Sociale media

Kunnen sociale media helpen de verdere verspreiding van hiv te stoppen?

1 ©EPA

De tweets en Facebookposts die u de wereld instuurt, kunnen van onschatbare waarde zijn. Onderzoekers werkten al aan toepassingen om de verspreiding van het griepvirus in kaart te brengen, maar volgens Sean Young van de universiteit van Californië hebben sociale media nog veel meer potentieel. In een artikel in het vakblad Trends in microbiology stelt hij dat ze een belangrijke rol kunnen spelen in het terugdringen van hiv.

Onderzoekers werkten al aan toepassingen om aan de hand van Facebook- en Twitterposts de verspreiding van het griepvirus in kaart te brengen. Sean Young, als onderzoeker verbonden aan het Center for Digital Behavior van de universiteit van Californië, is van mening dat sociale media een zeer belangrijke rol kunnen spelen om besmettingen te voorspellen en zelfs tegen te gaan. Maar het kan verder gaan dan griep, stelt hij in zijn artikel.

"Het uitspitten van sociale media biedt gigantische kansen voor de geneeskunde", meent hij. "We bevinden ons nu nog maar in de beginfase. Hoe krachtig deze technologieën zullen zijn, moet nog getest worden."

Op basis van zijn recent onderzoek naar gedragsinzichten uit big data maakt Young zich sterk dat sociale media nuttig kunnen zijn om hiv te bestrijden. "Ze kunnen overheden, gezondheidsautoriteiten en ziekenhuizen helpen om te weten waar, wanneer en hoe besmetting voorkomen kan worden."

Privacy

Zo vermeldt Young een groep Afro- en Latijns-Amerikaanse homoseksuelen, die een enorme hoeveelheid persoonlijke informatie deelden op sociale media. Hij ontdekte dat mensen die hiv-gerelateerde onderwerpen bespraken, een grotere kans liepen later zelf een hiv-test te moeten aanvragen. Daarnaast toonde hij aan dat ook tweets personen kunnen identificeren die momenteel of in de toekomst mogelijk risicogedrag vertonen.

Wat nu nodig is, volgens Young, zijn gesofisticeerde tools om al die gegevens te verwerken. Op Twitter alleen worden elke dag 500 miljoen berichten verstuurd. Het is een huzarenstuk om de nuttige tweets daaruit te filteren. Young werkt nu met een team computerwetenschappers van de universiteit van Californië aan dat doel.

Hoe zit het dan met de privacy? Volgens Young is er bewijs dat gebruikers van sociale media zulke onderzoeken al beginnen te aanvaarden, zelfs wanneer die gebeuren door bedrijven die op die manier hun winsten willen vergroten. "Indien bedrijven dit zelfs mogen doen, zouden we zeker moeten aanvaarden dat gezondheidsonderzoekers dezelfde methodes gebruiken om onze gezondheid en ons welzijn te verbeteren", stelt hij.

zine