Dinsdag 05/07/2022

NieuwsMobiliteit

Snelle rechtstreekse trein tussen Parijs en Berlijn op komst

null Beeld ANP
Beeld ANP

De Deutsche Bahn en zijn Franse tegenhanger SNCF plannen een snelle en rechtstreekse treinverbinding tussen de hoofdsteden Berlijn en Parijs. Vanaf eind 2023 moeten deze treinen rijden, zei SNCF-topman Jean-Pierra Farandou.

Redactie

“Het hogesnelheidsverkeer tussen Duitsland en Frankrijk is een uitstekend voorbeeld van hoe aantrekkelijke verbindingen het grensoverschrijdend verkeer per spoor stimuleren”, zei de CEO van de Deutsche Bahn, Richard Lutz.

Een snelle rechtstreekse verbinding tussen de twee hoofdsteden is logisch, vindt SNCF-baas Farandou. “We stellen vast dat de mensen alsmaar langere trajecten afleggen. Er zijn echt mensen die bereid zijn om vijf, zes, zeven uur in een trein te blijven zitten. Parijs-Berlijn is trouwens een traject van zeven uur. Enkele jaren geleden vonden we dat lang, en vreesden we niemand hiervoor warm te kunnen maken.” Vandaag noemt de SNCF de bezettingsgraad op de treinen Parijs-Milaan en Parijs-Barcelona “verbazingwekkend”.

Het plan is om in eerste instantie dagelijks een heen en terug in te leggen tussen Parijs en Berlijn, via Frankfurt. Eerder kondigde de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB al aan om, ook vanaf eind 2023, een nachttrein Parijs-Berlijn in te leggen. “Dat zal tegelijk gebeuren”, aldus Farandou.

Er lopen ook gesprekken over nog meer snelle verbindingen tussen Duitsland en bestemmingen in Zuid-Frankrijk.

Samen met zijn Duitse collega Lutz woonde Farandou dinsdag een plechtigheid bij om de 15e verjaardag te vieren van de bestaande hogesnelheidsverbindingen tussen beide landen. Ze merkten op dat deze Duits-Franse samenwerking de voorbije 15 jaar goed was zowat 25 miljoen reizigers. Vandaag rijden er per dag al zes treinen tussen Frankfurt en Parijs en vijf tussen Stuttgart en Parijs, waarvan er een van en naar München rijdt. Sinds tien jaar is er elke dag een trein tussen Frankfurt en Marseille.

De verbinding tussen Keulen en Parijs (via Brussel) blijft intussen het exclusieve terrein van SNCF-dochter Thalys.

DB en SCNF zijn de grootste spoorwegmaatschappijen van het Europese continent.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234