Vrijdag 07/05/2021

Beter levenConcentratie

Pauzes zijn heilig, en andere tips voor een betere concentratie tijdens je werk

Telework - telewerk - telewerken -generic Beeld Pexels
Telework - telewerk - telewerken -genericBeeld Pexels

Op kantoor en zeker thuis stikt het van de potentiële afleiders. Je telefoon, videovergaderingen, de hond... Geconcentreerd werken, hoe word je daar beter − hé, een nieuw berichtje!

Om maar meteen een illusie uit de weg te ruimen: daar is geen eenduidige handleiding voor. Ieder persoon is anders en heeft andere piekmomenten, zegt Newport. Anders dan veel andere ‘productiviteitsgoeroes’ is de methode die hij predikt niet al te rigide. Hij stelt voor je dag op te delen in blokken, een duidelijk plan voor je dag te maken en hierbij ook rekening te houden met onverwachte gebeurtenissen die onvermijdelijk tussendoor komen. Krijg je een taak niet af? Dan schuif je die door naar de volgende dag.

Cognitieve psychologie

Stefan van der Stigchel − die onder meer de boeken Grip op je aandacht en Concentratie schreef − kan zich grotendeels vinden in de beweringen van Newport. Wat het beste moment is om cognitief veeleisend werk te verrichten verschilt per persoon en ook per omstandigheid, aldus de hoogleraar cognitieve psychologie. “In veel productiviteitsboeken zeggen ze dat je ’s ochtends met de moeilijkste klussen moet beginnen − eat that frog − maar dat is onzin. Iedereen heeft andere piekmomenten en de omstandigheden verschillen: heb je bijvoorbeeld een nacht slecht geslapen, dan is ’s ochtends wellicht niet het beste moment.”

Wat wél bewezen effectief is, is een opstart- en afsluitritueel in je werkdag. Een wandeling aan het begin van je dag kan zo’n ritueel zijn. ‘Je maakt op die manier een duidelijke transitie van privé naar werk,’ legt Van der Stigchel uit, “waardoor je makkelijker in een werkmodus komt”. Een ritueel helpt je ook om je werk aan het einde van de dag weer af te sluiten, zeggen de concentratiedeskundigen.

Van der Stigchel: “Bekijk aan het eind van de dag welke taken je hebt verricht en waar je niet aan toe bent gekomen, maak nog wat laatste notities, kleed je misschien zelfs om en ruim je spullen op. Neem hier echt even de tijd voor, zodat je niet nog in een werkflow zit als bijvoorbeeld de kinderen op je af rennen.”

Ook tussen het switchen van taken moet je dit soort gebruiken inbouwen. Dat het belangrijk is zo nu en dan pauze te houden en afstand te nemen van je computer, is niets nieuws. Toch zijn we − hoe contraproductief ook − geneigd om pauzes tijdens drukke werkdagen als eerste te skippen. “Zorg er daarom voor dat pauzes net zo’n gewoonte worden als tandenpoetsen”, adviseert Van der Stigchel. Daarnaast moet je je strikt aan de pauze-afspraken die je met jezelf hebt gemaakt houden. “Als een meeting uitloopt, terwijl je een pauze hebt gepland, zeg je: ik moet naar mijn volgende afspraak. Dat het gaat om een afspraak met jezelf, doet er niet toe.”

Concentratiegoeroes

Volgens Newport worden mensen die in staat zijn ‘diep werk’ te verrichten uiteindelijk de ‘supersterren’ van de maatschappij, maar dat vindt Van der Stigchel te ver gaan. “Iedereen doet er toe”, zegt hij. “Iemand met adhd kan zich bijvoorbeeld niet goed concentreren, maar heeft wel een hoge energie, kan razendsnel beslissingen nemen en creatieve ideeën bedenken. In een team heb je een goede mix nodig en moet je individuele verschillen juist vieren.”

We kunnen dan ook niet allemaal concentratiegoeroes worden, zegt Van der Stigchel. “Dat ben ik zelf ook niet. Maar we kunnen er wel beter in worden. Straf jezelf dus niet af als niet alle concentratietips voor je werken. Als je een aantal tips kunt inpassen in je werkende leven is dat al mooi.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234