Donderdag 25/02/2021

interieur

Durf kleur bekennen: Gouden tips voor een maximalistisch interieur

Audrey Heselmans creëerde in haar Antwerpse woning zo’n kleurrijk interieur, dat mensen haar vanzelf inhuurden als interieurstyliste. Beeld RV
Audrey Heselmans creëerde in haar Antwerpse woning zo’n kleurrijk interieur, dat mensen haar vanzelf inhuurden als interieurstyliste.Beeld RV

Bent u een van die vele Belgen die door corona zijn interieur heeft aangepakt? En daarbij al dat Scandinavische minimalisme grondig beu is geraakt? Tijd voor het maximalisme: een eigenzinnige mix van kleuren, stijlen en texturen. ‘Het begint allemaal met: níét bang zijn.’

Geen interieur dat de voorbije jaren meer het internet is rond­gegaan dan dat van de Londense interieur­ontwerpster Abigail Ahern. De van boven tot onder donker geverfde kamers in haar ­huis-met-stadstuin trekken je binnen in een interieur waarin meubilair, planten, objecten, textiel én de twee huishondjes voor warmte en kleur zorgen. Het is véél, maar niet ‘druk’; het geheel zuigt je naar binnen als was het een geheime grot vol magische voorwerpen.

Ooit oogde de woning van deze bohemian nochtans helemaal anders. Abigail Ahern: “Mijn man en ik wonen intussen twintig jaar in ons huis in East London. In het begin was het erg wit en erg minimalistisch. Zo is het zeker zeven jaar gebleven. Ik had toen al mijn winkel waar ik interieur­spullen verkocht, en daar was ik altijd zo gelukkig. Telkens als ik thuis­kwam, was dat gevoel weg, omdat ik daar níét omringd werd door al die texturen en kleuren. Dat besef heeft me dertien jaar geleden op weg gezet om de thuis te maken die ik nu heb. Nu kom ik thuis en voel ik me instant goed, rustig en geborgen. Mijn huis is als een kasjmieren deken.”

Veel mensen beweren precies het omgekeerde. Dat hun op Scandinavische leest geschoeide, minimalistische interieur hen tot rust brengt, na een drukke werkdag. Ahern: “Het probleem met maximalisme is de connotatie van dat woord. Men denkt aan het huis van oma dat van onder tot boven volgestouwd stond met porseleinen beeldjes, met overal gekke patronen zodat je zelf niet kan nadenken. Ik sta voor een nieuw soort maximalisme: een ­gecureerd maximalisme. Ik wil bewijzen dat een maximalistisch interieur juist rustgevend kan werken.”

In haar prachtig geïllustreerde nieuwe boek Everything: A Maximalist Style Guide geeft Ahern daartoe haar tips prijs. “Veel mensen zijn bang van een maximalistisch interieur – ze ­denken dat ze het niet kunnen. Maar er zijn enkele vuist­regels die je kunt volgen om tot een goed resultaat te komen. Met stip op nummer één: kleur! In al mijn interieurs verf ik muren, plafonds en deuren in dezelfde kleur. Alleen de vloer neem ik niet mee. Niet bang zijn, die methode wérkt. De hele ruimte krijgt meer grandeur én je blik gaat ­onmiddellijk naar wat er zich in de kamer bevindt.”

Vier kleuren

Al die donker­grijs geschilderde schoorsteen­mantels op Pinterest? Allemaal gekopieerd van Abigail Ahern, die elf jaar geleden de trend startte om je muren donker te verven. Ahern: “Dat was toen heel radicaal. Ik begon met een muurtje, ging maar door en zo kreeg heel mijn huis een totaal nieuw perspectief. Donkere muren zijn ‘aardend’ – ook in de zomer, dan combineert dat donkere canvas prachtig met het groen van de tuin. Maar kleur is iets zeer persoonlijks. Natuurlijk kun je je huis ook in zachte kleuren schilderen, of in midden­tinten. Kijk in je kleerkast: welke kleuren hangen daar? De tinten waar je intuïtief naar grijpt, zetten je op weg.”

Zodra de kamer van boven tot onder haar kleur heeft, moet ze gevuld worden. Ook daar hanteert Ahern enkele vuist­regels. “Ik houd me aan een viertal accent­kleuren in een kamer. Ik verken ook de saturatie­niveaus van die kleuren. Als een van de vier kleuren rood is, kan dat eens super­gesatureerd diep­rood zijn, maar ook eens afgewassen licht­rood. Het punt is: zodra je je aan die vier ­kleuren houdt, mét ruimte voor ­schakeringen, kun je qua meubels en accessoires alle stijlen mixen, van barok tot super­strak – it always looks super beautiful.”

