Zondag 18/04/2021

Voor u uitgelegdSlapen

Uren slaap tellen heeft geen zin: 11 recente inzichten over uw nachtrust

null Beeld DM
Beeld DM

Heeft u wakker gelegen vannacht? De Vlaming slaapt slecht. Al vele jaren, maar sinds de coronacrisis nog slechter. Bijna 29 procent geeft aan kenmerken van slapeloosheid te vertonen, blijkt uit VUB-onderzoek. Voor er sprake was van corona was dat slechts 7 à 8 procent. Daarom: deze 11 recente inzichten over uw nachtrust en allerlei slaapproblemen.

1. De volhouder slaapt

Insomnie of slapeloosheid is geen eenduidig verhaal. Er bestaat dan ook niet één snelle remedie. “Het is een van de grootste uitdagingen voor ons, slaapexperts, om het totaalplaatje te bekijken en de juiste diagnose te stellen”, zegt neuroloog en gecertificeerd slaapexpert Inge Declercq. “Zelden is een verstoord slaappatroon aan één oorzaak te linken.”

Eén optie heb je bij ernstige slaapproblemen wel: slaaptherapie. “Zo’n therapie, gekoppeld aan de aloude wijsheid ‘de volhouder wint’, zorgt voor spectaculaire resultaten.”

Lees meer.

2. Goed slapen ‘s nachts begint al overdag

Structuur, structuur, structuur: een gezonde nachtrust kweken begint bij het opstaan. Zodra we uit bed stappen, belanden we al te vaak in een rush die de hele dag aanhoudt. Slaapcoach Ellen Smets: “Als je jezelf een goede slaaphygiëne wil aanleren, breng dan regelmaat aan in je dag. Eet en beweeg op vaste tijdstippen en bouw je dag op het einde af.”

Lees meer.

3. Je slaapt veel meer dan je denkt

“Mensen doen veel te dramatisch over een slechte nacht”, weet neuroloog Chris William Winter. Een van de allerbelangrijkste opdrachten van slaapdokters en -psychologen is mensen geruststellen: je slaapt wel, en veel meer dan je denkt. “Het gebeurt vaak dat iemand de ochtend na een slaaponderzoek zegt: “Dokter, ik wéét het al, ik heb geen oog dichtgedaan.” En dan blijkt uit onze registratie dat die patiënt 70 procent van de nacht geslapen heeft.”

Lees meer.

4. Zelfs van jarenlange slapeloosheid kan je genezen

“Ik durfde lang niet autorijden, uit schrik dat ik tijdens een microslaapje tegen een boom of een voetganger zou knallen.” Tien jaar lang leed de Nederlandse schrijfster en De Morgen Magazine-columniste Bregje Hofstede (32) aan slapeloosheid. Een verhuis naar de Bourgogne voerde haar weer naar dromenland. Over die queeste schreef ze Slaap vatten: “Morrelen aan je lifestyle is niet genoeg. Je moet je léven veranderen.”

Lees meer.

Schrijfster Bregje Hofstede leed 10 jaar lang aan slapeloosheid.  Beeld Melissa Giardina
Schrijfster Bregje Hofstede leed 10 jaar lang aan slapeloosheid.Beeld Melissa Giardina

5. Een ochtendmens worden lukt niet zonder slag of stoot

Voor extreme avondmensen is het leven niet altijd even makkelijk. De samenleving (school, werk, vrije tijd) is namelijk ingericht op vroeg opstaan. Wetenschapsjournalist Ernst Arbouw – zelf een notoire nachtuil – probeerde zichzelf om te bouwen tot ochtendmens. “Dertig jaar oude gewoontes laten zich niet zomaar veranderen.”

Lees meer.

6. Een goede nachtrust is het allerbeste medicijn

“De belangrijkste doodsoorzaken bij ons hebben allemaal een verband met slaapgebrek.” Geen pilletje, spuit of siroop, wel een verkwikkende nachtrust is het beste medicijn. Professor Johan Verbraecken (UZA) schreef er zelfs een boek over. “Slaap is de grote genezer voor zowat elke fysieke en mentale aandoening.”

Lees meer.

7. Hoeveel uur je slaapt is niet belangrijk

Je hoort altijd dat een mens acht uur slaap per nacht nodig heeft. Maar is dat wel waar? Volgens slaaponderzoeker Merijn van de Laar zouden we het meer moeten hebben over hoe díép we slapen. “Het blijkt dat in theorie de meeste mensen aan vierenhalf tot vijf uur slaap genoeg hebben.” Van de Laar geeft toe dat dat weinig lijkt, maar voegt eraan toe: “Er zit ook wel een addertje onder het gras.”

Lees meer.

8. Slaapmedicatie slikken is niet zonder risico’s

We slikken nog altijd te veel slaap- en kalmeermiddelen in ons land. Slaapmedicatie kan echter gevaarlijk zijn, weet professor farmacologie Thierry Christiaens (UGent). “Benzodiazepines werken in op specifieke receptoren in de hersenen”, legt hij uit. “De spieren worden slapper en je wordt slaperig. Het gewenste effect voor wie slaapproblemen heeft. Maar de medicatie heeft ook een invloed op de concentratie, en bij sommige gebruikers werkt ze langer dan de normale 6 tot 8 uur. We zien dan een stijging in het aantal verkeers- en arbeidsongevallen.”

Lees meer.

null Beeld Thomas Nolf
Beeld Thomas Nolf

9. Je partner heeft meer invloed dan je denkt

Je merkt het misschien niet als je in diepe slaap bent, maar de persoon aan je zijde heeft wel degelijk invloed op je nachtrust. In positieve of negatieve zin? Daarover is de wetenschappelijke wereld verdeeld. “Er valt wat te zeggen voor het zogenoemde partner-effect.”

Lees meer.

10. Sinds de lockdown lijken we intenser te dromen (en daar kunnen we uit leren)

Lekker slapen in sociaal isolement is niet simpel. Online worden duchtig memes over geschifte dromen uitgewisseld. Het lijkt wel alsof we tijdens de lockdown allemaal intenser dromen. Ook sp.a-voorzitter Conner Rousseau (27) herinnert zich vaker zijn dromen, “realistische dromen, waarin ik altijd iets of iemand verlies”.

Wat is er dan aan de hand: wakkert de quarantaine onbewust onze fantasie aan?

Lees meer.

Sp.a-voorzitter Conner Rousseau droomde in de lockdown veel intenser. Beeld Bob Van Mol
Sp.a-voorzitter Conner Rousseau droomde in de lockdown veel intenser.Beeld Bob Van Mol

11. De omgevingstemperatuur valt niet te onderschatten

Slapen met het raam open of dicht? In de zomer is de keuze makkelijk: hoe meer frisse lucht, des te beter. Maar nu het kwik ‘s nachts nog onder het vriespunt kan zakken, is het wel erg koud in de slaapkamer met het raam open. Goed nieuws: de optimale omgevingstemperatuur om bij te slapen bestaat. Alleen is die voor iedereen anders, betoogt somnoloog en slaaptherapeut Ingrid Verbeek. “Ook bij het inslapen speelt temperatuur een rol.”

Lees meer.

Lees ook

‘Ga niet sporten vlak voor je naar bed moet’: slaapcoach doorprikt de meest hardnekkige mythes over slaap

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234