Technologie

Misleiden Apple-websites de Belgische consument?

©BELGA

Apple zou de Belgische consument misleidende informatie geven over de garantie van zijn producten. Daarom stapte de FOD Economie naar een onderzoeksrechter, die bekijkt welke maatregelen tegen het Amerikaanse technologiebedrijf genomen moeten worden. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag.

Verschillende bronnen bevestigen dat een Brusselse onderzoeksrechter een vordering heeft geschreven waarin hij aan de internetproviders vraagt om de sites van Apple te blokkeren.

Die vordering kwam er nadat de FOD Economie naar de onderzoeksrechter was gestapt omdat Apple de consument zou misleiden, aldus woordvoerster van de FOD Chantal De Pauw. Dat gebeurde vorig jaar, maar raakte nu pas bekend.

De wet op de garantie zegt dat elke Belgische consument die een product koopt recht heeft op twee jaar wettelijke garantie. Apple heeft echter nog een tijd maar één jaar garantie gegeven. Wie twee jaar garantie wilde, moest bijbetalen. Vorig jaar paste Apple zijn website aan. Daarop staat nu een document dat zegt dat elke Belgische consument recht heeft op twee jaar wettelijke garantie. Maar of dat volstaat, valt te betwijfelen.

De onderzoeksrechter wilde de websites van Apple dus laten blokkeren, omdat in de Grondwet staat dat het vrij verkeer van elektronische dienstverleners kan worden beperkt, als blijkt dat de consument niet beschermd is.

Hij zou echter vorige week op zijn vraag zijn teruggekomen en aarzelen hoe het verder moet. Blijkbaar zou het besef gegroeid zijn dat het onhaalbaar is om de sites van Apple te blokkeren zonder dat ook andere diensten, zoals iTunes, niet meer zouden werken.

Apple Europe wilde niet reageren.