Abigail Ahern: ‘Bij maximalisme denkt men aan het huis van oma dat volgestouwd stond met porseleinen beeldjes.’
 Beeld RV
Abigail Ahern: ‘Bij maximalisme denkt men aan het huis van oma dat volgestouwd stond met porseleinen beeldjes.’Beeld RV

Ten slotte kruidt Ahern haar ruimtes met twee ‘specerijen’: “Ten eerste: textuur. Het klinkt tegenstrijdig, maar je krijgt rust in je interieur door frictie tussen verschillende texturen te ­creëren. Dus door een houten eet­tafel niet met houten stoelen, maar bijvoorbeeld met fluweel overtrokken stoelen te combineren. Mix ruw met glad en vice versa.

“Als laatste specerij zijn er de patronen. Alles in die vier kleuren, van tapijten tot kussens, monochroom houden, leest erg plat. Je moet niet overdrijven, maar hier en daar binnen je kleuren­schema een patroontje of print toevoegen, geeft pizzazz, pit, aan je kamer.”

Op intuïtie

Bij ons in België heb je op het vlak van maximalisme het monument Gert Voorjans. Onlangs liet deze van oorsprong Limburgse interieur­architect, die onder meer de inrichting van de Londense woning van Mick Jagger op zijn palmares heeft, nog de volledige stock van zijn showroom aan de Antwerpse Leopold­plaats veilen, een kwart­eeuw verzameling antiek en kunst. Nee, Voorjans is géén minimalist geworden, hij wil met frisse fantasie en inspiratie aan nieuwe projecten beginnen. Al sinds midden jaren 1990, toen strakheid en minimalisme volop regeerden, doet Voorjans zijn eclectische ding. Al heeft hij intussen een hekel aan dat woord.

Gert Voorjans: “Ach, het is zo’n mode­woord. (lacht) Ik heb nooit over mijn stijl nagedacht, het is intuïtie. Inspiratiebronnen waren de ­meubelwinkel van mijn vader, de kleurenpracht van de Italiaanse renaissance-interieurs, en de huizen van kunstenaars à la Willem de Kooning of Giacometti. Vervallen ­land­huizen of semi­kasteeltjes waren dat, waarin de oude keuken nog stond, maar mét een nieuwe koelkast. Men dronk er de beste wijn, maar uit bekertjes. Er vloog al eens een spat verf tegen de muur. Als het maar níét bourgeois was.”

Veel kleuraccenten en een mix van verschillende patronen en texturen. ‘Niet bang zijn, die methode werkt.’  Beeld RV
Veel kleuraccenten en een mix van verschillende patronen en texturen. ‘Niet bang zijn, die methode werkt.’Beeld RV

Maximalisme draait in wezen dan ook rond persoonlijkheid. Alhoewel hun stijl danig verschilt, hebben Abigail Ahern en Gert Voorjans duidelijk een liefde voor spelen met schaal en proportie gemeen. Voorjans: “Je maakt geen statement met een klein lila vaasje in een grote kamer. Nee, je moet iets in de kamer durven te ­zetten dat er strikt genomen te groot voor is. Go bold! Durf! Hang een grote kroonluchter in een klein kamertje.

“Een typische fout is ook denken dat witte muren een klein kamertje groter maken. Nee, donkere muren en statement pieces als decoratie maken zo’n kamertje interessanter én groter. En ingekaderde kindertekeningen kunnen daarbij even decoratief zijn als een Picasso.”

Fun, maar stylish

Ook een nieuwe generatie Belgen gooit zich op het maximalisme. Audrey Heselmans reisde jaren de wereld rond als model, werd erna mode­styliste en creëerde in haar eigen woning in Antwerpen zo’n kleurrijk interieur dat ze vanzelf ­klanten kreeg die haar inhuurden als interieur­styliste. Haar stijl is een mix van tijdperken en stijlen, prints en grafische elementen – fun, maar ­stylish.

Audrey Heselmans: “Mijn vader en grootmoeder verzamelden antiek, ik ging van jongs af al mee naar veilingen en galeries. Mijn moeder grapte ooit dat als ze de muren van mijn tiener­kamer zouden openkappen, die voor de helft zouden bestaan uit de vele ­verflagen die ik er als puber heb ­opgesmeerd.” (lacht)

Tien gouden tips van Abigail Ahern voor een geslaagd maximalistisch interieur.

1. Verf muren, deuren en het plafond van een kamer in één en dezelfde kleur. Donkere kleuren werken ­‘aardend’.

2. Hou je voor de inrichting van de kamer aan een palet van vier kleuren, waarvan je ook de schakeringen verkent, van gesatureerd tot licht. Deze ‘regel van vier’ laat je toe om alle meubel­stijlen te mixen, van strak tot barok.

