Zaterdag 08/05/2021

ColumnBijzondere Bijstand

Ik vermoed dat influencers gewoon alle wondermiddeltjes lekker voor zichzelf willen houden

null Beeld Sven Franzen
Beeld Sven Franzen

Katrin Swartenbroux helpt een lezer met een issue.

Lezersvraag van de week: Ik ben iemand met veel expertise over een bepaald onderwerp. Ik krijg dagelijks berichten op sociale media met heel specifieke of persoonlijke vragen, en alhoewel ik iedereen graag wil helpen, heb ik daar niet altijd de energie voor. Hoe kan ik vriendelijk aangeven dat ik geen gratis orakel ben zonder arrogant over te komen? S. uit G

Beste S. uit G.,

Allereerst hulde voor de ­vaagheid. In dit tijdperk waarin mensen zelfs hun lievelingseten als onderdeel van hun identiteit behandelen, is het best wel aangenaam wanneer iemand verhult wat hij of zij doet in het dagelijkse leven. Ik zou het niet kunnen. Doorheen de jaren heb ik mezelf zodanig getraind dat ik het zinnetje “ik ben wel journalist hè” kan aframmelen in het timeframe waarbinnen mensen nog ­beslissen of ze hallo of hey tegen me willen zeggen. Nadat ik mezelf als dusdanig heb voorgesteld, hoeven ze die beslissing zelfs niet meer te nemen en wandelen ze gewoon door.

Allertweedst moet ik ­toegeven dat je bericht wel wat in me heeft wakker gemaakt. Ik ben zelf namelijk iemand die een arsenaal aan dermato­logen, personal trainers, ­psychologen en coaches volgt op Instagram in de hoop via digitale osmose mijn leven op een rijtje te krijgen en mijn sterfelijke vorm te overstijgen. Alles wat deze mensen ondernemen is voor mij een moment om van te leren, iedere keuze die ze in hun leven maken is automatisch beter dan de mijne. Ik knijp mijn ogen samen bij hun selfies om hun producten op de achtergrond te ontcijferen en sla in de biowinkel een vreugdekreet wanneer ik het ecologisch afwasmiddel herken dat ik ooit op een vage brunchfoto van een foodie heb gespot. Om maar te zeggen: ik snap dat je je voelt alsof alle ogen op jou gericht zijn, en ik kan me ook wel voorstellen dat dat stress geeft.

Wat ik die influencers echter heel vaak, zoniet wekelijks zie doen, is een disclaimer posten op hun stories of op hun profiel met de boodschap dat ze onmogelijk persoonlijke vragen kunnen beantwoorden. “Elke persoon is anders en wat voor de ene werkt, doet het misschien niet voor de andere”, is dan hun uitleg, hoewel ik vermoed dat ze gewoon alle wondermiddeltjes lekker voor zichzelf willen houden. Soit. Het komt best sympathiek over, alsof ze het écht erg vinden om niet iedere minuut van hun dag te kunnen wijden aan Nadine uit Neder­overhuppelgem die wil weten of je een komkommer nu het best horizontaal of verticaal snijdt om af te vallen.

Bovenal ruiken zulke ­boodschappen van algemeen nut naar succes. Niemand die weet of ze echt bedolven worden onder de aanvragen – al frons ik telkens wel mijn wenkbrauwen wanneer een modeblogger post dat ze “héél vaak de vraag kreeg waar haar linkersok vandaan kwam” en dat deze dan toch toevallig net die sok is die ze gratis ­gekregen heeft en waar ze reclame over moet maken.

Ik begrijp dus, beste S., dat jouw expertise niet te ­grabbel gegooid moet voor mensen die je enkel betalen in likes. Wat ik echter niet begrijp is waarom je geen orakel wil zijn. Als er nu íéts is waar de mensheid al voor zijn geboorte voor klaargestoomd werd, dan is het wel moederziel alleen in een donkere, vochtige grot zitten. Met wat geluk heb je er zelfs geen mobiel internet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234