Kinderpsychiatrisch Centrum Genk, Genk
Bijna nergens ter wereld belanden zoveel psychiatrische patiënten in een ziekenhuisbed. De Morgen onderzocht meer dan 100 psychiatrische instellingen. Hoe worden patiënten daar geholpen? Worden ze beter van zo'n opname? Zijn ze zelf tevreden over de behandeling die ze kregen? Wat loopt goed, wat gaat fout? Het rapport van Kinderpsychiatrisch Centrum Genk, Genk
Rapport van Kinderpsychiatrisch Centrum Genk
- Jaar: 2013
- Maand: november
- Aantal bedden: 27
-
Specialisaties: Nee
Er zijn drie leefgroepen binnen KPC: Leefgroep 1 Peuters en kleuters 0-6 jaar, Leefgroep 2 Lagere schoolleeftijd 6-12 jaar, Leefgroep 3 Jongeren 12-18 jaar (met voorrang voor -16-jarigen). Voor elke leeftijdsgroep is er een poliklinische functie, een dagprogramma en opnamemogelijkheid. - Forensisch aanbod: Nee
- Aanbod voor kinderen: Ja
-
Wachttijd: ?
Men beschikt niet over cijfergegevens ivm de wachttijden voor opname in de leefgroepen. KPC werkt voor raadplegingen zonder wachtlijst. Urgente aanmeldingen kunnen steeds binnen maximaal enkele uren ingeschat worden. Voor opnames wordt per leefgroep een wachtlijst gehanteerd, behalve voor het “urgentiebed” in leefgroep 3. - Gemiddelde ligduur: KPC mikt voor leefgroepen 1 en 2 op een verblijfsduur van zes weken; voor leefgroep 3 wordt uitgegaan van een crisisopname van twee tot vier weken. Urgentie-opnames in leefgroep 3 duren maximaal vijf dagen. De gemiddelde opnameduur van de volledige hospitalisaties bedroeg het voorbije jaar voor de drie leefgroepen respectievelijk 44,78 dagen, 38,93 dagen en 27,27 dagen.
- Uitsluiting: ?
Legende
- Geen opmerkingen
- Tekortkomingen
- Non-conformiteiten
- Onduidelijk / Niet onderzocht
ZORG
Behandeling
Medicatie
Personeel
Sterke punten
PATIËNT
ISOLATIE EN DWANG
Algemeen
Infrastructuur
Beleid
Sterke punten
SUÏCIDE
INFRASTRUCTUUR
Het volledige inspectieverslag vindt u hier.
De Morgen maakte per instelling een rapport. Onze werkwijze vindt u hier.
Reactie ziekenhuis
Het auditrapport van november 2013 is voor KPC een stimulans geweest om rond enkele specifieke thema’s gericht aan de slag te gaan. Na een uitgebreide dialoogronde met ouders, verwijzers, hulpverleners, medewerkers en bestuur werd vanuit een vernieuwde visie en missie een beleidscyclus gerealiseerd die de motor vormt van continue procesmonitoring– en verbetering. De in het rapport vermelde tekortkomingen en non-conformiteiten werden binnen de door de overheid gevraagde timing verholpen en bijkomende aanbevelingen worden ingezet in de dagelijkse werking. KPC verwijst naar de website waar het auditrapport, gestelde interventies van het ziekenhuis en de reacties van Agentschap Zorg en Gezondheid te vinden zijn: www.kpc-genk.be/kwaliteit. Het ziekenhuis geeft 2 recente voorbeelden van kwaliteitsverbetering. Ten eerste: onder impuls van de audit en principes van een lerende organisatie indachtig, werd een duurzaam veranderingsproces ingezet samen met alle medewerkers, artsen en bestuurders. Maximale participatie van netwerkpartners en ouders werd opgezocht. Een waarderend onderzoek, 2 dialoogdagen i.s.m. de U Hasselt, resulteerde in een selectie van kwaliteitsthema’s en een aanpassing van het organogram. De preventie van en het omgaan met vrijheidsbeperkende maatregelen is meer dan ooit een collectief kwaliteitsthema geworden. Ten tweede: in de urgentie- en crisiswerking wordt voortdurend geïnvesteerd in een verfijning van een suïcidebeleid dat maximaal inzet op preventie. Er werd een instrument ontwikkeld waarbij de S(uïcide)codering uitdrukking geeft aan de suïcidetaxatie en een hierop afgestemd veiligheids- en handelingsplan. Dit vertaalt zich in een crisishouvastplan dat in kritische overgangstijden de jongere en zijn/haar context in continuïteit van zorg met de andere partners, richting kan geven.Deze online productie kwam mee tot stand met de hulp van Sien Wevers, Elisa Schanzer, Jolien Roobrouck, Lieven Miguel Kandolo, Mari Goossen, Goele Vandenberghe, Dylan Meert en Emily Van Campenhout.