AchtergrondDuurzaam shoppen
De wereld een klein beetje mooier maken door... te shoppen? Kan wél, en hier moet u zijn
Wereldproblemen lost u natuurlijk niet alleen op. Maar waar uw centen naartoe vloeien, dat beslist u voor een groot deel wél zelf. De bezielers achter deze coole merken, shops en concepten hebben het hart op de juiste plaats en timmeren met hun winst aan een groenere of zachtere wereld. Win-win.
Sheltersuit: warme mantels voor mensen in nood
Toen de vader van een vriend stierf aan onderkoeling, besloot de Nederlandse ontwerper Bas Timmer zijn capaciteiten anders in te zetten. Hoe kon hij nu luxekleding maken terwijl mensen op straat sliepen? Na die gebeurtenis ontwikkelde hij zijn eerste ‘sheltersuit’: een winddichte mantel uit geüpcyclede stoffen die je zo tot slaapzak transformeert.
Sindsdien gaat het hard. Timmer deelde sheltersuits en later ook shelterbags – hetzelfde concept in de vorm van een rugzak – uit in Europa en de VS. Zo kwam hij in contact met Gabriela Hearst, wereldwijd een van de meest ecologische luxeontwerpers. Toen de Argentijnse kort daarna aan de slag ging voor het Franse Chloé, showde ze zijn sheltersuit zelfs op de catwalk.
Vandaag ontwerpt Timmer luxekleding met restmaterialen. Voormalige daklozen of ambachtslieden op de vlucht verzorgen de productie, ook van de shelterbags. Sheltersuits doet aan een geweldige vorm van koppelverkoop: koop je een kledingstuk, dan zit in de prijs ook de productie en donatie verwerkt van een Shelterbag-slaapzak voor iemand in nood.
Rescue Pet Shop: verwen je viervoeter en red een dier
In de winkelrekken van Rescue Pet Shop vind je alles om viervoeters rot te verwennen: van snoezelig speelgoed en mooier-dan-gemiddelde potten om hun snacks in te bewaren tot een eigen voedingslijn die 100 procent natuurlijke honden- en kattenbrokken belooft. Spijtig genoeg heeft niet elk dier het zo goed als de hond die zonet nog uw schoot opeiste of de ronkende kat die verlangt naar uw toetsenbord, aandacht en wat brokjes alsjeblief. In de hoop het leven van in de kou gelaten dieren te verzachten, schenkt Rescue Pet Shop minstens 5 procent van het aankoopbedrag aan een dierenorganisatie naar keuze, of u nu meer begaan bent met windhonden, gewonde vogels of verwaarloosde slangen en kikkers.
Daalderstraat 3, Lichtervelde, rescuepetshop.be
Het Leger des Heils: een goed bewaard Brussels geheim
Niet veel mensen kennen de hangars van Le24. Achter een grote gevel in de Ieperlaan, tussen de groothandelaars van olijven, noten en andere mediterrane delicatessen, zit de tweedehandswinkel van het Legers des Heils verstopt. Die van oorsprong Britse christelijke organisatie bestaat in België al sinds 1889 en zet zich – net als de Kringwinkel, Spullenhulp en Oxfam – ook vandaag nog in voor medemensen in een precaire situatie, zoals asielzoekers of mensen die nood hebben aan opvang, maaltijden, schuldbemiddeling of tewerkstelling. Al is Le24 onder Brusselse jongeren vooral bekend om de koopjes die er te rapen vallen, zeker op vrijdag. Dan openen, naast de kleding- en kleine brocanteafdeling, ook de bovenste verdiepingen. En daar tik je met wat geluk soms vintage design aan zachte prijzen op de kop, naast zetelsets, een occassionele pooltafel of een nieuwe slaapkamer.
Ieperlaan 34, Brussel, armeedusalut.be
Supergoods: pluspunten voor deze spaarkaart
Eindelijk een spaarkaart die de moeite loont. Supergoods is een ecologische lifestylewinkel met vestigingen in Mechelen, Gent en Antwerpen. Alle kleding, sneakers, boeken en deco-objecten in de winkels en op de website werden op hun duurzame karakter gescreend en sinds 2021 heeft de boetiek van Anne Hildén ook een loyaliteitssysteem. ‘Good Vibes’ lijkt een gewone spaarkaart, omdat elke uitgegeven euro je recht geeft op een aantal punten. Verschil is dat die punten bij Supergoods, wanneer het moment van incasseren daar is, niet per se voor een kortingsbon hoeven te dienen. In de plaats daarvan kun je je geld ook investeren in een organisatie die met herbruikbare cups strijdt tegen menstruatie-armoede, of in River CleanUp, dat via acties met vrijwilligers onze rivieren ontdoet van tonnen en tonnen afval.
Druantia: zachte cosmetica met winst voor Natuurpunt
Toen Druantia twintig jaar geleden de deuren opende, was deze cosmeticawinkel een voorloper. Ooit moest ze zelf op zoek naar cosmetica die verzoenbaar was met haar allergieën, intussen verkoopt Iris Van Dessel enkel producten die alle ecovakjes aanvinken: natuurlijk, duurzaam, niet op dieren getest en ga zo maar door. Daarnaast zijn Van Dessel en haar man al jaren lid van het lokale Natuurpunt De Wielewaal. De natuurvereniging kreeg een paar jaar geleden de kans om Nazareth-Zuid aan te kopen, een kleine groene long aan de Nete op geen kilometer van Druantia. Sindsdien is de shop een van de vaste sponsoren en zamelt van Dessel regelmatig geld in via klantenacties. Een van de verwezenlijkingen: een houten knuppelpad, waardoor het moerasgebied ook voor wandelaars bereikbaar is.
