Technologie

De nieuwe iPhone is "fantastisch", maar "mist de wow-factor"

De iPhone 5 (links) en zijn voorganger, de iPhone 4GS ©AFP

Apple heeft  gisteravond de langverwachte iPhone 5 gelanceerd. Uit de eerste reacties valt op te maken dat de nieuwe smartphone de hooggespannen verwachtingen heeft weten waar te maken. Desondanks blijft grote euforie uit. "Het is een evolutie, maar geen revolutie."

Apple-CEO Tim Cook stelt de iPhone 5 voor in San Francisco. ©AP

De iPhone 5 is groter, platter en sneller dan zijn voorganger. En hij heeft bijna alles wat het geruchtencircuit van tevoren al vermoedde: een groter en beter beeldscherm, een sneller mobiel netwerk en een batterij die langer meegaat. Genoeg om wie er lang op heeft gewacht tevreden te stellen. Verbeteringen genoeg misschien, maar echte vernieuwingen of verrassingen ontbreken. 'De iPhone is helemaal geweldig en dodelijk saai', kopt Wired dan ook.

Saai
'Het ultradunne ontwerp en de glazen en aluminium behuizing zijn een triomf van industrieel ontwerp', schrijft Mat Honan op het technologieblog. 'Er is niets aan de telefoon om niet van te houden. Hij blinkt uit... En toch is ie zo, zo verschrikkelijk saai.'

Volgens Honan wordt die 'vreemde paradox' niet veroorzaakt door Apple, maar door de verwachtingen van de consument. En de iPhone zal voorlopig ook wel even saai blijven, denkt hij: 'de Toyota Prius van de smartphone-updates'. 'Dat is nu eenmaal de voortgang van de technologie.'

Teleurstelling is er bij sommige technologieliefhebbers ook vanwege het ontbreken van een aantal functionaliteiten die sommige concurrenten al wél geïmplementeerd hebben. Zoals bijvoorbeeld een digitale betaalfunctie die de telefoon in een soort pinpas verandert, of een zogenoemde touch to share-functie, waarbij verschillende telefoons gegevens kunnen uitwisselen door ze tegen elkaar te houden. Maar het ontbreken van iets compleet nieuws, waar nog niemand aan gedacht had, lijkt toch de grootste domper op de feestvreugde.

'Resolutionair'
Ooit was de iPhone revolutionair, maar dat is veranderd, stelt ook  analist Michael Yoshikami tegenover persbureau Reuters. 'Er is geen wow-factor, want alles wat Apple liet zien is evolutionair.' Apple zelf neemt overigens zelf het woord 'revolutionair' ook al niet meer in de mond. Bij de presentatie van de nieuwste iPad sprak het bedrijf van 'resolutionair', een woordspeling op de verbeterde kwaliteit van het beeldscherm.

Of de nieuwe iPhone nu revolutionair, evolutionair, resolutionair of gewoon saai is, een verkoophit gaat het toestel volgens de analisten toch wel worden. Nog voor het einde van dit jaar zal Apple 58 miljoen exemplaren van de Smartphone verkopen, zo verwachten zij. En dat is een nieuw verkooprecord. De veranderingen die Apple heeft toegepast zijn voldoende om de toenemende concurrentie op afstand te houden, zo luidt de verwachting.