Vrijdag 23/07/2021
null

GezondheidstipsDetox

Een detoxkuur tijdens de feestdagen? Zo pakt u dat aan

Beeld AFP

Detoxen: tijdens de feestdagen, wanneer we massaal copieuze maaltijden verorberen, denken er allicht net iets meer mensen aan. Maar is een detoxkuur de beste methode om een periode van overdaad het hoofd te bieden? Diëtiste Sanne Mouha vertelt er ons alles over.

Zangeres Lizzo ontketende vorige week een kleine storm op het internet. De Amerikaanse popster maakte bekend dat ze een detoxkuur had gevolgd. De ‘10-day Green Smoothie Cleanse’, om precies te zijn, zoals beschreven in de bestseller van de Amerikaanse voedingsdeskundige JJ Smith. Haar volgers waren kwaad: waarom promootte een bodypositive zangeres zo’n controversiële manier om gewicht te verliezen?

Maar Lizzo hield voet bij stuk: ze deed de detox louter voor haar gezondheid. “Ik dronk veel, at veel pikant voedsel en dat haalde mijn maag overhoop. Dat wilde ik omkeren.” Met succes, volgens de zangeres. “Ik slaap beter, voel me mentaal beter, mijn huid is mooier en ik ben beter gehydrateerd.”

(Lees verder onder de video.)

De detoxkuur van JJ Smith is populair in de Verenigde Staten: haar boek was er lange tijd de nummer 1 bestseller. Misschien omdat de methode zo simpel is: je maakt smoothies van groene vruchten en groenten, drinkt die tien dagen lang (zo’n anderhalve liter gespreid over de dag) en vult dat dieet aan met acht glazen water per dag en gezonde snacks (appel, komkommer, selder, ongezoete pindakaas, rauwe noten, zaden of hardgekookte eieren). Het resultaat, volgens JJ Smith: je verliest gewicht, hebt meer energie, ontgift je lichaam, vermindert je drang naar zoetigheid en leert je lichaam om groen voer te verlangen.

Met de feestdagen in zicht, klinkt dat als muziek in de oren. Drink tussen kerst en nieuw wat smoothies en je kan zonder zorgen die decadente feestmalen verorberen. Alleen: hoe gezond is zo’n detoxkuur echt?

Vaarwel, vitamines en vezels

Diëtiste Sanne Mouha is kritisch. “Ons lichaam heeft geen extra’s nodig om ‘giftige stoffen’ te verwijderen”, zegt ze. “Onze lever maakt giftige stoffen sowieso onschadelijk en scheidt die uit via de stoelgang. Of langs de nieren via de urine. Je maag, spijsvertering en lever hoeven ook geen rust te krijgen.” Bovendien loop je met zo’n detoxdieet veel voedingsstoffen mis, volgens Mouha. “Die smoothies bevatten enkel groenten en fruit, wat betekent dat ze louter uit vocht en natuurlijke suikers bestaan. Er blijven amper positieve stoffen over zoals eiwitten, vetten en vitamines. Vezels gaan verloren zodra het fruit en de groenten geperst worden.”

Mineralen blijven daarentegen wel behouden. “Mineralen zijn stabieler dan vitamines. De sapjes bevatten dus wel nog een geconcentreerde hoeveelheid mineralen zoals ijzer, fosfor en kalium.” Al hoef je daarvoor geen sapjes te drinken, volgens de diëtiste. “We krijgen op zoveel manieren mineralen binnen, dat als je gewoon gezond en gevarieerd eet, het niet nodig is om die smoothies te drinken.”

Survivalinstinct

Dat zo’n kuur je drang naar suiker vermindert, kan wel kloppen, zegt Mouha. “De kuur is heel duidelijk: een paar smoothies en gezonde snacks per dag en that’s it. Je komt niet in de verleiding om naar snoep of chocolade te grijpen, net omdat het gewoon niet mag.” Plus, omdat je minder calorieën eet, schakelt je lichaam over op een survivalinstinct. “Daardoor zal je je tijdelijk erg goed voelen. Je hebt het gevoel dat je gezond bezig bent en een ‘dieetshortcut’ hebt gevonden. Waardoor het simpel voelt om van suiker en vetten af te blijven.”

