NieuwsFilm en televisie
Netflix introduceert ‘dubbele duim omhoog’
Netflix voegt een tweede likeknop toe aan de streamingservice. De ‘dubbele duim omhoog’ geeft gebruikers de mogelijkheid om extra nadruk te leggen op een voorkeur. Het algoritme van Netflix geeft op basis van deze informatie nog beter toegespitste kijksuggesties.
“Zie de dubbele duim omhoog als een manier om je kijksuggesties verfijnd bij te sturen. Een gewone duim omhoog laat ons weten wat je leuk vindt, zodat we op basis daarvan kijksuggesties kunnen geven. Een dubbele duim omhoog laat ons weten waar je gek op bent en maakt het mogelijk om specifiekere suggesties te doen”, zo schrijft Netflix in de aankondiging.
De mogelijkheid om een extra duimpje omhoog te geven, wordt vanaf nu beschikbaar gemaakt voor alle versies van de streamingdienst, inclusief de mobiele Android- en iOS-applicatie en apps voor smart-tv’s. Het kan enkele dagen duren voordat de nieuwe functie op alle platformen is uitgerold.
Volgens de streamingdienst zijn de reguliere duim omhoog en omlaag een prima manier om informatie op te doen voor het geven van gepersonaliseerde suggesties. Het systeem zou daarentegen niet goed weerspiegelen of iemand iets simpelweg leuk vindt of een film of serie echt goed vindt.
Netflix haalt concreet het voorbeeld van Bridgerton aan. Als je die serie een dubbele duim geeft, krijg je ook series of films aangeraden waarin dezelfde cast meespeelt. Of je krijgt producties van maker Shondaland aangeraden, het productiebedrijf van Shonda Rhimes dat gelijkaardige series als How to Get Away with Murder en Grey’s Anatomy maakt.
Ook de oorspronkelijke duim omhoog en omlaag blijven onderdeel van het in 2017 geïntroduceerde beoordelingssysteem.