Psychiatrisch Verzorgingstehuis Sint-Augustinus, Brugge
Bijna nergens ter wereld belanden zoveel psychiatrische patiënten in een ziekenhuisbed. De Morgen onderzocht meer dan 100 psychiatrische instellingen. Hoe worden patiënten daar geholpen? Worden ze beter van zo'n opname? Zijn ze zelf tevreden over de behandeling die ze kregen? Wat loopt goed, wat gaat fout? Het rapport van Psychiatrisch Verzorgingstehuis Sint-Augustinus, Brugge
Rapport van Psychiatrisch Verzorgingstehuis Sint-Augustinus
- Jaar: 2014
- Maand: augustus
- Aantal bedden: 60
-
Specialisaties: Ja
Het PVT werkt met 4 leefgroepen (= “woningen”) opgedeeld volgens functioneringsniveau. Het PVT heeft 15 bewoners met mentale handicap. Er is een aparte leefgroep voor bewoners met mentale handicap. - Forensisch aanbod: Nee
-
Wachttijd: Ja
Het PVT maakt gebruik van een wachtlijst. Momenteel staan er 13 personen op de wachtlijst. De gemiddelde wachttijd is 2.8 jaar. -
Gemiddelde verblijfsduur:
? -
Leeftijd:
Op datum van inspectiebezoek bedroeg de gemiddelde leeftijd van de bewoners 66.3 jaar. De oudste bewoners is 82 jaar. De jongste bewoner is 48 jaar. -
Overbezetting: Ja
Het PVT beschikt over 60 erkende bedden. Er staan 64 bedden opgesteld. (gebruiksklare posities). Er verblijven op moment van de inspectie 63 bewoners in het PVT, waarvan 1 bewoner opgenomen is in het AZ St Lucas. - Uitsluiting: ?
Legende
- Geen opmerkingen
- Tekortkomingen
- Non-conformiteiten
- Onduidelijk / Niet onderzocht
ZORG
Behandeling
Medicatie
Personeel
Sterke punten
PATIËNT
ISOLATIE EN DWANG
Algemeen
Infrastructuur
Beleid
Sterke punten
SUÏCIDE
INFRASTRUCTUUR
Het volledige inspectieverslag vindt u hier.
De Morgen maakte per instelling een rapport. Onze werkwijze vindt u hier.
Reactie ziekenhuis
De opmerkingen in het rapport zijn gebaseerd op het visitatierapport van 2014. Een visitatie is voor het PVT een moment van doorlichting en reflectie over onze werking en een visitatierapport wordt door ons, als lerende organisatie, gezien als een leerrijk document dat zeer waardevolle feedback oplevert. Met deze feedback wordt onmiddellijk aan de slag gegaan waarbij we zoveel mogelijk opmerkingen proberen zo snel mogelijk op te lossen. Ondertussen is er voor heel wat van die opmerkingen een blijvende oplossing gevonden en werden alle vooropgestelde termijnen vlot gehaald. Daarnaast proberen we vanuit het beleid, samen met alle medewerkers, het verblijf van onze bewoners voortdurend te optimaliseren of te verbeteren om te komen tot kwaliteitsvolle zorg op alle domeinen van het leven. Dit gebeurt zoveel als mogelijk in samenspraak met onze bewoners, onze bewonersvertegenwoordiger en onze partners binnen ons netwerk.Deze online productie kwam mee tot stand met de hulp van Sien Wevers, Elisa Schanzer, Jolien Roobrouck, Lieven Miguel Kandolo, Mari Goossen, Goele Vandenberghe, Dylan Meert en Emily Van Campenhout.