Sport

Wie doet BMC wat in WK-ploegentijdrit?

Phinney en co trainden vandaag op het circuit van Zolder ©PHOTO NEWS

Het WK wielrennen in het Nederlandse Valkenburg wordt zondag op gang geschoten met een nieuwe discipline, de ploegentijdrit. De grote favoriet is BMC, zij hebben een imposant zestal neergezet. Een viertal teams mag zich tot de schaduwfavorieten rekenen. Daarbij ook 'ons' Omega Pharma-Quick.Step dat met Tom Boonen, Peter Velits, Niki Terpstra, Sylvain Chavanel, Tony Martin en Kristof Vandewalle over heel wat geweld beschikt.

©PHOTO NEWS
©PHOTO NEWS

Tot 1994 werd de ploegentijdrit met landenploegen gereden. Nu voor het eerst met merkenteams en zowel voor mannen als voor vrouwen. Bij de vrouwen is Rabobank met olympisch kampioene Marianne Vos uiteraard topfavoriet. Bij de mannen is de concurrentie harder. Liefst 33 ploegen schreven zich in. Van de achttien WorldTour-ploegen ontbreekt er geen enkele op het appel. Van de professionele continentale teams is zelfs Topsport-Vlaanderen-Mercator van de partij.

Tien ploegentijdritten dit jaar
In totaal werden er de afgelopen maanden tien ploegentijdritten gereden en daar won Garmin-Sharp met Oman, Giro en Utah er liefst drie van. Een garantie op succes is dat natuurlijk niet. Twee overwinningen waren er voor Orica-GreenEdge in Tirreno-Adriatico en in de Eneco Tour. Luke Durbridge, Svein Tuft en de Nederlanders Langeveld en Mouris maken van die ploeg een te duchten concurrent.

Maar we mogen ook BMC niet onderschatten. Met Philippe Gilbert, Taylor Phinney, Marco Pinotti, Tejay Van Garderen, Manuel Quinziato en Alessandro Ballan wonnen zij de ploegentijdrit in Trentino. Omega Pharma-Quick.Step dat lang heeft toegewerkt naar deze discipline is eveneens tuk op een medaille. Movistar, Rabobank en Team Sky (zonder Wiggins, Porte en Rogers) zijn outsiders.

©PHOTO NEWS
©PHOTO NEWS

Omega Pharma-Quick.Step start zondag met ambitie in de ploegentijdrit op het WK wielrennen in het Nederlandse Valkenburg. "Een plaats bij de eerste drie is ons doel. Voor het prestige, maar ook voor de vele punten die ermee te verdienen zijn. Vergeet niet dat de winnende ploeg tweehonderd punten krijgt. Daar moet je al twee klassiekers voor winnen", verduidelijkte ploegleider Tom Steels.

Vele andere teams kozen voor een training op het autocircuit van Zolder, maar Tom Steels opteerde voor een parcoursverkenning van Geleen naar Valkenburg. "Wij zijn ervan overtuigd dat je in eerste instantie het parcours moet kennen. Wat ben je met een training in Zolder als je kort na de start twee bochten mist? Onze voorbereiding is in het begin van het seizoen al opgestart door iedereen een tijdritfiets te geven. Daar is individueel veel op getraind. "

Vrees voor slechte dag
Want een eerste vereiste voor een zware discipline als een ploegentijdrit is de liefde voor de tijdritfiets. Daarna hebben we langzaam maar zeker onze elementen geselecteerd en pas daarna zijn we overgeschakeld op het aanleren van de automatismen", aldus Tom Steels.

"Wat zondag vooral van belang zal zijn, is het zo egaal mogelijk houden van het tempo. Wij hebben het geluk dat je zelden zo'n sterke ploeg kunt opstellen als de onze. Slechts twee problemen zijn mogelijk: iemand die een slechte dag heeft of iemand die om een andere reden de rol moet lossen."

©PHOTO NEWS