Berlarij 77, Lier, druantia.be
Trooper: goeddoen vanuit je luie zetel
Trooper is een speciaal geval. Dankzij dit platform kunnen zelfs webshopaankopen bij zaken als Coolblue en Delhaize een duit in het zakje doen voor een organisatie naar keuze. Het concept ontstond in 2015 nadat de Chirojongens van Humbeek zich met eetfestijnen en carwashes beredderden om geld in te zamelen voor de heropbouw van hun afgebrande lokalen. Een geniaal idee van enkele sympathisanten versnelde de actie. In overleg met Bol.com mocht de jeugdbeweging een hyperlinkje op haar website plaatsen. ‘Affiliate marketing’ heet dat: telkens wanneer iemand via die button iets online aankocht, leverde dat een commissie op ten voordele van de lokalen. Het werkte zo goed dat de bedenkers hun concept openstelden voor andere organisaties. Sindsdien kan elke Vlaamse vereniging een Trooper-pagina aanmaken met links naar een van de zeshonderd webshops zoals die van A.S. Adventure, Krëfel en Booking.com. Alles wat je aanschaft, levert vervolgens een kleine commissie op. Vanuit hun luie zetel verzamelden sympathisanten sinds 2015 al meer dan 5 miljoen euro, voor meer dan tienduizend aangesloten verenigingen.
Real Brides: bruidsjurken met een extra laagje
Tot duizenden euro’s ophoesten voor een jurk op de mooiste dag van je leven... Wie dat een voorbijgestreefd idee vindt, kan terecht bij Real Brides. De bruidsjurken die Ruth Vanderfaeillie op afspraak aan haar klanten presenteert, werden stuk voor stuk gedoneerd door bruidswinkels, ontwerpers of particulieren die hun eigen jurk een tweede leven toewensen. Vanderfaeillie ontdekte het concept in de Verenigde Staten, waar ze leerde dat bruidsmode en vrijwilligerswerk hand in hand kunnen gaan. En sinds tweedehandswinkelen hier de laatste jaren echt voet aan grond krijgt, lopen de zaakjes steeds beter. Het beste van al? De omzet van haar zachter geprijsde jurken vloeit, op de werkingskosten na, geheel naar goede doelen zoals borstkankervereniging Think Pink en ANBN, een informatie- en ontmoetingsplaats rond anorexia en boulimia nervosa. Zo kan je op je mooiste dag ook bijdragen aan een beter leven voor anderen.
Groene Hofstraat 31, Boom, realbrides.org
Sue Ryder Boetiek: veel meer dan een kledingwinkel
Sierlijke letters, een vers geverfde gevel en mooi uitgestalde handschoentjes, riemen en een sweater in de etalage. Niets doet vermoeden dat Sue Ryder Boetiek in de Brugse Katelijnestraat zoveel meer is dan een nette kledingwinkel. Maar de winkelbediendes zijn vrijwilligers, de nette mantels, jurken en kostuumschoenen in de rekken zijn allemaal tweedehands donaties en de omzet vloeit naar een sociaal huisvestingsproject. De pas vernieuwde boetiek is, net zoals een brocantezaak en een tweede tweedehandswinkel in de Langestraat, onderdeel van Sue Ryder Woonzorg. Sinds 1972 kon de vzw in het Brugse al meer dan twintig panden aankopen voor betaalbare opvang van gezinnen, en voor de huisvesting van senioren met een handicap en personen met een psychische kwetsbaarheid.
Katelijnestraat 68, Brugge, sueryder.be
Volmaakt: de perfecte match tussen makers en bedenkers
Zoals designmerken als Hay en Ferm met verschillende designers samenwerken, gaat ook Volmaakt in zee met een rist Belgische ontwerpers. Het grote verschil, naast de eerder kleinschalige oplage, is dat de Gentse organisatie die ontwerpers aan de best passende maatwerkbedrijven koppelt. Dat zijn werkplaatsen voor mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, door een handicap, een moeilijke sociaal-economische situatie of andere obstakels. Pendellampen zoals die van Armand & Francine, de boekensteunen van Sep Verboom of de Japans geïnspireerde banken van Cas Moor: ze werden allemaal lokaal geproduceerd en verdienen een plek in designwinkels. De ontwerpen van Volmaakt dragen zo niet alleen bij aan de inkomsten, maar ook aan creatiever werk in sociale maatwerkbedrijven. Een hippe penddellamp produceren betekent immers een fijne afwisseling als je doorgaans, pakweg, elektriciteitskasten in elkaar moet draaien.
Good Wool Story: alternatief voor kasjmier
Het is zonde van de zachtheid, maar kasjmier is tegenwoordig te mooi om waar te zijn. Achter de beste wol ter wereld gaat een vernietigende industrie schuil. Het arbeidsintensieve productieproces (de geiten worden niet geschoren maar gekamd) maakte kasjmier ooit ontzettend kwalitatief en exclusief. Vandaag heeft elke keten wel een kasjmiercollectie, overigens vaak met minderwaardige wolmixen. In Mongolië is het gevolg van die democratisering en de exponentiële boom van kasjmierboeren en -geiten duidelijk zichtbaar: overbegrazing degradeerde al 65 procent van het steppelandschap, soms zelfs tot woestijn. Enter Good Wool Story. Met dit volledig natuurlijke wolmerk bewijst Nomindari Mendee, een Gentse met Mongoolse roots, dat yaks, kamelen en andere viervoeters van op de graslanden bijna even zachte dekentjes en sweaters produceren. Van alle producten die Mendee verkoopt vloeit 2 procent naar projecten die de Mongoolse leefomgeving verbeteren.