3. Hier en daar een patroon of print binnen je schema van vier kleuren geeft je kamer ‘pit’.

4. Mix tegenovergestelde texturen, dus ruw met glad en vice versa. Leg op een fluwelen sofa geen fluwelen, maar wollen of katoenen kussens.

5. Durf te spelen met proporties: hang een (te) grote luchter in een kleine kamer, zet een (te) grote plant in een hoek.

6. Go round. Ronde meubelvormen en ronde spiegels aan de muur breken onmiddellijk de scherpe lijnen in je interieur.

7. Denk in oneven getallen. Drie kussens op een sofa, drie boeken op een rekje: oneven getallen zorgen voor leven.

8. (Sfeer)verlichting is cruciaal. Tafellampen, ­hanglampen of sta­lampen: iedere kamer heeft minstens acht (ja acht!) lampen nodig. Per moment kies je de juiste lamp(en) en sfeer.

9. Mag je niet schilderen van je huisbaas? Ga naar de art shop, koop een groot kant-en-klaar canvas, verf het in één kleur en hang het op.

Of koop mdf-platen in de doe-het-zelf, plak er mooi behangpapier op en zet dat als een paneel centraal tegen je muur.

10. Durf. Het draait allemaal om persoonlijkheid. Trek je niets aan van wat een ander denkt.

In februari opent Heselmans met Maison de la Folie haar eerste webshop – met antiek, vintage en limited edition keramiek, plaids en lampen. Bij Levis heeft ze in de ‘True Colours’-reeks haar eigen, felle kleurenlijn. Heselmans: “Een risicoloze start voor beginnende maximalisten is de ­aanschaf van een mooi schilderij. Vervolgens baseer je je voor de ­verdere inrichting van de kamer op een drietal kleuren uit dat schilderij. Gebruik er een op een muur, kies een andere voor de kussens... Je zult zien: het werkt én geeft zin in meer.”

Zeker nu de buitenwereld zo grauw en grijs is geworden door corona, voelt Heselmans zich instant happy als ze thuiskomt. “In een minimalistische grijze box zou ik nooit mijn kopzorgen kunnen loslaten. In mijn huis vergeet ik ze, omdat er zoveel leuks is om naar te kijken. Ik kijk naar mijn gigantische Aziatische vaas, gekocht in Frankrijk, en zie me er weer op de trein naar huis mee zitten. Het is op reis gaan in je eigen huis.”

Omwenteling

Door de corona­crisis geven we geen geld meer uit aan echte reizen, wél aan ons interieur. Een iVox-onderzoek, uitgevoerd bij duizend Vlamingen in opdracht van vastgoedgroep Hillewaere, wees al uit dat een op de drie van hen de afgelopen maanden z’n interieur aanpakte. De afgelopen jaren zagen we al een ­verschuiving van het Scandinavische minimalisme – met z’n blank­houten tafels, munt­groene muurtjes en eucalyptus­takjes – richting een ­gedurfder, gemixte stijl, met dank aan Pinterest en co. Tel daarbij nog de bewustwording om te recycleren en je voelt aan alles dat we in een meer eclectische beweging zijn beland.

Geeft covid nu nog dat extra zetje aan het nieuwe maximalisme? Ahern: “In de gekke wereld waarin we zijn beland, is je ‘thuis als heiligdom’ nog belangrijker geworden. Ook slaafs consumeren heeft door covid een deuk gekregen, we buy better. Maar deze manier van leven heeft sowieso niks te maken met geld. Het is je omringen met vintage stukken, ­weg­gevertjes, erf­stukken, souvenirs van op reis...”

'Everything: A Maximalist Style Guide', Abigail Ahern, uitgeverij Pavilion, 256 p., 32,99 euro. Beeld RV
'Everything: A Maximalist Style Guide', Abigail Ahern, uitgeverij Pavilion, 256 p., 32,99 euro.Beeld RV

Voorjans: “We staan nog maar aan het begin van een hele omwenteling. Door covid zullen we weer ontdekken wat mooi gemaakt is hier, in plaats van een antiek beeld vanuit Thailand te laten overvliegen. Het is goed dat Vlaanderen verlost raakt van zijn onzekerheid. En van de hele Flamant-stijl en het idee dat beige een kleur is.” (lacht)

Tot slot deze prangende vraag: moet je niet vaker schoonmaken in een maximalistisch interieur? Abigail Ahern: “Zeker. Maar ik ben liever wat vaker aan het poetsen dan dat mijn huis me deprimeert. Alles wat mooi is, vraagt werk. En als er een beetje stof is... Tja, je moet natuurlijk ook gewoon een beetje laid back kunnen zijn, hè.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234