ShoppenChild of the sun
Ruth begon een webshop met wasco's en pleisters in álle huidskleuren: ‘Na de geboorte van mijn zoontje vond ik nergens inclusief speelgoed’
Ruth Vermeiren (32) bouwt met haar inclusieve webshop ‘Child of the Sun’ aan een gelijkwaardige wereld waarin elk kind zich herkent. ‘Pleisters of wasco’s in diverse huidskleuren zijn nog maar het begin.’
De foto van een New Yorkse kleuter die zichzelf herkent in een hoofdpersonage uit de Disney-film Encanto gaat viraal. Hoe belangrijk is zo’n rolmodel?
“Herkenbaarheid is cruciaal voor het zelfvertrouwen van ieder kind. Alleen herkennen kinderen van kleur zich nog altijd te weinig in films of boeken. Het beeld van de kleuter naast het tv-scherm is vertederend, maar het voelt tegelijk heel dubbel. Het is positief dat gekleurde kinderen zich eindelijk aan een personage kunnen spiegelen, maar voor mij komt het veel te laat. Anderzijds is het wel een krachtig signaal dat tot meer bewustzijn kan leiden.”
Lopen we dan zo ver achter wat diversiteit betreft?
“Als er al een gekleurd kindje wordt afgebeeld, is dat vaak in een minderwaardige rol. Of je ziet één donker kindje tussen enkel witte kinderen, terwijl onze samenleving veel diverser is dan dat. We moeten streven naar gelijkheid door diversiteit te normaliseren. Dat kan bijvoorbeeld met aangepaste lessenpakketten in het onderwijs.”
Hoe maak je met de webshop het verschil?
“Bij de geboorte van mijn zoontje drie jaar geleden vond ik nergens inclusief speelgoed. Ik heb in Amerika dan maar wasco’s in verschillende huidskleuren besteld, het begin van een grote zoektocht. Vorig jaar begon ik een eigen webshop met boeken, getinte pleisters en knutselgerief. Daarnaast breng ik binnenkort een collectie T-shirts uit en droom ik van een breed platform rond diversiteit.”