Donderdag 06/05/2021

AchtergrondWelzijn

Babyslaapcoaches, de redding voor slapeloze ouders en kinderen?

Hanna Lemahieu met zoontje Gaston (16 maanden). 'Er waren nachten bij dat ik tussen 1 uur en 5 uur zeven keer moest opstaan.' Beeld Wouter Maeckelberghe
Hanna Lemahieu met zoontje Gaston (16 maanden). 'Er waren nachten bij dat ik tussen 1 uur en 5 uur zeven keer moest opstaan.'Beeld Wouter Maeckelberghe

Wil je kind de slaap maar niet vatten? Tijd om een babyslaapcoach in te schakelen. Steeds meer ouders doen een beroep op zo’n coach in de hoop om enige nachtrust terug te krijgen, al stellen organisaties zich vragen bij hun legitimiteit.

Het is drie uur ’s nachts en je hebt nog geen oog dichtgedaan. Moe en bezorgd haal je je kleine nog maar eens uit het kinderbed. Je wiegt, zingt en fluistert in een poging om je kind en jezelf weer rust te gunnen. Voor Hanna Lemahieu (29) waren slapeloze nachten als deze lange tijd eerder regel dan uitzondering. “Ons zoontje had in het begin veel last van reflux en koemelkallergie. Toen we overschakelden op speciale melk was het gelukkig beter. Maar toen hij vier maanden werd en we hem in zijn eigen kamer lieten slapen, ging zijn slaap weer achteruit. Er waren nachten bij dat ik tussen 1 uur en 5 uur zeven keer moest opstaan.”

Ouders van jonge kinderen weten: slaaptekort is bijna part of the game. Een bevraging van de Universiteit van Warwick toont dat in de eerste drie maanden na de geboorte van hun kind moeders gemiddeld een uur minder slapen dan voor de bevalling. Aangezien vaders niet moeten opstaan om borstvoeding te geven, blijft de schade bij hen beperkt tot 13 minuten minder dan voor de geboorte.

Dat ouders de eerste maanden na de geboorte van hun kind iets minder slapen, hoeft niet te verbazen. Des te opvallender is dat het slaaptekort aanhoudt tot zes jaar na de geboorte van het kind, het moment waarop het onderzoek was stopgezet. Wanneer wordt slaaptekort problematisch? “Sommige nachten sliep ik slechts een drietal uur”, zegt Lemahieu. “Wanneer het kon, ging ik om acht uur slapen om wat in te halen. Maar op de duur was ik zo gefrustreerd dat ik het ook op mijn partner begon uit te werken. Op langere termijn zag ik het niet zitten om steeds te blijven opstaan. Dus hebben we de hulp ingeschakeld van een babyslaapcoach.”

Steeds meer ouders van wie de kinderen moeilijk slapen nemen hun toevlucht tot een babyslaapcoach. Vaak moeten die beginnen met de verwachtingen van ouders bij te stellen, zegt slaapcoach Lise Dullaerts, die Lemahieu begeleidde. Als vroedvrouw leerde ze dat ouders zich goed inlezen over voeding en opvoeding, terwijl over slaap veel minder geweten is. “Ons maatschappelijk beeld daarover is verwrongen. Op folders zie je enkel lachende baby’s. En de eerste vraag die veel ouders krijgen, is: ‘Slaapt ie al door?’ Terwijl het perfect normaal is dat baby’s, zeker onder de zes maanden, niet doorslapen.”

“Slapen moet je leren. Je geeft een kind ook niet zomaar een fiets met twee wielen", zegt ook Karen Claes, sinds 2018 de eerste gecertificeerde Gentle Sleep Coach in België. Een consultatie bij Claes begint altijd met een medische check-up, aangezien allergieën of darmproblemen bij een minderheid van de jongelingen de oorzaak kan zijn.

Bij de ‘responsieve’ methode die zowel Claes als Dullaerts toepassen, wordt daarna gekeken naar het algemene slaapgedrag van het kind. Een kind dat te veel slaapt overdag, is ’s avonds niet moe genoeg. Een kind dat te weinig slaapt overdag, heeft dan weer zoveel stresshormonen opgebouwd dat indutten evenmin lukt.

Veel problemen komen ook voort uit de associaties die een kind rond slapen maakt, ondervond ook Marianne Callebaut (33). Ze nam contact op met slaapcoach Karen Claes omdat haar dochtertje na 13 maanden nog steeds moeilijk insliep. “Aangezien ze in het begin reflux had, moesten we haar vaak in slaap wiegen. Daardoor is er echter een patroon ontstaan waardoor ze gewoon raakte om in slaap gewiegd te worden. De babyslaapcoach heeft ons geleerd hoe we dat stapje per stapje moesten afleren.”

Vaak kunnen jonge kinderen ook enkel in slaap vallen als ze borst- of flesvoeding krijgen. “Maar als dat na een jaar vervelend begint te worden, moet je dat anders inplannen", zegt Claes. De vraag die je je als ouder bij elk, al dan niet bewust, slaapritueel moet stellen, is: zie ik het zitten om dit om 3 uur ’s nachts ook te doen?

Claes maakt zich sterk dat je de meest slaapproblemen bij kinderen in drie weken kunt oplossen, op voorwaarde dat je consequent blijft. “Als je daarna opnieuw je kind in slaap wiegt, heeft het natuurlijk weinig nut.” Zowel bij Hanna Lemahieu als Marianne Callebaut had de coaching meteen resultaat. “Ik was sceptisch”, zegt Callebaut. “Maar als je ziet dat ik nu toch mijn nachtrust terugheb, dan was het de investering meer dan waard.”

Niet overal wordt de boom aan slaapcoaches op gejuich onthaald. “Wij kijken daar toch kritisch naar”, zegt Sofie de Beule van Kind & Gezin. “Ook op onze telefoonlijn krijgen we verreweg de meeste vragen over slaap. Er is dus heel wat vraag naar. Maar lang niet alle slaapcoaches geven advies dat op wetenschappelijke basis berust.”

Een internetpagina en een bordje aan de deur, veel meer heb je in principe niet nodig om slaapcoach te worden. “Ook ik vind dat jammer”, zegt Claes. “Het zou goed zijn mocht het erkend worden, want soms hoor je dat mensen in therapie gaan bij iemand die daarover geen enkele opleiding gevolgd heeft.”

Ook Dullaerts is voorstander van meer regulering. “In België bestaat er geen opleiding voor. Zelfs in mijn opleiding vroedkunde zagen we niks over slaap. Het is belangrijk dat ouders meer kennis krijgen over de slaap van hun kinderen, want daarmee zouden al veel problemen verholpen worden.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234