Maandag 10/05/2021

Voor u uitgelegdAfvallen

Met sit-ups raak je niet van je buikje af. Waarmee dan wel?

null Beeld Free
Beeld Free

Recent onderzoek toont aan dat niet elke persoon met overgewicht zich extra zorgen moet maken om corona, maar vooral mensen met buikvet. Sportdiëtiste Julie Turelinckx legt uit hoe je vet aan de buik het best aanpakt: ‘Buikspieroefeningen zijn niet de meest effectieve manier om visceraal vet weg te trainen, in tegenstelling tot wat velen denken.’

Sinds het begin van de pandemie kregen we te horen dat mensen met overgewicht een groter risico lopen om op de intensieve zorgen te belanden door corona. Recent onderzoek in het Franciscus Gasthuis & Vlietland in Rotterdam wees uit dat het vooral de plaats van het vet is die een rol speelt. Vet op de heupen blijkt minder uit te maken, terwijl mensen met een dikke buik veel zwaardere gevolgen riskeren.

Symptomen van een ongezonde levensstijl, zoals hoge bloeddruk en cholesterol bleken negatieve factoren volgens het onderzoek, maar het was vooral de buikomvang die extra risico opleverde. Al hun bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift ‘BMJ Open Respiratory Research’.

Dieet, levensstijl en genen

Turelinckx legt uit wat de oorzaak is van overtollig buikvet. “Als je lichaam specifiek daar vet opslaat, heeft dat met heel veel verschillende factoren te maken. Voeding heeft het belangrijkste aandeel, maar ook je levensstijl is belangrijk. Als je een job hebt waarbij je de hele dag zit en daarnaast weinig actief bent, zal je makkelijker aankomen. Daarnaast mogen we niet vergeten dat ook een genetische factor mee kan spelen. Maar het is niet omdat je aanleg hebt voor buikvet, dat je het niet kan wegkrijgen.”

Zijn er specifieke voedingsmiddelen waarvan je sneller bijkomt aan de buik? “Nee. Je kan afvallen en bijkomen vergelijken met een balans. Als je meer opneemt dan je verbruikt, kom je automatisch aan. Bij vrouwen is dat vaak aan de heupen of aan de dijen. Het heeft allemaal te maken met je genen. Je kan jammer genoeg niet kiezen waar het vet zich opslaat. Als je vermagert, kan je ook niet kiezen of je gaat afvallen aan je buik, armen of billen.”

“Maar”, vervolgt Turelinckx, “er zijn wel voedingsmiddelen die hoger zijn in calorieën, waardoor je sneller een teveel zal opstapelen. De gekende boosdoeners; suiker- en vetrijke voedingsmiddelen (gebak, koekjes), afhaalmaaltijden, bewerkte salades en vleeswaren, vette kazen,... Probeer die te vermijden.”

Sluipende calorieën

Als je wil afvallen aan je buik, hangt het vooral af van wat je eet en hoeveel. “Het probleem is dat veel mensen producten eten die (bom)vol suikers en vetten zitten, zonder dat ze het weten”, vertelt Turelinckx. “Een veel voorkomend voorbeeld zijn de yoghurtjes met fruitsmaak. Mensen denken vaak dat dat een gezonde keuze is. Ze zijn zich er niet van bewust bewust dat het volle yoghurt is, en dat kan op zich niet veel kwaad, maar daarbij zitten er heel wat suikerklontjes verwerkt in zo één potje.”

“Let ook op met kokosolie. Momenteel is het een enorme hype, maar het bevat veel verzadigd vet, een minder gezonde soort vet. Met mate kan het zeker een (goede) toevoeging zijn aan je dieet, ter afwisseling van andere plantaardige oliën en vloeibare vetstoffen. Maar ook hier geldt: als je er veel van gaat gebruiken, sluipen er heel wat extra calorieën binnen. Dan ben je niet gezond meer bezig, hoewel het een gezond product is.”

“Ook sommige dierlijke producten zoals zuivel en vlees bevatten veel verzadigde vetten, waardoor je er sneller van bijkomt. Op lange termijn kunnen ze zelfs zorgen voor een risico op voor hart- en vaatziektes. En mensen met een verhoogde buikomvang lopen daar sowieso al meer risico op. Door zulke producten stapsgewijs te verminderen of te switchen, kan je een groot verschil maken.”

