Donderdag 22/10/2020

Beter LevenMode

Mode coronatijden: duurzaam, creatief en comfy

Jogging van Rodarte. Beeld Rodarte / Daria Kobayashi Ritch

Chanel, Dior en Maison Margiela sluiten morgen in Paris de modeweken af. Wij blikken alvast terug op wat door corona de bizarste ‘fashion weeks’ ooit waren en noteren drie codewoorden: creatief, duurzaam en comfy.

Lang hing het aan een zijden draadje, of de modeweken dit najaar nu wel of niet zouden kunnen doorgaan, en onder welke vorm. Half augustus kwam het nieuws dat er, naast een digitaal platform, ook fysieke shows zouden kunnen, zij het dan met een beperkt aantal bezoekers. Uiteindelijk is het aantal modehuizen dat zich aan zo’n Covid-proof defilé waagde, gering. Vooral de LVMH-concern, dat onder meer Louis Vuitton, Fendi en Dior in portefeuille heeft, kondigde meteen aan zich aan het klassieke systeem te willen houden. Ook Chanel organiseert morgen een show in de Grand Palais, slechts voor een handvol genodigden, in plaats van voor de gebruikelijke 2.500 mensen.

Dat zo enn defilé thuis op een scherm kijken weinig spannend is, wisten we al. Al enkele jaren zijn nogal wat shows via livestream te volgen, het is in niets te vergelijken met de reallife beleving. Gelukkig grepen genoeg ontwerpers de huidige situatie aan om hun eigen grenzen te verleggen, om de creativiteit die anders in de keuze van muziek, setting en make-up gaat, onder de vorm van een video te uiten.

Uiterst interessant was Amor Fati, de kortfilm van Marine Serre waarin ze de nood aan verandering voorop stelt. Twee personages muteren door drie verschillende stadia: van laboratorium, naar de wereld zoals wij ze kennen, tot een onderwaterwereld, en krijgen daarbij telkens andere outfits. Of hoe de mens de kracht heeft zich aan een nieuwe realiteit aan te passen. De Franse studeerde vier jaar geleden af aan het Brusselse La Cambre en viel sindsdien meermaals in de prijzen met haar duurzame collecties. Met de video toont ze dat ze nog veel meer in haar mars heeft.

Minder klimaatimpact

Er zijn dus meer manieren dan een klassiek defilé om een collectie op een boeiende manier aan het grote publiek te presenteren. En dat het de creativiteit van de ontwerper in het beste geval aanwakkert, is niet het enige voordeel van de huidige situatie. 

In normale omstandigheden waren tienduizenden journalisten, modellen, fotografen etc. van overal ter wereld half september naar New York gevlogen, om vervolgens via Londen en Milaan in Parijs te stranden. Een hallucinante ecologische voetafdruk. Nu bleven de meesten gewoon thuis, ook aankopers, die via Zoom-meetings de collecties voor hun boetiek aankochten.

Ook de grootte van collecties werd gewijzigd. De in Antwerpen gevestigde ontwerper Stephan Schneider reduceerde het aantal stuks met dertig procent en ziet dat als een positieve evolutie. “Hierdoor is het geheel sterker geworden. (..) Met corona moet elk stuk zijn waarde behouden. De sector wordt wakker geschud. En dat is goed”, vertelde hij hierover in deze krant. Ook de collectie van Dries Van Noten bestaat in vergelijking met andere seizoenen uit een pak minder modellen. De ontwerper liet ook de helft minder samples maken.

MaxMara.Beeld maxmara

Minder klimaatimpact, kleinere collecties en dus minder verspilling. Alvast een begin voor de duurzame ommezwaai waarvoor Van Noten afgelopen mei in een open brief aan de sector pleitte.

Maar wat zullen we het komend voorjaar en in de zomer dan eigenlijk dragen? Blijven sweatpants, t-shirt en sneakers het uniform? Of is er ruimte voor excessen en frivoliteit? In het kort: ja, comfortabele stukken en platte schoenen blijven de norm, maar er zijn genoeg elegante alternatieven voor een sleazy joggingpak.

Voor sommigen maakt dit deel uit van het DNA, bij anderen is dat een gevolg van een heuse realitycheck. Rodarte, het Californische merk van de zussen Kate en Laura Mulleavy bijvoorbeeld staat bekend om zijn ultravrouwelijke bloemenjurken, denk doorschijnende organza, rijkelijk gepimpt met borduursel en andere opsmuk. De zussen realiseerden zich dat dergelijke stuks geen plaats hebben in de wereld van vandaag. Dus tekenden ze voor komende zomer onder meer satijnen pyjama’s en nachtjurken waarmee je zo de deur uit kan. Wie dan toch de godganse dag in jogging wil rondlopen, kan dat in hun roze versie met daarop ‘J’aime Rodarte’, of in het grijze Balenciaga-pak met de droge tekst ‘Paris Fashion Week’, signé Demna Gvasalia, alumni van de Antwerpse Modeacademie.

Versace. Beeld rv

Een los, wijd broekpak, al dan niet met krijtstreep, is een absolute must in de voorjaarsgarderobe. Bij MaxMara waren er in pasteltinten, naast prachtige kasjmieren mantels met opengewerkte mouwen en hybrides van sportieve jumpers met glanzende Renaissance-motieven op de mouwen. Het viel overigens in verschillende collecties op, extra aandacht op de mouwen en schouders, die jaren tachtig-proporties aannemen. Ideaal om indruk te maken tijdens de zoveelste Zoom-meeting.

Het kleurenpalet was deels ingetogen: wit, beige, pastels, zwart. Toch zal komende zomer niet mistroostig ogen, zeker niet als het aan Donatella Versace ligt. Zij toonde een collectie geïnspireerd op Atlantis, met felgekleurde stuks bezet met patronen van zeesterren, schelpen en koralen. Beha’s en beha-tops worden bij het Italiaanse huis over jurken gedragen en zijn ook bij andere modelabels opvallend zichtbaar. Best verrassend, want laat dat nu het eerste kledingstuk zijn dat tijdens een lockdown achterwege blijft.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234