teacher Education'.

Struyven ondervroeg 2.309 leraren, van wie er binnen vijf jaar in totaal 370 waren gestopt. Waar er in het kleuteronderwijs 9,7 procent (46 afgestudeerden) afhaakte, zei in het lager onderwijs 11,4 procent (108 afgestudeerden) het leraarschap vaarwel. Veruit de meeste uitvallers zijn te vinden in het middelbaar, waar 24,3 procent (216 afgestudeerden) de schoolpoort definitief achter zich dichttrok. Opvallend is dat daarbij meer mannen, 28,4 procent, dan vrouwen ermee stoppen.

"Bij de leraren in de middelbare school zie je dat ze vooral afhaken omdat hun carrièrekansen buiten het onderwijs groter zijn", zegt Struyven. "Ze zijn getraind in één specifiek vak en kunnen daardoor sneller andere paden bewandelen. Vooral mannen, die overigens ook sneller stoppen tijdens de lerarenopleiding, maken gebruik van die mogelijkheid."

Geen toekomst
Bijzonder is dat Struyven ook de motivatie van de afgehaakte leerkrachten achterhaald heeft. Een gebrek aan toekomstperspectief is de belangrijkste reden om uit het onderwijs te stappen. De ondervraagde leraren halen aan dat zij geen langdurig contract of vaste benoeming konden krijgen. Zo werkte liefst 40 procent in meer dan vier scholen in maximaal vijf jaar tijd.

Ook maken de ondervraagden melding van een gebrek aan ondersteuning door de directie of de collega's en stellen ze dat het gedrag van de leerlingen hen tegenstond. Sommige leraren geven aan dat ze gepest werden door hun klas. Bovendien vonden velen de job te weinig uitdagend.

"Ik merk dat de leraren in het kleuter- en lager onderwijs echt leerkracht willen zijn. Zij zijn ook het beroep zelf gaan studeren, terwijl de afgestudeerden die in het middelbaar onderwijs terechtkomen vaak vanuit hun vak voor de job hebben gekozen. Zij wilden bijvoorbeeld wiskunde studeren aan de universiteit, slaagden niet en gingen dan de lerarenopleiding doen. Het was nooit hun initiële bedoeling om voor de klas te gaan staan."

Lees deel 1 van de nieuwe reeks 'De leraarskamer: wie niet weg is, is gezien' vanaf vandaag in De Morgen, ook digitaal beschikbaar. Abonnees lezen de krant gratis digitaal.

cult