TV & media

Weekbladen krijgen klappen

©photo news

De verkoop van de weekbladen in Vlaanderen zit nog steeds in een dalende lijn. Vooral P-Magazine en Humo krijgen flinke klappen. Joepie is een van de weinige stijgers onder de Vlaamse weekbladen. Dat blijkt uit cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

Het CIM vergelijkt de totaal meetbare verspreiding van 1 juli 2010 tot 1 juni 2011 met 1 juli 2011 tot 1 juni 2012. De totale verkoop van de Vlaamse weekbladen daalde 2,4 procent tot 5.941.885 exemplaren.

P-Magazine verliest 14,1 procent en verkoopt wekelijks nog 45.296 exemplaren. De verkoop van Humo daalde 11,8 procent tot 183.547 tijdschriften. Het jongerenblad Joepie deelde niet in de klappen en steeg bijna 1 procent tot 59.815 exemplaren.

Dag Allemaal en concurrent Story moeten ook verliezen incasseren: respectievelijk -6,2 procent tot 396.097 exemplaren en -5,5 procent tot 157.031 exemplaren.

Ook Libelle (-2,3 procent) en Flair (-7,1 procent) noteerden een daling.

Knack kent een verlies van -4,5 procent, en ook Kerk en Leven ontkomt niet aan de neerwaartse trend met een daling van 8,4 procent.

DM Magazine (+6,7 procent)
Het CIM beschikt eveneens over cijfers van de magazines die tijdens het weekend gratis bij de kranten worden gevoegd. Het magazine bij De Standaard doet het goed en wint 3,9 procent; hetzelfde geldt voor het magazine bij De Morgen (+6,7 procent). Het Nieuwsblad Magazine noteert een lichte daling van -0,4 procent. Nina ten slotte, dat bij Het Laatste Nieuws zit, verliest -0,9 procent.