Maandag 10/08/2020

Overzichtboekrecensies

Overzicht: deze boeken zijn het lezen waard volgens de redactie van De Morgen

Beeld Getty Images

De afgelopen maanden sloegen weer heel wat mensen aan het lezen en ook bij De Morgen werden er heel wat boeken verslonden. We lijsten in dit overzicht de boekrecensies van de afgelopen twee maanden nog eens op.

Een rooie aan de kant van de weg ★★★★☆

Onbeduidende sukkelaars en hun o zo doodgewone leventjes: Anne Tyler wordt er dé chroniqueur van genoemd. Ook het hoofdpersonage in Een rooie aan de kant van de weg is op het eerste gezicht weer zo’n type. Hij lijkt volmaakt tevreden, met zichzelf en met zijn vertrouwde tredmolentje; veilig opgesloten in zijn ­routines. Dat wil zeggen, tót Tyler al die zekerheden met een paar plotwendingen op losse schroeven zet.

Veel dramatische verwikkelingen heeft het boek niet te bieden, maar toch laat Tyler je meeleven met het hoofdpersonage. Hoe ze dat doet heeft te maken met het kalm stapelen van realistische details. Met het vakvrouwschap van zo’n scène waarin onze eenzaat tijdens een familiebezoek wordt overspoeld door de hartelijke chaos van zijn vier praatgrage zussen en hun gezinnen, waardoor je, bij al hun liefdevolle bemoeizucht, op slag meer van zijn terughoudendheid begrijpt. En met de oncynische mengeling van warmte en droge humor ook, waarmee ze beschrijft hoe hij blind voor andermans signalen door het leven blundert.

Notre-Dame: Een beknopte geschiedenis van de beroemde kathedraal ★★★★☆

In dit goed gedocumenteerde werk Notre-Dame verklaart Ken Follett zijn liefde aan de gehavende Notre-Dame. Het boek vormt een boeiende, beknopte geschiedenis met mooie citaten en hier en daar een fraaie eyeopener waarmee Follett zijn liefde zonder veel omwegen verklaart.

In een zestal hoofdstukken schiet Follett door de geschiedenis van de kathedraal: van 1163, toen de Parijse bisschop in de groeiende stad een kerk in nieuwe gotische stijl wilde, tot 1989, het jaar dat hij Pilaren van de aarde afrondde. Treffend is onder meer het beeld dat Follett geeft van het gebrek aan kennis van de constructeurs: ‘Men bouwde met vallen en opstaan en maakte fouten.’

Berichten uit de vallei ★★★☆☆

In Berichten uit de vallei plooit Stefan Brijs zich terug op de natuur. Het boek sluit daarmee aan bij een een trend natuurboeken in de boekhandel, gevoed vanuit een rijke Angelsaksische traditie met Robert Macfarlane (De oude wegen), de schrijvende schaapsherder James Rebanks of de herontdekking van Wanderlust van Rebecca Solnit.

In Berichten uit de vallei komt de ervaren natuurliefhebber volop aan zijn trekken. Maar Brijs koestert zich te zeer in de veilige rol van registrator. Dat schept afstand met de lezer. Want wat richt dat Spaanse kluizenaarschap met hemzelf aan, hoe beïnvloedt het zijn schrijverschap? Daar had je meer willen over lezen. Jammer ook dat niet is gedacht aan enige welgemikte illustraties, foto’s of kaartjes. Een gemiste kans om dit detailrijke natuurlogboek grandeur te geven.

Het beste uit onszelf ★★★☆☆

Het beste uit onszelf van Michael Bijnens is het best te beschrijven als een schrijnend en nerveus partijtje armworstelen tussen een zielige vader en een ondoordringbare dochter in New York. De tweede roman van de auteur is daarmee erg verschillend van zijn debuutroman. Het is gejaagder en grotesker terwijl je wordt meegesleurd in een achtbaan van mentaal ongerief.

Het decor is ditmaal New York, waar de half gesjeesde stand-upcomedian Lewis er op zijn 55ste belabberd bij loopt. Hij is een vetgemest creatuur, door iedereen uitgespuugd, een vat vol ‘geestelijke horror en lichamelijk ongemak’, een Twitter-junk, ‘een klik-, veeg- en schuifverslaafde’ van zijn mobiele telefoon. A pathetic prick, kortom, die drinkt in een verschroeiend tempo en pizza’s vreet per strekkende meter. Nee, Bijnens doet weinig moeite om sympathie op te wekken voor zijn verteller, die zich door zijn korte lontje voortdurend in de verdoemenis manoeuvreert.

Op het geniale af ★★★☆☆

In zijn nieuwe roman Op het geniale af  laat de Duitse bestsellerauteur Benedict Wells een zeventienjarige jongen een roadtrip maken door de VS, op zoek naar zijn vader. Vlotjes, al te vlotjes, zo blijkt.

Benedict Wells’ Op het geniale af heeft de contouren van een traditionele road­novel waarbij de nodige benzinestations, diners en motels de revue passeren. Maar meer nog dan een road­novel is Op het geniale af een vaderboek, over het verlangen te weten wie je vader is en waarom een stiefvader nooit je echte vader kan vervangen, ook al komt hij iedere week supporteren bij je worstelwedstrijden.

De veelstemmige man ★★★☆☆

In De veelstemmige man, een verzameling van de toneelteksten van ­Ilja Leonard Pfeijffer, biedt de auteur biedt de acteurs fraaie, barokke zinnen. Daarmee verliest de toneel haar kracht. Toneel is taal met adem en een hartslag. Anders dan proza gaat toneel minder om de esthetiek van het geschreven woord, om de krullen en arabesken waarin de romancier Ilja Leonard Pfeijffer zo bedreven is. Dat gaat in deze verzameling verloren.