Woensdag 30/11/2022

WonenBinnenkijken

Freestylen in de frigofabriek: binnenkijken in een kunstzinnige loft

De open ruimte werd opgesplitst in verschillende leefzones die vloeiend in elkaar overlopen.  Beeld Marthe Hoet
De open ruimte werd opgesplitst in verschillende leefzones die vloeiend in elkaar overlopen.Beeld Marthe Hoet

Een oud fabriekspand in Gentbrugge werd een cohousingproject waar de artistieke vrijheid zegeviert. De ideale setting voor fotografe Marthe Hoet en beeldend kunstenaar Hanse Cora, die van hun loft een complexloos kunstparadijs maakten. ‘Het mag hier zeker geen museum worden.’

Tine Zwaenepoel

Welkom in de frigofabriek, de artistieke vrijhaven van fotografenkoppel Marthe Hoet en Hanse Cora, in de schaduw van het viaduct van Gentbrugge. Waar ooit onderdelen voor koelkasten van de band rolden, bevindt zich nu een creatieve hub met een viertal lofts en een gemeenschappelijke binnenplaats die Marthe deelt met haar zus Jozefien en haar moeder, auteur en designexpert Hilde Bouchez. Marthe: “In het begin van de pandemie stelde mama voor om hier te komen wonen. De achterste ruimte stond toch leeg en zo konden we samen een bubbel vormen tijdens de lockdown. Cohousen met familie en vrienden is de max, zeker op deze vertrouwde plek. Het is wel grappig, ik ben hier ook geboren. Nu we sinds vorig jaar zelf een zoontje hebben, voelt het nog specialer.”

Het cohousingcomplex heeft een gemeenschappelijke ­binnentuin die alle lofts met elkaar verbindt. Beeld Marthe Hoet
Het cohousingcomplex heeft een gemeenschappelijke ­binnentuin die alle lofts met elkaar verbindt.Beeld Marthe Hoet
De stoere keuken met rekken van roestvast staal blendt met de industriële vibe van het pand. Beeld Marthe Hoet
De stoere keuken met rekken van roestvast staal blendt met de industriële vibe van het pand.Beeld Marthe Hoet

Om de cirkel helemaal rond te maken, werden alle lofts in het complex uitgetekend door ­Marthes vader, kunstcurator Jan Hoet Junior. Links en rechts van de slaaphoek kwamen er twee aparte kamertjes, voor de rest is er aan de oorspronkelijke indeling niets veranderd. Hanse: “Samenwonen in een open setting met zo weinig privacy is niet aan iedereen besteed, maar wij hebben geen enkele gêne. We wilden enkel een rustige kinderkamer voor Rocco en een berghok om de kunstwerken te stockeren die nog geen plaats vonden.”

De slaapkamer.  Beeld Marthe Hoet
De slaapkamer.Beeld Marthe Hoet

De inrichting van hun loft wisselt naargelang de mood en de seizoenen. “Niets leuker dan spelen met de ruimte”, zegt Marthe. “Om de zoveel tijd veranderen we alle meubels van plaats of herschikken we de kunstwerken aan de muur. In de winter schuiven we de zetel dichter bij de houtkachel en wonen we wat compacter. Het kan hier verschrikkelijk koud worden, niet ideaal met een baby in huis.”

Doodsprentjes

Hun interieur mag dan lezen als een hedendaagse kunstcatalogus, met werken van bevriende artiesten als Matthieu Ronsse, Adelheid De Witte, Benjamin Van Oost en PJMares, toch voelt het binnen niet als een galerie. “Ons huis mag zeker geen museum worden”, zegt Marthe. “We doen niet aan kunst voor de kunst, elk werk heeft voor ons een emotionele meerwaarde. Alles wat hier staat, hebben we geërfd, gevonden, gekregen of geruild.” Van de handgemaakte tapijtjes met aaibare boezems van ontwerpster Jana Herteleer tot de gelimiteerde Bulo-­tafel van Maarten Van Severen die Marthe kreeg van haar mama: ieder object vertelt een persoonlijk verhaal of roept herinneringen op die anders vergeten zouden worden. Zo doen de stoelen met de kapotgekrabde rieten zittingen terugdenken aan de kat van Hanse en brengt het originele portret van de in 2014 overleden kunstpaus Jan Hoet Marthes grootvader weer tot leven. “Het schilderij van Marlene Dumas is gebruikt als afbeelding op de bidprentjes. Daags na zijn begrafenis werden ze al online geveild. Als tegenreactie hebben we er toen een paar duizend van laten bijdrukken.”

