TV & media

Nieuwssites gaan achter betaalmuur

Binnenkort is het definitief verleden tijd om alle actualiteit gratis op nieuwssites te lezen. Alle grote Belgische uitgevers hebben een akkoord bereikt over een eengemaakt betaalplatform. Daarmee zullen ze in de loop van 2013 een groot deel van hun nieuws achter een betaalmuur stoppen.

De Vlaamse en Franstalige uitgevers hebben elkaar gevonden in het oprichten van Media ID, een gemeenschappelijk onlineregistratie- en betaalsysteem. Met Media ID wordt het mogelijk een profiel aan te maken dat je kunt gebruiken op alle nieuwssites. Overal zul je kunnen inloggen met dezelfde gebruikersnaam en hetzelfde paswoord.

Aan Media ID is ook een betaalsysteem gekoppeld, waarmee makkelijk online betaald kan worden voor nieuwsartikels. De uitgevers streven naar een systeem dat even makkelijk werkt als dat van iTunes, de onlinemediawinkel van Apple. Ook daar moet je je maar één keer registreren en kun je met één muisklik muziek, boeken of films online kopen.

Coöperatieve vennootschap
Om Media ID te lanceren, zullen de uitgevers een coöperatieve vennootschap oprichten. Alle grote uitgeverijen zullen al zeker aandeelhouder worden: De Persgroep (De Morgen, Het Laatste Nieuws, de Volkskrant), Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad), Concentra (Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg), Mediafin (De Tijd, L'Echo), Sanoma (Story, Flair) en Roularta (Knack, Trends). Aan Franstalige kant werken Rossel (Le Soir) en IPM (La Libre Belgique, La Dernière Heure) mee.

Met Media ID kunnen de uitgevers beter weten wie hun nieuwssites bezoekt, maar verschillende kranten geven ook aan dat ze met het platform een deel van hun website betalend zullen maken. Met Media ID zou je bijvoorbeeld een kleine som kunnen vragen aan wie een artikel uit een krant of tijdschrift wil lezen. Bij Corelio zegt uitgever Gert Ysebaert dat ze "in de loop van 2013 initiatieven zullen nemen om een deel van de site achter de betaalmuur te stoppen".

Krant niet gratis online
De Persgroep wil extra toepassingen ontwikkelen die gratis zijn voor abonnees, maar waar niet-abonnees voor moeten betalen. Beide uitgeverijen geven ook aan dat ze niet langer van plan zijn om artikels uit de gedrukte krant zomaar gratis op het internet te plaatsen. Jaak Smeets (De Persgroep): "De tijd dat we op de site gratis artikels weggeven waar hard aan gewerkt is, is voorbij."

Aan Vlaamse kant zijn ook de drie grote televisiegroepen geïnteresseerd om mee te werken aan het project. De Vlaamse Mediamaatschappij (vtm, 2BE, Jim) wil Media ID gebruiken voor iWatch.be, haar website waar je programma's op aanvraag kunt bekijken. Ook De Vijver Media, de eigenaar van VIER, VIJF en Humo, wil het platform gebruiken voor zo'n microbetalingen. De VRT wil het Media ID-systeem gebruiken om gebruikers te laten registreren en op basis van hun interesses een aanbod op maat voor te schotelen aan de surfers. Het onlineaanbod van de VRT blijft wel gratis.

Het Media ID-project werd gisteren voorgesteld aan iMinds en MIX, de onderzoeksinstellingen die in opdracht van de Vlaamse overheid media-innovatie moeten stimuleren. Gehoopt wordt dat het project extra steun krijgt om het verder te ontwikkelen. De bedoeling is om Media ID vanaf april te testen, zodat alle mediagroepen tegen 1 september 2013 klaar zijn om het platform uit te rollen.

Lees meer in Media.com, vandaag in De Morgen.