Wetenschap

Fun schort aankoop van Barbiepoppen op na protest

Fun gaat in op de oproep van Greenpeace en zet de verkoop van Barbie-poppen (voorlopig) stil. ©EPA

Speelgoedketen Fun schort de aankoop van producten van Mattel tijdelijk op. Fun, dat in België 33 vestigingen telt, stelt dat de speelgoedfabrikant eerst duidelijkheid moet verschaffen over het gebruik van verpakkingsmateriaal dat afkomstig is van het ontbossen van het Indonesische regenwoud. Greenpeace klaagt die praktijken van Mattel, de producent van Barbie, aan.

"Wij nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op door enkel met leveranciers te werken die maatschappij- en milieubewust kwaliteitsproducten afleveren", zegt voorzitter Bart Coeman van Fun.
 
Stickeractie
Greenpeace voert sinds kort actie tegen Mattel met de slogan "Het is uit tussen Ken en Barbie". De milieugroep breidde op 14 juni haar actie uit door in een aantal vestigingen van Fun stickers op de verpakkingen van Barbieproducten te kleven. "We vragen nu, vanuit onze eigen maatschappelijke betrokkenheid, aan Mattel om duidelijke communicatie", zegt Coeman. "Wij willen ook onze klanten correct informeren. Tot dan schorten we alle aankopen op."
 
Grote speler
Fun geeft werk aan 450 mensen en realiseert een jaaromzet van meer dan 90 miljoen euro. Daarmee is het een van de grootste retailketens op de vrijetijdsmarkt in België. (belga/tma)