Technologie

'Age of Internet Empires' toont de populairste websites wereldwijd

Google en Facebook zijn veruit de meest populaire sites wereldwijd. ©Mark Graham, Stefano De Stabbata, Oxford Internet Institute

Hoewel er wereldwijd miljoenen verschillende websites bestaan, blijken de populairste sites er maar een handvol te zijn. Twee onderzoekers uit Oxford plaatsten de meest populaire website per land op een kaart, en die geeft een opmerkelijk beeld.

De twee onderzoekers, Mark Graham en Stefano De Stabbata werken aan het Oxford Internet Institute. Ze maakten twee kaarten, eenje in 'old style', eentje met elk land geschaald afhankelijk van het aantal inwoners dat er toegang heeft tot internet. Beide kaarten laten zien hoe universeel websitevoorkeuren blijken te zijn.

Google en Facebook zijn veruit de twee meest bezochte websites. Google staat op één in 62 landen en doet het vooral goed in Noord-Amerika, Europa (ook in België), Australië, delen van Azië en in zuidelijk Afrika. Facebook volgt met 50 landen, vooral in Noord-Afrika, in delen van het Midden-Oosten en in delen van Centraal- en Zuid-Amerika.

Machtig Google
"De macht van Google wordt pas echt duidelijk wanneer we ook naar de tweede meest populaire sites in elk land kijken", zeggen de twee onderzoekers. "Van de 50 landen waar Facebook de populairste site is, hebben 36 landen Google op twee staan. In de 14 andere landen is dat YouTube, dat eveneens in handen is van Google.

China wordt gedomineerd door de sociaal netwerksite Baidu, in Japan en Taiwan staat Yahoo op kop. De zoekmachine Yandex is dan weer het populairst in Rusland. Van veel centraal-Afrikaanse landen vonden Graham en De Stabbata geen data. Wat hen naar eigen zeggen nog het meeste opviel was de populairste site in de Palestijnse Gebieden: de krant Al-Watan Voice.

Macht
En wat met de macht die volgt uit de dominantie van een handvol bedrijven op het wereldwijde web? "Waarschijnlijk zitten we pas in het begin van de 'Age of Internet Empires'. Maar toch is het belangrijk stil te staan bij de gevolgen van welke bedrijven controleren hoe we communiceren en toegang hebben tot informatie."

De meest bezochte websites, gewogen per internetpopulatie per land. ©Mark Graham, Stefano De Stabbata, Oxford Internet Institute