Zondag 18/04/2021

Voor u uitgelegdGezondheid

Vegan-‘yoghurt’ supergezond? Je bent beter af met een kommetje havermout en een handje noten

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Naast sojayoghurt staan er nu andere plantaardige ‘yoghurts’ in het supermarktschap. Hoe gezond zijn ze?

Zijn er veel van zulke plantaardige yoghurts?

Supermarkten verkopen tussen de 25 en 40 verschillende plantaardige ‘yoghurt’- en ‘kwark’-varianten, dus het zijn er best veel. En er komen er steeds meer bij, met en zonder smaakjes.

Waar zijn zulke plantenyoghurts van gemaakt?

Het merendeel heeft soja als basis, maar kokos is een goede tweede. Verder zijn er nog ‘yoghurts’ op basis van haver of amandel. Of een combinatie van deze ingrediënten.

Dat klinkt wel supergezond…

Dat valt behoorlijk tegen. Eigenlijk is alleen de voedingswaarde van de soja-yoghurts vergelijkbaar met gewone koemelkyoghurt. Sterker nog: veel plantenyoghurt is ronduit ongezond.

Ongezond! Waarom dan?

Simpel: kokos bevat heel veel ongezond verzadigd vet. En er zit nogal wat kokos in plantaardige yoghurts. Neem bijvoorbeeld de Coco Start Natural van Abbot Kinney’s, met 97,3 procent kokosmelk. Daarin zit maar liefst 17,5 procent vet waarvan 16 procent verzadigd, en maar 1 procent eiwit. Terwijl koemelkzuivel een belangrijke eiwitleverancier in onze voeding is. Yoghurt bevat gemiddeld 1,5 procent vet en ruim 4 procent eiwit.

En de ‘yoghurts’ zonder kokos?

Die zijn weliswaar minder vet, maar hebben verder ook weinig voedingswaarde, op sojayoghurts na. Neem Oatly Havergurt naturel. 12 procent haver, 3,2 procent vet en maar 1,4 procent eiwit. In de ‘haveryoghurt’ van AH zit maar 0,6 procent eiwit. Ook amandelyoghurt bevat vrij veel vet en weinig eiwit. Je bent een stuk beter af met een kommetje havermout en een handje noten.

Kiezen tussen verzadigd vet en/of weinig eiwit, dus.

Daarom zijn steeds meer producenten ‘hybride’yoghurts gaan maken, waarin bijvoorbeeld kokos, haver of amandel wordt gecombineerd met eiwitrijke en vetarme soja. Zo bevat Activia Haver soja én haver en daardoor 2 procent vet en 3,8 procent eiwit.

Wat zit er verder eigenlijk in plantenyoghurts?

Water en bindmiddelen zoals zetmeel en pectine. En hopelijk yoghurtculturen, toegevoegde vitamine D en B12 en calcium. Die zitten van nature in (volle) zuivel en worden aan sommige plantenyoghurts toegevoegd, maar niet aan allemaal.

Waarom zou je plantenyoghurts eten?

Omdat je bijvoorbeeld niks ‘dierlijks’ wilt eten: plantenyoghurts zijn ‘vegan’ én lactosevrij. Omdat je denkt dat ze gezond zijn. Omdat je ze lekker vindt. Of omdat plantaardige yoghurts meestal beter zijn voor dierenwelzijn, klimaat en milieu. Soja- en haverzuivel scoren het beste, voor amandelyoghurt is wel veel water nodig. Kokosyoghurt scoort slecht, omdat er oerwoud voor kokosplantages wordt gekapt. Voor soja voor menselijke consumptie trouwens niet. Die komt uit Noord-Amerika of Europa.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234