Donderdag 30/06/2022

ShoppenChild of the sun

Ruth begon een webshop met wasco's en pleisters in álle huidskleuren: ‘Na de geboorte van mijn zoontje vond ik nergens inclusief speelgoed’

null Beeld RV
Beeld RV

Ruth Vermeiren (32) bouwt met haar inclusieve webshop ‘Child of the Sun’ aan een gelijkwaardige wereld waarin elk kind zich herkent. ‘Pleisters of wasco’s in diverse huidskleuren zijn nog maar het begin.’

Tine Zwaenepoel

De foto van een New Yorkse kleuter die zichzelf herkent in een hoofdpersonage uit de Disney-film Encanto gaat viraal. Hoe belangrijk is zo’n rolmodel?

“Herkenbaarheid is cruciaal voor het zelfvertrouwen van ieder kind. Alleen herkennen kinderen van kleur zich nog altijd te weinig in films of boeken. Het beeld van de kleuter naast het tv-scherm is vertederend, maar het voelt tegelijk heel dubbel. Het is positief dat gekleurde kinderen zich eindelijk aan een personage kunnen spiegelen, maar voor mij komt het veel te laat. Anderzijds is het wel een krachtig signaal dat tot meer bewustzijn kan leiden.”

null Beeld Instagram
Beeld Instagram

Lopen we dan zo ver achter wat diversiteit betreft?

“Als er al een gekleurd kindje wordt afgebeeld, is dat vaak in een minderwaardige rol. Of je ziet één donker kindje tussen enkel witte kinderen, terwijl onze samenleving veel diverser is dan dat. We moeten streven naar gelijkheid door diversiteit te normaliseren. Dat kan bijvoorbeeld met aangepaste lessenpakketten in het onderwijs.”

Hoe maak je met de webshop het verschil?

“Bij de geboorte van mijn zoontje drie jaar geleden vond ik nergens inclusief speelgoed. Ik heb in Amerika dan maar wasco’s in verschillende huidskleuren besteld, het begin van een grote zoektocht. Vorig jaar begon ik een eigen webshop met boeken, getinte pleisters en knutselgerief. Daarnaast breng ik binnenkort een collectie T-shirts uit en droom ik van een breed platform rond diversiteit.”

childofthesun.be

Ruth Vermeiren en haar gezin. Beeld RV
Ruth Vermeiren en haar gezin.Beeld RV
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234