Dinsdag 01/12/2020

Beauty

IJdelheid in Covid-tijd: zo maakt u uw make-up mondmaskerproof

Op Instagram: @maialen.beautyBeeld rv

Een vreemde wetmatigheid: in tijden van crisis kopen vrouwen meer lippenstift. Dat was toch zo na de aanslagen van 9/11. Maar omdat het mondmasker die ‘lipstick factor’ deze keer flink in de weg zit, grijpen we in deze recessie naar haarverf en oogmake-up. Een duik in ons crisisbrein.

Eind 2001, in de nasleep van 9/11, noteerde het Amerikaanse schoonheidsbedrijf Estée Lauder een stijging in de verkoop van lipstick, waarop CEO Leonard Lauder gewag maakte van de ‘lipstick index’, een wetmatigheid die stelt dat vrouwen meer lippenstift kopen als het economisch slecht gaat. In de loop der jaren is er heel wat afgediscussieerd over dat ‘lipstick effect’, dat – ruimer geïnterpreteerd – neerkomt op een verhoogde consumptie van cosmetica in economisch moeilijke tijden. Believers ­wijzen dan graag naar The Great Depression van begin jaren dertig, toen de firma Cutex erin slaagde het nieuwe massaproduct nagellak te slijten aan de Amerikaanse vrouw. “Toen de depressie toesloeg in Amerika, waren de vrouwennagels het eerste om rood te kleuren”, stond te lezen in The Washington Post in 1934. Dichter bij huis pocht het Duitse Beiersdorf, het moederbedrijf van Nivea, er nog altijd mee dat ze tussen 1930 en 1933, toen zes miljoen Duitsers hun werk verloren, geen enkele werknemer hebben moeten ­ontslaan. Met dank aan de consumenten die hun vingers ­gretig in het blauwe Nivea-potje doopten.

Weg met donkere wallen: 5 tips voor een stralende blik

M.A.C.-visagiste Ines Borgonjon legt uit hoe je je ogen subtiel kan opmaken.

• Een goede oogcrème is een must: smeren vermindert droge lijntjes, en schaudwen onder de ogen. Producttip: Ultimate Eye Cream van Olaz, licht gekleurd.

• Vergeet je jukbeenderen niet! Nog net zichtbaar boven het mondmasker, kan een highlighter of glanzende crème voor een gezonde gloed zorgen. Producttip: Strobe Cream van M.A.C.

• Breng een lichte kleur oogschaduw aan op je ooglid, en een donkere in de buitenste ooghoeken. Concentreer je niet alleen op kleur, let vooral dat je je ogen een mooie vorm geeft. En door je bronzer ook als oogschaduw te gebruiken, krijg je snel een coherente look.

• Krul je wimpers altijd eerst met de wimperkruller. Volumineuze, maar niet-klonterige wimpers krijg je door de mascaraborstel tegen de wortelrand aan te zetten, daar enkele keren te zigzaggen en het afgegeven product niet door te kammen. Over de wimperlengtes laat je de borstel wél telkens glijden. Producttip: Max Factor False Lash Effect.

• Wenkbrauwen teken je bij met een pennetje, schaduw of gel. Het meest natuurlijke effect krijg je als je die kiest in dezelfde kleur als de wortels van je hoofdhaar. Wie grijs is, kiest dus best een lichte, koele tint.

Terug naar de meest recente recessie voor de huidige Covid-crisis: de financiële crisis van 2008. De verkoop van lippenstiften zákte in 2009 net met 9,8%, volgens het Amerikaanse marktonderzoeksbureau NPD. Anderzijds ­becijferde het Britse marktonderzoeksbureau Mintel dat, alleen al in het Verenigd Koninkrijk, de verkoop van nagellak nagenoeg verdubbelde tussen 2005 en 2010. Nail art en manicures waren intussen de nieuwe mode, nagellak werd daardoor hét beauty-item van de financiële crisisjaren.