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

“Mensen zijn gewoontedieren. Ze denken: ‘Ik eet dit al jaren, dus het zal wel goed zijn’”, zegt Turelinckx. ”Neem je voedingspatroon dus eens goed onder de loep, want de ideeën over gezonde voeding zijn de laatste jaren enorm hard veranderd. Online is heel veel informatie te vinden. En er zijn genoeg diëtisten die je kunnen helpen, probeer bijvoorbeeld eens een online consultatie? Niet om in een strak voedingsschema te worden geduwd, maar om met kleine stappen bepaalde voedingsmiddelen te vervangen of introduceren.”

Het allerbelangrijkste blijft balans. Wat je eetpatroon betreft, wordt een gematigde aanpak geadviseerd, want intens diëten komt je weerstand niet ten goede. Probeer daarom stapsgewijs en op een gezonde manier op je voeding te letten.

Buikspieroefeningen niet meest effectief

Naast voeding is ook beweging belangrijk voor wie van zijn of haar overtollig buikvet af wil. “Simpel gezegd moet je aan het einde van de dag zien dat je meer verbruikt hebt dan je hebt gegeten. Vermijd een passieve levensstijl en beweeg zoveel je kan. Door weinig activiteit verlies je je spiermassa, terwijl de vetmassa op de taille blijft zitten, want je zit nog steeds met een energie-overschot omdat je meer opneemt dan je verbruikt.”

“Je moet zorgen dat je in een negatieve balans zit waarin je meer verbruikt dan je eigenlijk nodig hebt. Dat kan door alle vormen van beweging - elke activiteit helpt om calorieën te verbranden. Voor oudere mensen kunnen fiets- of wandeltochten een goede optie zijn”, zegt Turelinckx.

“In tegenstelling tot wat sommigen denken, zijn buikspieroefeningen niet de meest effectieve manier om visceraal vet weg te trainen. Als je kijkt naar het aantal calorieën dat je ermee verbrandt, zie je dat dat niet fantastisch veel is. Het is sowieso een meerwaarde, maar verwacht niet dat je buikvet er meteen van gaat verdwijnen. Als je je voeding niet aanpast, gaat core training zelfs vrij weinig doen. Je gaat dan alleen je onderliggende buikspieren verstevigen, terwijl het laagje erop blijft zitten. Ik beschouw ze als een aanvulling, bovenop andere vormen van beweging én op je eten letten.”

Stil zitten is het nieuwe roken

Kort samengevat: wie buikvet wil wegwerken, kiest idealiter voor een combinatie van cardio, core training en op zijn of haar voeding letten. “Ik weet uit ervaring dat elke dag een work-out doen van twintig minuten nu eenmaal niet voor iedereen is weggelegd. Probeer daarom een balans te vinden.”

Voor mensen met een bureaujob is voldoende bewegen een uitdaging. Van langdurig stilzitten is nochtans geweten dat het enorm negatieve effecten heeft op onze gezondheid. “Een gouden tip die ik altijd geef aan mensen met een passieve job, is: probeer elk halfuur op te staan. Haal een koffie, ga naar de wc, zet je water wat verder weg of neem eens de trap. Dat doet al enorm veel”, aldus Turelinckx.

“Als je één persoon hebt die acht uur lang stil zit, maar na zijn werk nog een halfuurtje gaat joggen, en één persoon die ‘s avonds niet sport, maar er wel werk van maakt om tijdens zijn werk om het halfuur even op te staan, dan is persoon twee in principe gezonder bezig. En als die tweede persoon na zijn werk ook nog een frisse neus gaat halen en wat wandelt, is het helemaal mooi.”

“Opstaan tijdens je werk is haalbaar, niet te drastisch en heeft enorm veel effect. Zeker nu we thuiswerken. Steek snel een wasje in of laad het afwasmachine uit. Als je sporten na je werk niet meer ziet zitten, ga dan een blokje wandelen. Alle kleine beetjes helpen, en kunnen op lange termijn voor een gezondere levensstijl zorgen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234