reportage

“De kat is kapot. Hoe gaan we ze maken?”

Katholiek onderwijs leert zesjarigen denken als een computer

3 Op zoek naar het foute onderdeel in de Lego-kat. © Tine Schoemaker

Programmeren kun je niet vroeg genoeg leren. Zo redeneert althans Katholiek Onderwijs Vlaanderen, dat vanaf het schooljaar 2020-2021 algoritmisch denken in het lager onderwijs introduceert om leerlingen vertrouwd te maken met programmeren en abstract denken.

“De kat is kapot. Dus moeten we kijken wat er fout is gegaan”, zegt Hasse (11). Ze buigt zich met een groep leerlingen over een Lego-kat die ze vakkundig amputeert, op zoek naar het foute stukje. “Gevonden: dit tandwiel is te klein, waardoor het volgende niet draait”, klinkt het even later. Werkt de kat wel, dan kunnen de leerlingen van de basisschool top@talent in Geel ze programmeren. “Kijk, ze kan zelfs scheetjes laten”, lachen ze.

De basisschool is een van de plaatsen waar Katholiek Onderwijs Vlaanderen zijn nieuwste lesvorm proefdraait: het computationeel of algoritmisch denken.

nieuws

cult

zine