‘Smizen’ - smiling with your eyes - wordt een ­onmisbare skill. En daar kan make-up een handje bij helpen. Instagram puilt intussen uit van de tutorials. Hier: @kirsturrr.Beeld rv

Maar of je het fenomeen nu ‘nail polish index’ of ‘lipstick index’ noemt, wat telt is dat vrouwen graag een streepje kleur en hoop kopen in economisch bange dagen, een klein luxe-itempje in hun jaszak ook, dat fungeert als betaalbaar alternatief voor die duurdere handtas of jurk.

The Journal of Personality and Social Psychology van mei 2012 publiceerde een radicaal andere verklaring: door ­tijdens een recessie meer aandacht en geld aan hun uiterlijk te spenderen, hoopten vrouwen volgens de onderzoekers vooral een financieel interessante partner te vinden. Die ­conclusie kreeg tegenwind in een masterthesis over ‘The Lipstick Effect’ die in 2015 werd afgeleverd aan de Sorbonne in Parijs: vooral motieven als het verhogen van blijheid en ­eigenwaarde zouden hier spelen, net als professionele drijfveren – waarbij een ­verzorgd voorkomen kan helpen om job en inkomen te behouden.

Hoe zit het nu met ijdelheid tijdens deze Covid-crisis? In haar meest letterlijke interpretatie heeft de lipstick index in deze crisis een enórme vijand: het mondmasker. Was een toets ­lipstick ooit een go-to om snel een vermoeid ochtendgezicht weg te werken, een mondmasker over een felrood gestifte mond zorgt bij afname ervan al snel voor een bloedende The Joker-mond. Horror dus. De Amerikaanse managementconsultants van McKinsey becijferden dat Amazon van ­mid-maart tot mid-april 15% minder lippenstift verkocht.

Op Instagram: @n_bynbeautyBeeld rv

Maar wat in deze crisis slecht is voor de lippen, is goed voor de ogen. Volgens het Britse databedrijf Kantar werd er tussen april en juni van dit jaar drie keer meer oogmake-up verkocht dan in dezelfde maanden een jaar eerder. Tweezerman zag de verkoop van wimperkrultangen zelfs verviervoudigen en L’Oreal kondigde al aan dat het deze winter extra inzet op oogmake-up én op goed zittende foundation, met dank aan het mondmasker. Onder de hashtag #MaskMakeup bombarderen beauty influencers intussen YouTube en TikTok met tutorials om je ogen zo sprekend mogelijk op te maken, video’s die vaak tientallen miljoenen views halen. Feit: nooit eerder waren gekrulde wimpers en sprekende ogen, maar helaas ook donkere ­wallen en kraaienpoten, zo bepalend voor je uiterlijk als ­uitvergroot boven dat verdomde Covid-masker.

We hebben de term nergens teruggevonden op Google, dus lanceren we hem zelf maar: moeten we in deze crisis niet vooral van een ‘brow index’ spreken? Nu we op het ­perron met z’n allen de kunst van het ‘smizen’ onder de knie moeten krijgen – ‘smiling with our eyes’ – is het belang van een goed getrimde en secuur ingekleurde wenkbrauw crucialer dan ooit.

Dat bevestigt ook Naomi De Vries, zaakvoerder van de Brow Wax Bar in Antwerpen. “Ik heb er enkel klanten bij gekregen sinds corona. We hebben tegenwoordig zelfs wachtlijsten. Vrouwen die pre-corona enkel kwamen voor ‘shapen’ (epileren en verven met een kleur die een maand houdt, red.) wagen nu ook de stap naar microbladen of ­powderbrows, inkleurtechnieken die één tot twee jaar blijven. Vrouwen ­zeggen me ook dat ze het belang van mooie wenkbrauwen pas écht zijn gaan inzien door het masker.”

Wenkbrauwen, kortom, zijn de nieuwe lippen? De Vries (lacht): “Ik doe het zelf niet, maar ik heb genoeg weet van collega’s die hun prijzen sinds corona hebben verhoogd. Dat ze dat kunnen doen, wijst sowieso op een verhoogde vraag.”

