Maandag 26/09/2022

NieuwsEconomie

Ondanks verstrengde wetgeving: nog steeds niet elk soldenkoopje is wat het lijkt

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Sinds deze zomersolden moet een verstrengde wetgeving komaf maken met promotiebedrog. Maar is daarmee nu ook elk soldenkoopje effectief wat het lijkt? Nee, zo stelde Test Aankoop vast. Zowat alle gekende webshops durven nog steeds prijzen op te blazen, om vervolgens met megakortingen te strooien.

Sven Ponsaerts

-30 procent, -50 procent, -75 procent soms zelfs... In de koopjesperiode wordt traditioneel met fabelachtige kortingen gegoocheld. Het is deze zomersolden niet anders. Er vallen in deze periode waarin met verlies mag worden verkocht dan ook koopjes te doen. Maar zijn die voorgespiegelde megakortingen ook allemaal echt?

Een recente wetswijziging moet alvast komaf maken met neppromoties. De wet eist sinds deze zomer dat handelaars elke geafficheerde korting, solden of prijsvermindering toepassen op de laagste prijs die ze in de voorafgaande 30 dagen aanrekenden. Naast de geafficheerde korting moet ook deze referentieprijs expliciet worden vermeld, en dat zowel online als in de winkel. “Handelaars mogen hun prijzen dus niet meer kunstmatig verhogen, om bijvoorbeeld bij de start van de koopjes een enorme prijsverlaging aan te kondigen”, zegt Lien Meurisse van de FOD Economie.

Alle webshops pakken deze dagen uit met grootse solden.  Beeld RV
Alle webshops pakken deze dagen uit met grootse solden.Beeld RV

Maar toch worden nog steeds prijzen kunstmatig opgedreven, zo stelde Test Aankoop vast. Een steekproef leert dat zo goed als alle online aanbieders van consumentenelektronica zich eraan bezondigen. “Binnen de kortste tijd vonden we een handvol overtredingen”, zegt woordvoerder Simon November. “Pogingen om de consument te misleiden.”

Onder meer op de webshops van Eldi en Exellent werden soldenpromoties aangetroffen die er in werkelijkheid geen zijn: de mooie promoprijzen met respectievelijk 11 procent (voor een Samsung-smarttv) en 33 procent korting (voor een Whirlpool-wasmachine) waren precies dezelfde als die in de 30 dagen voor de solden werden gevraagd. Soldenwinst: nul euro.

Dit product was begin juni voor 322 euro beschikbaar. De doorstreepte prijs van 599 euro is in het afgelopen jaar nooit geafficheerd, aldus Test Aankoop Beeld RV
Dit product was begin juni voor 322 euro beschikbaar. De doorstreepte prijs van 599 euro is in het afgelopen jaar nooit geafficheerd, aldus Test AankoopBeeld RV

Ook Coolblue, Krëfel, MediaMarkt en Selexion stelden promoties voor fototoestellen, tv’s, soundbars en micogolfovens véél rooskleuriger voor dan ze zijn, simpelweg door te verwijzen naar een hoge referentieprijs die nooit eerder of hooguit gedurende één dag werd gevraagd. “Het is de online variant van de klassieker waarbij in winkels elke soldenperiode het prijsetiket met een hoger bedrag werd overplakt.”

Dit stoomstrijkijzer komt volgens de advertentie van 199 euro, terwijl de laagste prijs in de voorgaande 30 dagen 89 euro was. Beeld RV
Dit stoomstrijkijzer komt volgens de advertentie van 199 euro, terwijl de laagste prijs in de voorgaande 30 dagen 89 euro was.Beeld RV

Bedrieglijke promo’s

Sommige promotie-aanbiedingen zijn zelfs gewoon bedrieglijk. Zo spiegelde Bol.com haar klanten gisterochtend een korting voor van 19 procent voor de LG smart-tv OLED 48 inch. Het liet daarvoor de prijs zakken van ‘1.649' euro naar 1.337 euro. Kopers betaalden echter niet minder, maar liefst bijna 12 procent méér dan de 1.183 euro die het toestel in de 30 dagen voor het begin van de solden bij Bol.com kostte. Weg soldenactie.

Een Bang & Olufsen Beosound-speaker was gistermiddag zelfs 26 procent duurder dan twee weken voor de soldenperiode. De Nederlandse e-commerce reus vermeldt trouwens geen laagste referentieprijs, zoals wettelijk verplicht, maar wel haar “meest voorkomende prijs tijdens de laatste 90 dagen”. Maar ook dat blijkt in ons voorbeeld van de smart-tv een leugen. De doorgestreepte prijs van 1.649 euro is nooit van toepassing geweest, zo achterhaalde Test Aankoop.

``

Onder meer Conrad, Amazon.fr en Art&Craft bleken bij de steekproef van Test Aankoop evenmin zonder zonde.

Overtreders riskeren een geldboete van 208 tot 80.000 euro. Tijdens de afgelopen wintersolden controleerde de Economische Inspectie van de FOD Economie 171 handelaars. Bij 1 op 5 (35) werd een of meerdere inbreuken vastgesteld, wat tot 23 waarschuwingen en 12 processen-verbaal leidde. “Consumenten die een koopje willen doen, moeten exact weten wat ze besparen tegenover de oorspronkelijke prijs”, stelt Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld). “Als consument heb je daar recht op. Ik heb de Economische Inspectie gevraagd om er ook tijdens deze koopjesperiode extra op toe te zien dat dat recht wordt nageleefd, zowel on- als offline.”

Zowat alle bekende aanbieders gaan dus in de fout. Al zijn er ook die de steekproef met glans doorstonden. “Bij Fnac, Vanden Borre en Elektro Loeters konden niet meteen overtredingen worden gevonden, waarmee natuurlijk niet is gezegd dat ze er niet kunnen zijn.” In hoeveel procent van de gevallen het om fake deals gaat, kan Test Aankoop niet zeggen. “Of we nu moeten spreken van een wijdverspreide praktijk? Gebeurt zoiets altijd bewust, of spelen ook IT-fouten mee? Moeilijk te zeggen”, aldus November. “Onze bevindingen zijn ook momentopnamen. Feit is wel dat dergelijke misleiding courant voorkomt en de consument dus maar beter waakzaam is.”

Pricetrackers

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, met prijzen die zeker online voortdurend veranderen. Wie eigenhandig wil nagaan of een promotie-actie werkelijk zo’n goede deal is als ze doet uitschijnen, kan daarvoor onder meer terecht op de gratis tool Rate my deal van Test Aankoop. Deals worden er zowel beoordeeld op prijs als productkwaliteit. Ook via een pricetracker als Tweakers valt te achterhalen wat een onlineproduct in het verleden echt kostte.

Consumenten die misleidende praktijken vaststellen of er het slachtoffer van zijn, kunnen dat melden via het meldpunt van de FOD Economie. Een clausule waarop ze zich kunnen beroepen om een eventueel nadeel te recupereren, bestaat niet. “Het enige wat je dan kan doen, is stout zijn en druk zetten op de verkoper, om de opgegeven korting via commerciële weg alsnog proberen te bekomen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234