Journalistiek

Blendle lanceert 'Netflix voor de journalistiek'

Voor 10 euro per maand krijg je persoonlijke selectie van artikels

2 Alexander Klöpping van Blendle. ©ANP

Het Nederlandse Blendle heeft met Premium een nieuwe dienst gelanceerd die de abonnees een persoonlijke selectie van de beste artikelen uit 120 verschillende tijdschriften en kranten. Blendle-oprichter Alexander Klöpping noemt de nieuwe dienst een 'Netflix voor de journalistiek'.

Met Blendle, dat drie jaar geleden werd gelanceerd, kan je losse artikels kopen uit een rits kranten of tijdschriften. Voor enkele tientallen eurocent - de prijs varieert per artikel - kon je het lezen, zonder dat je de volledige krant of tijdschrift moet kopen. Met Premium zet Blendle nu nog een stap verder. Wie tien euro betaalt, krijgt iedere dag de twintig leukste, belangrijkste, grappigste en interessantste stukken uit 120 kranten en tijdschriften. Voorlopig gaat het wel alleen nog om een Nederlands aanbod: de Blendle-redactie maakt de selectie uit de Nederlandse kranten en tijdschriften.

Een dergelijk model wilde Blendle al veel langer invoeren, maar werd tegengehouden door de uitgevers waar het mee samenwerkt. De dienst waarmee het bedrijf in 2014 de Nederlandse markt op ging, gold als de 'iTunes voor de journalistiek'. Ofwel: betalen per artikel. Dit model werd daarna ook in andere landen, waaronder de Verenigde Staten, geïntroduceerd. Maar Blendle, dat zich graag mag spiegelen aan de grote voorbeelden Netflix en Spotify, wilde een dergelijk model, maar dan met artikelen.

Het nu gelanceerde Blendle Premium komt daarbij in de buurt, al is er één groot verschil. De gebruikers kunnen niet - zoals bij Spotify en Netflix - vrijelijk grasduinen in het aanbod. In plaats daarvan maakt Blendle gebruik van een algoritme dat op basis van het leesgedrag en persoonlijke interesses een selectie maakt. 'Als je bijvoorbeeld van longreads en van sport houdt krijg je naar verhouding meer lange sportartikelen te zien', zo legt Klöpping uit.

©ANP

Filterbubble

Het algoritme is echter niet heilig. Om te voorkomen dat de lezers in een filterbubble komen, wordt de automatische selectie aangevuld door een redactie. Deze selecteert artikelen die buiten de persoonlijke voorkeur liggen, maar die wel de moeite van het lezen waard zijn volgens de redactie. Dit moet ervoor zorgen dat de lezer verrast wordt. Het idee is voortgekomen uit de nieuwsbrief van Blendle, dat volgens een vergelijkbaar procedé werkt en waarover ontvangers volgens Klöpping zeer te spreken zijn.

De dienst richt zich vooral op jongeren, ofwel 'mensen die geen abonnement willen op één krant of tijdschrift, maar meer willen dan het gratis nieuws op internet.' Het blijft daarnaast ook mogelijk om losse artikelen te kopen, voor gemiddeld 35 cent. Blendle Premium kost omgerekend ook 35 cent per dag, maar daarvoor krijgt de lezer dagelijks zo'n twintig artikelen. Klöpping verwacht dan ook dat de meeste Blendle-klanten Premium zullen gaan gebruiken. Er zijn momenteel ongeveer 150.000 betalende Blendle-gebruikers.

nieuws

zine