Dinsdag 05/07/2022

InterviewAnthony Nti

‘Soms moet je durven toegeven: eigenlijk is dat fantastische idee gewoon brak’: de werklessen van Anthony Nti

Anthony Nti: ‘Soms moet je durven toe te geven: eigenlijk is dat fantastische idee gewoon heel brak.’ Beeld Joris Casaer
Anthony Nti: ‘Soms moet je durven toe te geven: eigenlijk is dat fantastische idee gewoon heel brak.’Beeld Joris Casaer

Een creatieveling deelt zijn geheimen en tips om productief en innovatief te blijven. Deze week: Anthony Nti, filmschrijver en regisseur (29). Hij beschikt over het unieke talent om werkelijk overal powernaps te doen. Wandelen helpt hem om ideeën die hem blokkeren finaal overboord te gooien.

Sophie Pycke

‘Luister naar muziek’

“Als ik de volgende dag moet draaien, ga ik ’s avonds door mijn shotlist en memoriseer ik de scènes. Zodra de planning op punt staat, wil ik even weg van alles. Als ik een serie of een film bekijk, raak ik snel overprikkeld, maar muziek krijgt me echt op de juiste plek. Ik heb zelfs een playlist gemaakt voor die momenten waarop ik heel bewust wil unwinden. Ik luister naar muziek met teksten die me inspireren, maar evengoed naar dromerige muziek of soundtracks van films, zoals Beasts of the Southern Wild. Muziek beluisteren is de beste manier om in een bubbel met mezelf te kruipen en mijn hoofd leeg te maken.”

‘Maak endorfines aan’

“Op sommige dagen sta ik heel vroeg op de set. Voor een nachtmens is dat absolute horror. (lacht) Ik functioneer het best tijdens nachtelijke shoots. Dan ben ik echt hyped up. Om middernacht ben ik degene die de rest van de crew meetrekt. Om maar te zeggen: mijn slaaphoofd is hardnekkig en kan ik alleen met een koude douche bestrijden. Klinkt vreselijk, maar ik krijg daar altijd een energieboost van. Een work-out heeft hetzelfde effect. Vroeger was ik topsporter, maar nu ben ik er heel wat minder mee bezig, helaas. Ik slaag er niet in om heel gestructureerd te sporten, maar ik wéét dat het loont. De endorfines die vrijkomen wanneer je sport, helpen echt wel om je denkproces helderder te krijgen.”

‘Doe een powernap’

“Ik kan een hele dag functioneren op drie uur slaap. Ik weet dat het niet oké is, maar soms is het echt verleidelijk om te blijven doorgaan, wetende dat je na een paar uur dutten weer min of of meer helder bent. Ik probeer een gezonder slaapritueel in te bouwen zodat ik minimaal aan zes uur slaap kom, want na zo’n extreem korte nacht voel ik wel dat mijn productiviteit op een lager pitje staat. Maar niets dat een powernap niet kan verhelpen! Ik kan echt overal slapen. Ik zet mijn wekker, leg me neer, en ik ben weg. Na een kwartiertje kan ik er weer tegen voor de rest van de dag.”

‘Vind je sparringpartner’

“Ik heb deadlines nodig. Een beetje gezonde druk voelen, helpt me om structuur te brengen in mijn chaotische gedachtegangen. Brainstormen met mijn vaste sparringpartner is net zo belangrijk. Schrijver Chingiz Karibekov en ik zijn al tien jaar aan het pingpongen met ideeën. We durven kritiek geven op elkaars pitches en hebben er geen probleem mee om elkaar genadeloos de grond in te boren. (lacht) Momenteel werken we samen aan onze nieuwe langspeelfim Postcard. Nieuw terrein voor ons allebei.

“Het is niet makkelijk om mensen te vinden die op eenzelfde manier denken als ik, maar het is goud waard. Voorlopig werken Chingiz en ik met twee, maar in de toekomst zullen we meer mensen moeten betrekken bij onze maakprocessen. Film is een teamsport.

“Ik leer ondertussen om mijn ideeën en pitches beter te structureren zodat ze voor iedereen begrijpbaar zijn. Als ik een script maak voor een commercial of een videoclip, ga ik op zoek naar de juist beelden of maak ik schetsen zodat iedereen kan zien wat er in mijn hoofd zit.”

‘Maak notities’

“Aantekeningen of geheugensteuntjes noteer ik in mijn gsm, die gesynchroniseerd is met mijn laptop. Ik werk vaak aan verschillende projecten tegelijk, die ik telkens een apart titeltje geef. Als me een idee te binnen schiet, kan ik het snel aan het juiste project toevoegen. Maar ik brainstorm ook op de ouderwetse manier met mezelf. Ik plak post-its in huis of in de writers’ room. Soms kom ik dezelfde post-it pas een week later tegen. Vaak denk ik: damn, slecht idee.” (lacht)

‘Durf toe te geven dat het brak is’

“Ik heb een korte aandachtsspanne. Me lange tijd concentreren op één ding is vaak moeilijk. Een writer’s block is me niet vreemd, maar ik probeer de frustratie altijd voor te zijn door mijn focus te verleggen. Meestal ga ik een eindje wandelen. Het heeft iets heilzaam om iets repetitief te doen en ondertussen je omgeving traag te zien passeren. Als ik wandel kan ik bovendien makkelijker beslissen om een idee even te laten liggen of het zelfs finaal weg te smijten. Soms denk je dat je een fantastisch idee hebt en wil je daar per se op blijven verderwerken. Maar door zo koppig vast te houden aan één concept loop je het risico te blokkeren. Soms moet je durven toegeven: eigenlijk is het gewoon heel brak. (lacht) Ik heb echt moeten leren om een stap achteruit te zetten en opnieuw te beginnen. Wandelen helpt me daarbij, net als babbelen met random mensen of inspiratie halen uit andere domeinen, zoals fotografie, schilderkunst of literatuur.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234