COLUMN
OPINIE

Soms kan ik ook zo kwaad worden op deze krant

Guido Everaert is blogger, columnist en consultant.

©Karin De Bruyn

Noem mij één blogger die in België geld verdient met bloggen op het niveau dat hij/zij er zijn huishuur mee kan betalen

U weet, of u weet niet, dat ik aan de Karel de Grote Hogeschool Antwerpen doceer. Ik probeer er leergierige en andere studenten in te wijden in alle geheimen van content marketing en storytelling. Dat is een erg boeiende bezigheid. Jonge mensen komen een klaslokaal binnen, vol hoop, ambities en dromen. Het is een voorrecht om daarmee aan de slag te kunnen gaan.

Ik zie het als mijn taak om die dromen te koesteren en mee te helpen realiseren, maar heel af en toe geef ik tegengas, temper ik of wijs ik op het onrealistische van bepaalde verwachtingen. Het is een fijne job en ik voel me geprivilegieerd dat ik daar voor uitgekozen ben.

Eén van de onderwerpen - zo niet het belangrijkste - is 'Bloggen in een zakelijke context'. Ik mag daar één en ander over vertellen omdat ik het zelf doe, niet helemaal zonder succes. Maar dat hoeft nu ook weer niet overdreven te worden. Ik druk de studenten altijd op het hart dat het hier om een langetermijninspanning gaat, dat er geen shortcuts zijn en dat het vooral uit hun passie moet komen voor een onderwerp of een discipline, want geld gaan ze er niet mee verdienen.

En dan doet deze krant het volgende. Een grote kop'Hoe u tot 750.000 euro per jaar kunt verdienen met bloggen'.

Spontane opwellingen rond hel, verdoemenis, pek, veren en ander fraais wellen mij op. Noem mij één blogger die daar in België geld mee verdient op het niveau dat hij/zij er zijn huishuur mee kan betalen. Madame Zsa Zsa misschien, nu haar boeken (lees boeken, niet blogs) een succes zijn geworden? Want we weten allemaal hoeveel geld je kunt verdienen met boeken uitgeven...

Erger nog. Het stopt niet bij die kreet... De industrie waar dat zou kunnen lukken is de 'fashion, design en lifestylesector'. Jaar na jaar, dag na dag, erger ik me aan fashion en beautyblogs. Meestal bemand door mooie, jonge meisjes die door de cosmeticaindustrie vervolgens gekozen worden om als gesofisticeerd sample-kanaal, hun merk in de markt te duwen. Iedereen content. Een glanzende kleurige zeepbel die er geen is.  

Maar zeer zelden slaagt dat soort blogs, ontdaan van elke meerwaarde, er in om hun bereik uit te breiden. Het is als fruitvliegjes, niet echt storend maar ook niet echt aangenaam. Selfies, mode-outfits, vermoeiende instagram- en pinterestborden, het houdt niet op.  

Fashion- en lifestyleblogs kunnen absoluut een hoog bereik halen in België en daarbuiten, en ik ga niet ontkennen dat er een paar zijn die daar hoge toppen mee scheren. Ik vind het ook een erg dubieuze - om niet te zeggen stomme - zet om bloggers te weren van de fashion weeks die georganiseerd worden. Het is immers een nieuws- en beinvloedingskanaal dat aan belang wint, maar in godsnaam! Meestal is het egocentrisch gebagger in de marge, geneuzel over lipstick en gloss, met beautytips waar je onwel van wordt.

Volgend jaar komen er dus weer tientallen meisjes in mijn colleges zitten die hopen op een doorbraak. Vakkundig zal ik hun droom aan scherven smijten en jonge mensen voor eeuwig en altijd hun plek in de zon ontnemen.  

Daar gaat mijn pedagogisch positieve uitstraling. Dank u wel, De Morgen!