Insecticiden

Voor het eerst sporen van meest gebruikte pesticiden gevonden in drinkwater VS

1 ©Getty Images

Wetenschappers hebben in de VS sporen van de meest gebruikte insecticiden gevonden in kraanwater. Dat meldt de BBC. Wat de gevolgen zijn voor de volksgezondheid is niet duidelijk: nog nooit eerder werden restanten van dergelijke middelen in het drinkwater aangetroffen.

Onderzoekers van de universiteit van Iowa en van de regering ontdekten kleine sporen van neonicotinoïden in het kraanwater. Dat is een middel dat sinds de lancering in de jaren 90 steeds meer wordt gebruikt tegen insecten. In de Verenigde Staten is de verkoop tussen 2004 en 2014 verdrievoudigd.

In 2015 was bij een studie al gebleken dat neonicotinoïden veelvuldig voorkomen in rivieren in de VS. Nu blijkt dat kleine hoeveelheden van de chemische stoffen ook in het kraanwater terechtkomen. De nieuwe studie verscheen in het vakblad Environmental Science & Technology Letters.

Filtersystemen

Neonicotinoïden zijn dodelijk voor insecten maar niet voor andere soorten. Maar de afgelopen jaren nam de bezorgdheid over de impact op het milieu toe

De onderzoekers bestudeerden waterstalen die met twee verschillende filtermethodes behandeld werden. Eén methode, die wordt toegepast door de zuiveringsinstallatie van de universiteit van Iowa, bleek amper chemicaliën te verwijderen. In het water van de Iowa City Water Division, die drinkwater levert aan meer dan 70.000 mensen, waren de meeste chemische sporen wel verwijderd.

Het drinkwater van het minder efficiënte systeem bevatte nog 0,24 tot 57,3 nanogram neonicotinoïden per liter. De onderzoekers benadrukken dat het om zeer lage concentraties gaat. 1 nanogram is een miljardste deel - of 0,000000001 - van een gram.