In de winter schuiven de bewoners de zetel dichter bij de houtkachel. Beeld Marthe Hoet
In de winter schuiven de bewoners de zetel dichter bij de houtkachel.Beeld Marthe Hoet
De tafel van Maarten Van Severen voor Bulo kreeg Marthe van haar moeder, designexpert Hilde Bouchez. Marthe: ‘Hij moest weg wegens plaatsgebrek. We zijn er heel voorzichtig mee, bang om krasjes te maken.’ Beeld Marthe Hoet
De tafel van Maarten Van Severen voor Bulo kreeg Marthe van haar moeder, designexpert Hilde Bouchez. Marthe: ‘Hij moest weg wegens plaatsgebrek. We zijn er heel voorzichtig mee, bang om krasjes te maken.’Beeld Marthe Hoet

Met zo’n beroemde achternaam word je maar beter geen kunstenaar, was vroeger het advies aan Marthe, en dus koos ze voor fotografie. Al is de kunst nooit ver weg. Haar werk focust vooral op eigenzinnige interieurs, expo’s en kunstenaars in hun atelier en haar lief maakt naam met social art. Voor het Gentse straatkunstenfestival Sorry, Not Sorry bracht Hanse Cora deze zomer odes aan vrouwen met zijn Femmages, een zestal kleurrijke kunstwerkjes gemaakt van gebroken stoeptegels. Inject Love, het project dat hij samen met kunstenaar Kim Brusselmans oprichtte, biedt dan weer tegengif voor de verzuurde wereld. Noem het kunst met een hartje. Hanse: “Ik wil vooral positieve vibes verspreiden en mensen een boodschap van hoop meegeven. Tussen alle lelijkheid zit ook zoveel schoonheid verborgen. Af en toe werk ik als vrijwilliger bij Toontje, een organisatie die strijdt tegen kansarmoede in de regio rond Gent. Zo help ik soms mee huizen leeg te maken na een sterf­geval. De herbruikbare spullen gaan terug naar de familie of worden geschonken aan het goede doel, de rest belandt in de container. Tijdens zo’n opruiming redde ik ooit een krukje en een salontafeltje van Kartell van tussen het afval. Ze staan nu bij ons thuis. Een andere keer botste ik op oude foto­albums van een overleden vrouw. Als eerbetoon heb ik toen een expo over haar gemaakt, met een collage van gelukkige beelden uit haar leven.”

De douches zitten verstopt achter een gordijn.  Beeld Marthe Hoet
De douches zitten verstopt achter een gordijn.Beeld Marthe Hoet
In de verste hoek zit de badkamer verstopt achter een kleurrijk gordijn. Beeld Marthe Hoet
In de verste hoek zit de badkamer verstopt achter een kleurrijk gordijn.Beeld Marthe Hoet

De creatieve chaos van de frigofabriek werkt inspirerend, maar het kan weleens te intens worden. “Twee vrolijke speelvogels in huis hebben is soms iets te veel van het goede. Vooral ’s morgens vroeg”, lacht Marthe. “Maar tegelijk zou ik de energie die hier hangt niet meer kunnen missen. We dromen weleens van een plek in het groen, met zo’n groot huis om te delen met bevriende kunstenaars. Maar wellicht zou het dan nog drukker worden. ­Voorlopig blijven we dus nog even hier.

null Beeld Marthe Hoet
Beeld Marthe Hoet

BIO

Marthe Hoet (27), fotograaf en Hanse Cora (39), fotograaf en beeldend ­kunstenaar wonen samen met hun zoontje Rocco in een artistieke loft in Gentbrugge.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234