Technologie

Meme-machine Reddit staat voor lastig dilemma: groeien of sterven

Alexis Ohanian, oprichter van Reddit. ©AFP

De sociale nieuwswebsite Reddit is de geboortegrond van vele internethypes. De site, die zichzelf de startpagina van het internet noemt, heeft al sinds jaar en dag een schare zeer trouwe fans. Maar Reddit staat nu op een keerpunt in zijn bijna 10-jarige bestaan: de site moet groeien en commercieel worden om te overleven. De vraag is of dat zal lukken.

Het logo van Reddit. ©Reddit

Hoe werkt Reddit? Dat was de kop van een Reddit-blog gisteren. Het lijkt wat gek, om 9 jaar na de oprichting nog eens met een handleiding te komen, maar het is een teken aan de wand dat er dingen gaan veranderen bij de populaire linkdeelsite. Reddit is sinds zijn oprichting in 2005 nog niet uit de rode cijfers geweest. Investeerders lijken nu eindelijk eens wat van hun inleg terug te willen zien. Volgens The New York Times heeft Reddit onlangs zijn salesteam uitgebreid, het aantal advertenties langzaam opgedreven en veranderingen doorgevoerd. Zo komt er eindelijk een app, en zijn er nieuwe features uitgerold als 'trending reddits'.

"All things change", schreef Reddit-topman Yishan Wong deze week in reactie op een bezorgde Redditgebruiker: "We zijn machteloos tegen verandering, als kiezels die worden meegesleurd in de wilde rivier." Gebruiker Notthatnoise2 verwoordde de angst van de hardcoregebruikers dat Reddit zal toegeven aan de commercie en zichzelf zo onherroepelijk ter gronde richt.

Trouwe fans
Om te groeien moet Reddit laveren tussen het behouden van de trouwe fans en het aantrekken van nieuwe gebruikers. Dat probleem manifesteert zich het duidelijkst in het uiterlijk van de site: alsof de Wayback Machine een site uit 1995 toont. Hoewel het management graag zouden willen vernieuwen - oprichter Alexis Ohanian geeft zelf toe dat hij niets afwist van webdesign toen hij de site in elkaar knutselde - leidt iedere aanpassing tot een storm van protest voor de hardcoregebruikers. De site rolt hierom nu in een tergend langzaam tempo minieme veranderingen uit.

De site, die maandelijks 114,5 miljoen unieke bezoekers en ruim 5 miljard pageviews trekt, heeft 'slechts' 3 miljoen geregistreerde gebruikers. Zij delen de links die ze vinden op het internet, posten berichten en stemmen op posts. Dankzij dit systeem van 'upvoten' komen gekke hypes als Grumpy Cat en Doge Coin bovendrijven, die normaal in de krochten van het internet verborgen zouden blijven. Populaire reddits zijn "De engste dingen die je kind ooit tegen je zei" en "De beste spiektrucs die leerkrachten zijn tegengekomen". De site is de ideale meme-machine voor de redacties van populaire social-nieuwssites als Buzzfeed en Mashable.

Doolhof
Voor nieuwe gebruikers kan Reddit echter overkomen als een onbegrijpelijk doolhof van Subreddits, waarvan er ruim 7.500 tegelijkertijd actief zijn. Voor hen is er dus sinds deze week de Reddit-beginnersgids, waarin een handleiding voor gebruik wordt gegeven - om nieuwe gebruikers aan de site te binden - en een Reddiquette, de etiquette voor Redditgebruikers - zodat de nieuwelingen de oude gebruikers niet afschrikken met hun gedrag. Redditors, zoals de fanatieke gebruikers zichzelf noemen, houden er namelijk hun eigen normen en waarden en humor op na, die voor een buitenstaander niet altijd te begrijpen zijn. Aan de beginnende redditor adviseert Reddit dan ook om eerst de regels van een subreddit te bestuderen, alvorens een bericht te plaatsen.

Ook roept Reddit op om vooral geen reclame voor eigen websites te maken. "Als je hier komt om een een website te promoten, kijk dan vooral naar onze advertentiemogelijkheden", schrijft Reddit. Daar heeft de site meteen het tweede probleem te pakken, want zijn adverteerders wel geïnteresseerd in de anonieme gebruikersdatabase van Reddit? De site heeft de privacy van zijn leden hoog in het vaandel staan, en leden hoeven slechts hun e-mailadres af te geven. De hoeveelheid gegevens Facebook beschikbaar stelt, zijn daarentegen de natte droom van elke marketeer.

Als Reddit gebruikers zal vragen om meer gegevens af te staan zal het zijn eigen doodsvonnis tekenen, dus moet Reddit adverteerders zien te trekken die het aantrekkelijk genoeg vinden om advertenties bij onderwerpen in te kopen. Reddit staat de komende tijd dus in meerdere opzichten voor een ongelofelijk moeilijke klus: zal de 'voorpagina van het internet' overleven, of zal het naar de eeuwige jachtvelden van het web verhuizen, naast voormalig concurrent Digg.

De algemene voorwaarden van Reddit zijn summier. De beheerders van subreddits bepalen hun eigen regels. Sommige subreddits hebben amper regels, andere weer hele strikte (waaronder één met: gebruik alleen het woord 'kat'). Samen met de gebruikers heeft Reddit nu een algemene Reddiquette geformuleerd. Dit zijn de belangrijkste punten:

• Onthoud dat er mensen achter de computer zitten. Denk altijd als je iets plaatst: Zou ik iemand dit ook recht in zijn gezicht zeggen?

• Let op je spelling, intelligente discussies vereisen een standaard in communicatie.

• Stem artikelen omhoog of naar beneden, maar lees een artikel wel eerst voor je erop stemt

• Hengel nooit naar stemmen ("show me some love", "spread the word" of "als dit de voorpagina haalt dan zal ik een zwerfkat adopteren en deze Reddit noemen")

• Als je expliciete beelden of naaktheid plaatst, voeg tags toe als NSFW (Not Safe For Work). Voeg SFW (Safe for Work) toe als de titel doet vermoeden dat het om naaktheid gaat, maar de beelden dit niet zijn

• Gebruik geen aandachtsschreeuwtermen als BREAKING. Gebruik helemaal geen CAPS LOCK in titels

• Plaats nooit persoonlijke informatie over iemand. Hieronder vallen ook Facebook-screenshots waar namen nog zichtbaar zijn

• Plaats geen onzinnige reacties als LOL en ROFL. Ze zijn niet gevat, orgineel of grappig en voegen niets toe aan de discussie.