Maandag 13/07/2020

Blijf in uw kot

Troost in de thuisquarantaine: 30 films om nu te streamen

Beeld RV

U heeft het gevoel dat de muren van uw flatje op u afkomen? U snakt naar een dronken samenscholing met uw maats op café? U verlangt naar een schranspartij in uw favoriete restaurant? Niet gewanhoopt! Speciaal voor u hebben wij een reeks films geselecteerd die troost bieden in deze beklemmende lockdowntijden. Hoestend tot uw dienst!

VOOR DOEMDENKERS

Om te beginnen richten wij ons tot de doemdenkers onder u die van mening zijn dat de coronacrisis het einde van de beschaving inluidt zoals we die kennen. Weet dat het altijd catastrofaler kan! In Deep Impact (Netflix) bijvoorbeeld, een heerlijk trashy rampenfilm uit 1998, krijgen Robert Duvall, Téa Leoni en Elijah Wood af te rekenen met een komeet die op ramkoers ligt met de aarde: een apocalyptische situatie die de huidige crisis hoogstens op een marginaal kwaaltje doet lijken. Ook de gezinsleden in de ijzingwekkende horrorfilm A Quiet Place (Netflix) hebben méér reden tot ongerustheid dan u: doordat ze worden belaagd door nogal agressief op geluidstrillingen reagerende aliens mogen zij op bevel van Marc Van Ranst geen kik geven.

In de ultrafascinerende einde-van-de-wereld-film Annihilation (Netflix) van Alex Garland (Ex Machina) trekt biologe Natalie Portman samen met enkele andere vrouwelijke wetenschappers een afgesloten zone in de jungle binnen, alwaar het team wordt geconfronteerd met een reeks levensbedreigende fenomenen waartegen geen mondmasker of handschoen is opgewassen. In het vermakelijke The Day After Tomorrow (Proximus) van vernielspecialist Roland Emmerich worden de continenten getroffen door vloedgolven en in 2012 (Amazon) van diezelfde Emmerich krijgt de mensheid te maken met scheurende aardkorsten, vulkaanuitbarstingen, tsunami’s en – hou u vast – aardpolen die van plaats wisselen. Wie klaagt er hierna nog over hoestbuien en snotneuzen?

VOOR CLAUSTROFOBEN

U voelt zich na twee weken lockdown stilaan als een gevangene in uw eigen huis of appartement? Ha, nu weet u hoe de twee hoofdpersonages uit Room (Netflix) zich voelen! Geloof ons: die benauwende schuur waarin de gekidnapte jonge moeder (Brie Larson ontving voor haar intense vertolking een Oscar) en haar zoontje al zeven jaar Natascha Kampusch-gewijs opgesloten zitten, zullen uw eigen quarantaineplek het aanschijn geven van een luxehotel. En neem van ons aan dat ook de naar adem happende bemanningsleden (onder wie Matthias Schoenaerts) van de naar de bodem van de Barentszzee gezonken Kursk (Proximus) het een stuk lastiger hebben dan u.

Nog meer naar de keel grijpende claustrofobie: in de razend spannende thriller Panic Room (Telenet) van David Fincher durft Jodie Foster uit schrik voor drie grimmige homejackers haar paniekkamer niet te verlaten; in Gerald’s Game (Netflix) ligt een slechts in een sexy onderkleed gehulde dame (de geweldige Carla Gugino) vastgeklonken aan de bedspijlen nadat haar echtgenoot Gerald (Bruce Greenwood) tijdens een seksspelletje is overleden; en in de puike one-location-movie Buried (Amazon) ligt Ryan Reynolds als in een extreem geval van lockdown opgesloten in een doodskist. Leve de onmetelijke vrijheid van uw eigen kamer!

VOOR TOOGHANGERS

Eén van de jammerlijkste neveneffecten van de lockdown is natuurlijk dat u niet met uw vrienden aan de toog kunt gaan hangen. In afwachting dat de biervaten weer worden opengeslagen, kunt u zich gelukkig laven aan enkele films die toch héél even de ambiance van de kroeg naar uw huiskamer brengen. Het in bloed en Kaiserpils drijvende Der Goldene Handschuh (Proximus) van Fatih Akin dropt u in het beruchte café Zum Goldene Handschuh in Hamburg, waar de beruchte seriemoordenaar Fritz Honka (glansrol van Jonas Dassler) in de jaren 70 zijn slachtoffers – meestal laveloze hoeren zonder gebit – kwam oppikken. In The Hangover (Telenet), de eerste én de meest beschonken episode uit de Hangover-trilogie, geven Bradley Cooper, Ed Helms en de onvergelijkbare Zach Galifianakis gestalte aan drie feestvarkens die na een ietwat uit de hand gelopen vrijgezellenfuif in Las Vegas wakker worden met een motherfucker van een kater én met een tijger in de hotelkamer.