Klaar met coronahaar

Crisissen maken creatief. Tijdens WO II was er schaarste aan nylon; het nieuwe materiaal van DuPont was nodig om parachutes van te maken. ‘No more ladders! We paint your stockings on your leg!’: Amerikaanse schoonheidssalons vonden het gat in de oorlogsmarkt door ‘liquid stockings’ op blote vrouwenbenen te verven. Helena Rubinstein bracht zelfs een been­smeersel op de markt genaamd ‘Minute Stocking Film’: ‘fake tan’ avant la lettre, al was het beoogde effect er niet één van getaande, dan wel ­in glimmend bruine nylons gehesen vrouwenbenen. Een met vet oogpotlood getrokken verticale streep op het achterbeen als ‘naad’, maakte de fake nylon-look af.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden panty’s een onbereikbare luxe. Oplossing: ‘liquid stockings’, die je letterlijk op je benen kon laten verven.Beeld The LIFE Picture Collection

Echte schaarste bestaat niet meer in onze wereld, de illusie ervan klaarblijkelijk wél. Tijdens de lockdown werden in supermarkten ware raids gepleegd op rollen wc-papier. De hysterie waarmee ook de rayons met haarverf werden geplunderd, was evenwel totaal gerechtvaardigd: onze kappers waren gesloten, en grijze haren groeien nu eenmaal verder. Vrouwen experimenteerden – vaak voor het eerst – met thuiskleuringen en leerden hoe zelf geblondeerd haar akelig groen kan uitslaan én hoe ketchup dan soelaas biedt (want rood neutraliseert groen). Het Britse Kantar becijferde dat er 43% meer haarverf werd verkocht van mei tot juni. Ook paarse shampoos en haarmaskers, om die ongewenste gele gloed uit blond haar te halen, doen het beter.

Vlak na de exit draaiden onze kappers overuren om het ‘coronahaar’ van de Vlaming te fatsoeneren, maar hoe zit het intussen met ons kappersbezoek? Kleuren we door corona nu meer zelf? Jef Vermeulen, voorzitter van kappersfederatie coiffure.org: “Gemiddeld draaien onze kappers nu 40% ­minder omzet dan voor corona. Sommige klanten zijn nog wat bang, anderen letten wat meer op hun geld, al laat men knippen nog altijd over aan de professional. Het besparen zal eerder gebeuren op kleuringen, ja. Maar wat we vooral ­minder zien, zijn brushings, en dat komt omdat er geen ­communiefeesten of trouwfeesten waren, en dat de ­restaurants lang dicht waren. Uiteindelijk maak je je toch mooi om gezien te worden, hè?”

Op Instagram: @gunnisarmakeupBeeld rv

De frase ‘m’as tu vu?’ mag door social distancing dan een onverwacht positieve lading hebben gekregen, in de ­beslotenheid van onze badkamer speelden we de afgelopen maanden maar al te graag schoonheidssalonnetje. Zoekterm ‘skincare at home’ werd sinds februari twee keer zoveel ­ingetikt op Google, in sommige landen zelfs drie keer zoveel. Uniek aan de Covid-crisis is dat hij gezondheidscrisis én recessie ineen is. De bezorgdheid om onze gezondheid maakt dat heersende beautytrends als ‘skincare’ én ‘selfcare’ nog belangrijker zijn geworden.

Volgens Vogue Business zijn vooral gezichtsstomers en serums de laatste tijd een hit. En nu al de hype van de komende winter: ­producten tegen ‘maskne’, acné veroorzaakt door mond­maskers. Dé booming skincare-trend in de VS is evenwel – met dank aan al dat thuiswerken en zoomen – ‘blue-light blocking products’: crèmes die de schadelijke effecten van blauw computerlicht op de huid tenietdoen.

Eveneens bijzonder hard gestegen qua verkoop in Hollywoodland is de ‘skincare fridge’. Een minikoelkastje, jawel, om al die blauwlicht­werende en andere schoonheidsserums in te bewaren. Zeg niet dat we u niet gewaarschuwd hebben voor de beauty­hypes die Covid nu al heeft veroorzaakt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234