Cyberaanval

WannaCry, de promospot voor cybercriminelen

Grootschalige aanval als reclame voor hackersabonnement?

Was de WannaCry-aanval een reclamestunt? Een hackersgroep lanceert volgende maand immers een soort abonnementendienst voor cybercriminelen. Met dit 'spotje' zouden ze hun service in de markt willen zetten, stelt cybersecurityspecialist Eddy Willems.

Vorige week vrijdag legde een ransomware-aanval wereldwijd meer dan 300.000 computers plat. WannaCry werd gebombardeerd tot een van de grootste cyberaanvallen ooit. Toen het stof ging liggen, bleek de aanval behoorlijk knullig. Zo bouwden de hackers - al dan niet bewust - een 'stopknop' in.

Ook Eddy Willems, cybersecurityspecialist bij G Data, was niet onder de indruk van WannaCry. "Het was wel de meest zichtbare aanval tot nog toe, maar er is ransomware die veel meer opbrengt."

Net omdat de aanval zo opzichtig was, denkt Willems aan een promotiestunt. Hackerscollectief Shadow Brokers, dat de NSA-codes lekte op basis waarvan WannaCry werd gebouwd, kondigde begin deze week aan dat ze in juni een abonnementendienst lanceren.

nieuws