Tarantino’s meesterwerk Inglourious Basterds (Amazon) heeft dan weer één van de beste caféscènes aller tijden, en dan hebben we het natuurlijk over de briljante, 23 minuten durende kelderbarscène in La Louisiane, waar de basterds tussen de bierpotten een onvergetelijk verbaal duel uitvechten met een wantrouwige naziofficier. Over iconische barscènes gesproken: in The Shining (Proximus) drinkt Jack Nicholson een memorabel glas whisky in de Gold Room van het Overlook Hotel, en in de uitzinnige zombiekomedie Shaun of the Dead (Netflix) van Edgar Wright gaan Simon Pegg en Nick Frost in een pub op de tonen van Don’t Stop me Now van Queen een zombie te lijf met biljartkeus. The Big Lebowski (Amazon) is strikt genomen meer een existentiële komedie dan een caféfilm, maar de talloze scènes waarin The Dude (Jeff Bridges) van een White Russian loopt te nippen, maken van deze classic van de gebroeders Coen niettemin één van de betere droogleverfilms. Op uw gezondheid!

VOOR FOODIES

En wat dacht u, nu u al twee weken van zalm uit blik en van brood uit de diepvriezer leeft, van een smakelijke foodiefilm? In het welbereide Burnt (Telenet) probeert een aan lager wal geraakte Amerikaanse chef-kok (Bradley Cooper) zich in een sterrenrestaurant in London opnieuw een weg naar de top te blancheren; in de culinaire romcom No Reservations (Amazon) krijgt een fanatieke vrouwelijke chef-kok (Catherine Zeta-Jones) het te pakken voor haar onderkok (Aaron Eckhart); en in het Pixar-hoogstandje Ratatouille (Proximus) schopt een culinair begaafde rat het tot keukenchef in een Parijse bistro.

Ook in Downton Abbey (Telenet), waarin de aristocratische familie Crawley het bezoek krijgt van het koninklijke paar, ziet u de meest uitgelezen spijzen en dranken op zilveren dienbladen de revue passeren. O ja: mocht uw mondvoorraad opraken, dan kunt u misschien inspiratie putten uit het amusante The Martian (Proximus), waarin de op Mars achtergebleven astronaut Mark Watney (Matt Damon) wekenlang met veel smaak leeft van een prakje van aardappelen met ketchup. Bon appetit!

VOOR CRIMINELEN

Bent u, nu het duidelijk wordt dat de coronacrisis ook voor u een financiële mokerslag betekent, op zoek naar een andere bron van inkomsten? Wel, steek eens uw licht op bij The Bank Job (Netflix), een übercoole, door een schitterende soundtrack gedragen heist movie over een groepje sympathieke criminelen die onder leiding van Jason Statham een tunnel naar een bank graven. Het extreem genietbare Baby Driver (Proximus) leert u dat u bij het uitvoeren van uw snode plannen maar beter over een snelle vluchtauto plus een excellente chauffeur beschikt.

Maar let op: in Michael Manns Heat (Amazon), één van de beste misdaadfilms uit de jaren 90, ondervindt topcrimineel Neil McCauley (Robert De Niro) dat bandietenstreken niet altijd lonen, zeker niet wanneer je op de hielen wordt gezeten door Lt. Vincent Hanna (Al Pacino). En vergeet vooral niet een voorbeeld te nemen aan bendeleider Dalton Russell (Clive Owen) in de goed gerolde Spike Lee Inside Man (Netflix): die verbergt zijn gelaat bijna de hele film lang achter een extra large mondmasker. Bravo!

VOOR SCHOLIEREN

Tot slot gaan onze gedachten naar de duizenden studenten en scholieren die wellicht nooit hadden kunnen denken dat ze nog eens de geur van de schoolgangen en de lessenaars zouden missen. Nadat jullie online jullie huiswerk hebben gemaakt, kunnen jullie troost putten uit het op een grootse vertolking van Robin Williams steunende Dead Poets Society (Proximus), een zielsontroerende film die doet verlangen naar dichtbundels, schoolvoorstellingen en schooluniformen. Mean Girls (Amazon) is een frisse high school-komedie waarin voormalig kindsterretje Lyndsey Lohan staat te sprankelen als een hopeloos verliefd schoolmeisje, en in het fijne Booksmart (Telenet) leven we mee met Amy en Molly, twee brave seuten die op de allerlaatste dag van hun middelbareschoolcarrière beslissen om hun maagdelijkheid te verliezen.

De fans van Sex Education moeten beslist eens afstemmen op Easy A (Netflix), met La La Land-ster Emma Stone als een onpopulaire scholiere die het gerucht laat verspreiden dat ze een seksbom is. Dé charmantste high school-film aller tijden gaat evenwel over een spijbelaar die gedurende één dag de stad intrekt en het merg uit het leven zuigt: jazeker, we bedoelen Ferris Bueller’s Day Of (Netflix), een onversneden filmklassieker die u zó goedgemutst maakt dat u samen met het coronavirus op de onverwoestbare riffs van ‘Twist & Shout’ van The Beatles door de straten zou kunnen dansen. Well, shake it up, Corona, now!

© Humo

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234