InterviewSmalltalk
Valery Super zegde haar job als juriste op en lanceerde een eigen modelabel: Moto Moto
Valery Super (32) werkt in haar label Moto Moto met bijzondere Afrikaanse stoffen en juwelen. Nu te ontdekken in de pop-up bij multibrandstore JUTTU.
Hoe komt een juriste erbij een Afrikaans-geïnspireerd kledinglabel te lanceren?
“Als juridisch adviseur internationaal strafrecht werkte ik voor de VN en de EU mee aan diplomatieke missies. In 2017 scheurde ik tijdens een missie in Kenia mijn witte bloes. Ik liet ze door een oude vrouw op de markt herstellen en haar borduurwerk was zo mooi dat iedereen zo’n bloes wou. Een jaar later zegde ik mijn job op en lanceerde ik mijn eigen label.”
De productie gebeurt in lokale ateliers in Kenia en Somalië. Wat zijn de grote uitdagingen?
“Deze zomer was er een collectie gepland met Somalische tie&dye-jurken, maar door de lockdown was het onmogelijk om de stoffen op tijd vanuit Somalië tot in de Keniaanse ateliers te krijgen. We zijn dan snel overgeschakeld op jurken in ‘maasai shuka’, een kleurrijke ruitjesstof die traditioneel geweven wordt door de Masai. Die zijn nu ook te koop bij Juttu.”
Je steunt met Moto Moto ook sociale projecten.
“Mensenrechten blijven voor mij superbelangrijk. In de lockdown heb ik het One Love.One Tribe-project opgestart. Met de opbrengst van naambandjes krijgen nu 300 kinderen elke dag een maaltijd op school.”
Babydoll, 139 euro, tot begin december te koop in zes JUTTU pop-ups, juttu.be, motomotodesign.com