Maar doordat je zo weinig binnenkrijgt en de switch zo drastisch is, loeren ook ongemakken op hoek. “Je krijgt weinig energie binnen, verandert drastisch je eetgewoontes en creëert een hongergevoel, ook al voel je dat soms niet eens. Daardoor kan je je fysiek wat minder goed voelen. Denk aan hoofdpijn, maagpijn of een veranderende stoelgang.”

Toch zegt Lizzo zich veel beter te voelen na de kuur. Maar dat effect zal eerder psychologisch zijn, zegt Mouha. “Je volgt de kuur om je beter te voelen, waardoor je ook echt gaat denken dat je je beter voelt. Het gaat om een soort placebo-effect.”

Hoe dan wel?

Een tiendaagse detoxkuur met smoothies tijdens of na de feestdagen zou Mouha niet aanraden. Feestdagen dienen om te feesten, vindt ze, niet om bezig te zijn met strenge kuren. Bovendien zal je je bij het volgende feestmaal veel te hevig op al het lekkers storten.

“Wie langdurig zo’n kuur volgt, creëert een tekort aan voedingstoffen zoals vitaminen, eiwitten en vetten. Groenten en fruit zijn zeker gezond, maar te veel van hetzelfde is nooit goed. Ook verse sapjes bevatten té veel suikers en te weinig vezels." Op den duur zit je door al je reserves heen omdat je weinig vitamines, vezels en eiwitten opneemt. En daardoor kunnen je spieren afbreken en je darmstelsel veranderen.”

Je lichaam gezond houden de komende weken doe je beter met, ten eerste, veel vocht. “En dan bedoel ik geen wijn”, lacht Mouha. “Wel water of thee, minimum een liter per dag, meer als je voelt dat je nog dorst hebt. Drink je best wat alcohol de komende dagen, verhoog die hoeveelheid dan naar anderhalve of twee liter.”

Genoeg bewegen is nog zo’n natuurlijke ‘detox’-methode. “Dat hoeft geen halve marathon te zijn, gewoon twee keer per dag een kwartiertje wandelen of fietsen volstaat al. Na een feestmaal even de benen strekken is ook een goed idee, zeker als je voelt dat je wat ‘te vol’ zit. Zo’n korte wandeling komt je vertering ten goede en zorgt dat veel positieve hormonen vrijkomen.”

Mouha raadt ook aan om feestmaaltijden zo veel mogelijk te spreiden. “Maak er liever een hele feestdag van met een paar uur tussen elke maaltijd, dan een vijfgangenmenu op een uur. Dat legt te veel stress op je maag en darmen.” En houd, als het even kan, de porties klein. “Wij, Belgen, zullen altijd ons bord leegeten of dat laatste kroketje uit de mand nemen. Start met een kleiner bordje en het idee dat je oneindig mag bijnemen. Uiteindelijk zal je jezelf minder overeten.”

“Waak er ook over dat je alle essentiële voedingstoffen binnenkrijgt”, zegt Mouha. “Zorg dat je elke dag toch iets van groenten en fruit eet, liefst twee stukken fruit en 300 gram groenten.” Doe vooral zo veel mogelijk ‘gewoon’ na de feestdagen. “Vermijd veel restjes, zodat je snel weer je normale eetpatroon kan oppikken. Sla geen maaltijden over na de feesten, want dat werkt niet. Zorg dat je iets gezonds in huis hebt voor ná kerst en nieuw.”

En na nieuwjaar mag je je zelfs aan de groene smoothies wagen, zegt Mouha. Maar niet voor tien dagen. “Doe het ook niet tussen kerst en nieuw, want door je lichaam dan uit te hongeren, zal je bij het volgende feestmaal naar meer of vettiger voedsel grijpen. Na nieuwjaar kan zo’n – korte! – detox wel, niet langer dan twee dagen. Alleen maar omdat ik me kan voorstellen dat zo’n kuur voor sommige mensen een mentale springplank kan zijn om na de feesten weer gezonder te gaan eten. Ga die twee dagen wel niet sporten: daarvoor krijgt je lichaam te weinig energie.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234