Telenet

Telenet houdt nu ongevraagd jouw kijkgedrag bij. Zo kun je dat veranderen

Telenet gebruikt sinds kort ongevraagd, en dus stiekem, onder meer uw kijkgedrag. De enige manier om daar iets aan te doen is door zelf in de instellingen te rommelen. Vijf vragen.

1. Wat is er aan de hand?

Telenet hield al basisinformatie over zijn klanten bij, zoals de producten die je bij hen hebt. Op die manier kunnen ze je voorstellen doen over pakketten en diensten die bij je kunnen passen. Maar nu is het bedrijf dus ook ongevraagd gestart met bijhouden van waar je precies naar kijkt op televisie. De privacyinstellingen van alle klanten zijn automatisch aangepast naar het niveau waarop ze persoonlijke informatie, zoals dat kijkgedrag, met Telenet delen.

Het gaat bovendien niet om kijkgedrag alleen. Ook verschillende technische gegevens, zoals elektronische identificatie- en locatiegegevens, worden geregistreerd. Met de standaardinstelling worden ook "verkeersgegevens" bijgehouden. Dat zijn "gegevens die nodig zijn om de gesprekken/communicaties af te wikkelen". Het gaat dan onder meer over het telefoonnummer van de beller en de ontvanger en gebruikte volumes. Volgens de algemene voorwaarden gaat het ook over IP-adressen en cookies.

Het kabelbedrijf wil al die gegevens vanaf midden november gebruiken om reclamespots op tv af te stemmen op de voorkeuren en interesses van jouw gezin. Het is bovendien niet ondenkbaar dat Telenet in de toekomst nog verder zal gaan, door bijvoorbeeld gepersonaliseerde internetreclame en andere direct marketing te verkopen op basis van al die verzamelde gegevens.

2. Wat krijg ik in ruil?

Telenet verzacht de pijn door te stellen dat het jou door die verregaande personalisatie allerlei "extraatjes op maat" kan aanbieden, zoals tickets voor evenementen en kortingen. Het zal je ook aanbevelingen voor films en series doen op basis van je kijkgedrag, een beetje zoals Netflix dus. 

In de ogen van Telenet hoort ook gerichte televisiereclame bij de voordelen die bij zo'n losse privacyinstelling horen. Want die zullen "meer en meer aansluiten bij jouw voorkeuren en interesses".

3. Ik heb daar toch geen toestemming voor gegeven?

Precies. En dat is mogelijk het probleem. Van Facebook en Google ga je er bijna automatisch vanuit dat ze je gegevens gebruiken om gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen. We leggen dan ook geen geld op tafel voor het gebruik van zoekmachines en sociale netwerksites. Dat is hun inkomstenmodel. Dat is net even anders bij een bedrijf als Telenet, waar klanten maandelijks (niet weinig) geld betalen voor hun internet- en tv-abonnement. 

Share

De aangeboden extraatjes lijken vandaag niet in verhouding te staan met de informatie die je deelt

Als het kabelbedrijf jouw gegevens gebruikt om gepersonaliseerde reclame te verkopen, waar Telenet meer geld voor kan vragen dan bij gewone reclamespots, zou je de vraag kunnen stellen of jouw internetabonnement in ruil niet goedkoper zou moeten worden. Als klant moet je je vooral de vraag stellen of de aangeboden extraatjes wel in verhouding staan met de informatie die je met het bedrijf deelt. Dat lijkt vandaag nog niet helemaal het geval.

Bovendien haalde de Belgische Privacycommissie al hard uit naar de manier waarop Telenet ongevraagd deze aanpassing doorvoert. "Volgens de huidige privacywetgeving mag informatie over bijvoorbeeld kijkgedrag enkel gebruikt worden wanneer de kijker daar expliciet toelating voor geeft", klinkt het. Telenet zou toestemming moeten vragen (opt-in) en niet zijn hele klantenbestand automatisch overschakelen op een instelling waarbij automatisch veel informatie wordt gedeeld.

4. Welke keuzes heb ik?

Telenet biedt vier verschillende soorten privacyinstellingen aan. Alle klanten zijn vanzelf terechtgekomen in de "persoonlijke" instelling, waarbij klanten automatisch hun kijkgedrag en verkeersinstellingen met Telenet delen en waardoor het bedrijf gerichte televisiereclame kan aanbieden.

Volgens Telenet is die "persoonlijke" instelling het "meest gekozen". Het bedrijf legt niet precies uit waarom dat zo is, maar dat zal natuurlijk wel als je je hele klantenbestand daarop hebt overgeschakeld. 

Een instelling die nóg verder gaat, is "uniek". Daarbij wordt ook nog eens je surfgedrag gebruikt voor gerichte reclame. Andere privacyinstellingen zijn "gericht" en "algemeen". Alleen bij die laatste wordt niet verwerkt naar wat je kijkt en wat je verkeersgegevens zijn.

5. Hoe pas ik die privacyinstellingen aan?

Klanten kunnen naar mijn.telenet.be surfen om hun privacyinstellingen aan te passen (onder het menu 'Algemeen'). Dat klanten hun kijkgedrag willen uitsluiten is niet zo gek. Als de televisie bijvoorbeeld vooral door jonge kinderen wordt gebruikt, zal het bijvoorbeeld moeilijk worden om aan kinderreclame onderuit te komen. 

Standaard staat de instelling op "persoonlijk":

Wie niet wil dat zijn kijkgedrag gebruikt wordt, kiest voor de algemene instelling:

Update 22/09: In een antwoord op onze vraag heeft Telenet beter gedefinieerd welke gegevens onder "verkeersgegevens" vallen. We hebben dit verduidelijkt in het stuk.