'Hulkproteïne' ontdekt voor meer spiermassa

Australische wetenschappers hebben de moleculaire sleutel ontdekt tot een eiwit dat het aanmaken van spiermassa stimuleert. De zogenaamde 'Hulkproteïne' zou in de toekomst allerhande spierziekten kunnen helpen bestrijden en herstel versnellen door de aangroei van spierweefsel te bevorderen.

Onderzoekers van het Garvan Institute of Medical Research in Sydney ontdekten dat het aanmaken van spiermassa gestimuleerd kan worden door het blokkeren van de functie van het eiwit 'Grb10', dat omgedoopt werd tot de 'Hulkproteïne'.

Sterk en gespierd
De studie op muizen toonde aan dat de dieren al sterker en gespierder waren in de baarmoeder. Na te vergelijken met volwassen proefdieren, konden onderzoekers bevestigen dat de grootste impact van het blokkeren van de Hulkproteïne ontstaat voor de geboorte.

"Grb10 speelt een fundamentele rol in spiergroei, zelfs zonder enige verandering op vlak van lichaamsbeweging en dieet. Er werden ook geen slechte gevolgen voor de gezondheid opgemerkt", verklaart Lowenna J. Holt van het Garvan Instituut.

Potentieel
Deze ontdekking biedt potentieel om in de toekomst spiergroei te stimuleren voor een snellere genezing, aangezien de processen betrokken bij spierherstel vergelijkbaar zijn aan de vorming van spieren in de baarmoeder. "Gooi je fitnessabonnement dus zeker nog niet weg, want wie grote spieren wilt, zal het nog steeds op de traditionele manier moeten doen: zware gewichten heffen, goed eten en slapen en hormoonspiegels controleren", klinkt het.