Zondag 18/04/2021

LezersbrievenSlapen

‘Bij mij speelt vooral woede, woede om alles rondom mij stilaan kapot te zien gaan’: lezers over slapeloosheid

null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Weegt corona op uw nachtrust? De Vlaming slaapt slecht. Al vele jaren, maar sinds de coronacrisis nog slechter, zo blijkt uit VUB-onderzoek. We vroegen u – en andere lezers – daarom hoe uw nachten eruit zien en hoe u de slaap wél weet te vatten. Dit is een selectie uit de lezersreacties.

Jointje

Mijn biologische klok is in de war is sinds ik thuis werk. De avondwandeling met mijn lief is een van de weinige buitenactiviteiten die ik heb. Dat voortdurend thuiszitten en alleen maar saaie dingen doen maakt je dan wel mentaal moe, maar nooit fysiek vermoeid genoeg om te slapen.

Als ik de wanhoop nabij ben rook ik soms een jointje. Dat helpt.

A. V. (26), stafmedewerker uit Antwerpen

Ademhaling

Ik was altijd al een slechte slaper, maar dat beperkte zich tot één of twee slechte nachten per week. Sinds een paar maanden is bijna elke nacht een probleem. Ik lig telkens een uur (of langer) te woelen. Uitslapen zit er ook niet meer in. Vanaf 6.30 uur ben ik wakker, maar nog steeds doodop.

Om in slaap te vallen focus ik op mijn ademhaling, zodat er geen enkele gedachte meer kan binnensluipen. Lukt dat niet? Dan gaat de leeslamp aan en lees ik wat.

Cedric Cooreman (38), bediende uit Gent

Bioscoop

Twee à drie keer per nacht word ik in schuim en zweet wakker door een nachtmerrie. Afgelopen nacht zat ik in een overvolle bioscoop waar niemand een mondmasker droeg, behalve ik.

Dominique Gyselen (67), gepensioneerde uit Lede

Plezier

Inslapen is al jaren een probleem voor mij. Daarom heb ik een trucje bedacht: ik maak plannen om in de nabije toekomst plezier te maken. Dat moeten geen grootse plannen zijn, gewoon dingen die fijn zijn: lekker koken, tekeningen afwerken of een bezoek van mijn kleinkind. En het werkt!

Kris Neyt (64), kunstenaar en gepensioneerde uit Assenede

Heftig

Mijn bioritme is door corona veel meer verstoord dan ervoor. Ik blijf wakker tot 2 uur, en sta in een vlaag van stress op om 7.30 uur. Daarnaast heb ik vaak heftige en vermoeiende dromen.

Levi Deblauwe (25), leraar uit Leuven

Extreem snel

Bij slapeloosheid denkt men vaak aan langdurig tobben voor je de slaap vat. Maar extreem snel in slaap vallen is ook niet bepaald goed. Als persoon met autisme ben ik sinds de coronacrisis en de stroom aan slecht nieuws zo overprikkeld dat ik binnen de tien seconden (ja, echt!) in slaap val. Alleen: de slaapkwaliteit is er niet op verbeterd, want ik heb vaak nachtmerries. Ik merk ook dat zeven à acht uur slapen niet meer voldoende is. Mijn lichaam en brein hebben nu minimaal negen uur slaap nodig.

Magali De Reu (31), zelfstandige uit Berchem

10.000 stappen

Ik slaap beter sinds ik meer beweeg. Ik was 10 jaar lang een couchpotato, maar nu loop ik sinds corona 30 kilometer per week én zet ik al een jaar lang 10.000 stappen per dag. Zo blijf ik min of meer in evenwicht.

Thomas (32), bediende uit Zoersel

Afleiding

Altijd ben ik een goede slaper geweest, maar tijdens de coronacrisis is dat veranderd. Ik slaap ‘lichter’ en ben sneller en vroeger wakker. Mijn man heeft hetzelfde probleem. Ik denk dat piekeren de oorzaak is. Werk en privé vloeien in elkaar en er is minder afleiding, waardoor je over alles begint na te denken.

Lieze Vanbriel (32), preventieadviseur uit Hasselt

Een bom

Na Nieuwjaar, als gevolg van een gebrek aan perspectief, sloeg de slapeloosheid plots in als een bom. Ik word sindsdien vaak in paniek wakker en slaap 3 à 4 uur per nacht. Sinds de vaccinatiecampagne op gang komt begint dit geleidelijk aan te verbeteren.

Arthur Sanders (27), doctoraatsonderzoeker uit Gent

Avontuur

Het is moeilijk om in deze tijd in slaap te vallen. Ik werk thuis, waardoor ik later ga slapen en later opsta. Ik luister graag naar slaapverhalen om in te slapen, via een meditatie-app. Zo beleef ik toch wat ‘avonturen’ en wordt mijn fantasie geprikkeld.

Sharon de Wit (27), bediende uit Antwerpen

File

Sinds corona is mijn slaap zowaar verbeterd. Hoofdreden: thuiswerk! Niet meer door de file moeten in Brussel (een nachtmerrie) en geen storende geluiden meer in de kantoortuin (kopieermachine, gesprekken in de gang, telefoons, de airco).

Patrick Van der Bruggen (61), bediende uit Schaarbeek

ASMR

Wij slapen beter sinds corona. Er zijn minder avondprikkels door de beperkte sociale contacten en we gaan vroeger slapen door het wegvallen van horecabezoek. Om de slaap te vatten luisteren we naar Pink Noise-‘muziek’ op Spotify. Zelf luister ik soms naar ASMR, vooral geluiden van fluisterende stemmen, om te ontspannen als ik toch met stress kamp.

Cara A. (26), bediende uit Borgerhout

Woede

Sinds de tweede golf lijd ik aan slapeloosheid. Ofwel kan ik de slaap niet vatten door gepieker, ofwel word ik midden in de nacht wakker na stevige dromen. Ik neem al geruime tijd slaapmedicatie om overdag te kunnen blijven functioneren. Sporten of meer bewegen overdag blijkt niet (meer) te helpen om beter te slapen.

Bij mij speelt vooral woede. Woede om alles rondom mij (economisch, sociaal, cultureel, sportief, horeca, mentaal) stilaan kapot te zien gaan aan deze waanzin.

Frank Pissierssens (55), bediende uit Brecht

Kleinste geluid

Ik val moeilijk in slaap en zodra ik slaap word ik vaak gewekt door het minste geluid. Overdag voel ik me futloos en ongemotiveerd. Ik heb ook meer nachtmerries.

Ik schrijf gedachten neer als ik in slaap wil vallen. Of ik lees een boek, aai mijn kat of los een woordpuzzel op.

Silke Claes (23), Keerbergen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234