Theater

Geanimeerd eerbetoon aan Malcolm X

1 ► De scène is bevolkt met strijdvaardige broeders en zusters die hun plaats onder de zon opeisen. ©Danny Willems

De KVS vertrekt vanuit Malcolm X' liefde voor jazz en brengt zo hulde aan diens revolutionaire gedachtegoed. Resultaat: een meertalig theaterconcert van topniveau.

De voorstelling opent ingetogen met een meerstemmige zangpartij gebracht door de imposante bezetting van de volledige multiculturele cast. Ijl en dwingend daarbovenuit galmt de spirituele zang van Hassan Boufous. Onder vale belichting wordt een vredelievend credo geprojecteerd over de mens, het goede, God en kunst als het laatste ritueel. Iedereen klaar voor een gezellige avond onderuitzakken in een luie stoel.

Niet dus, want met een vingerknip slaat de stemming om. In een dooreenwarreling van Arabisch, Frans en Engels krijgt de zaal een welgemeend fuck you in het gezicht geslingerd en een flinke portie Publikumsbeschimpfung volgt. De scène is bevolkt met opposanten, verbolgen en strijdvaardige broeders en zusters die hun plaats onder de zon opeisen. Het geweld in het Midden-Oosten, de kuiperijen van uitbuiters als Leopold II en de betuttelingen over hoofddoeken pikken ze niet langer. Deze jongens kennen hun geschiedenis en snoeihard halen ze uit naar de slavenhandel, het kolonialisme en de moord op hun leiders.

Share

Dé hamvraag gaan ze niet uit de weg: waaraan zijn nine eleven en alle gewelddadigheid die erop volgt te wijten? The chickens come home to roost, boontje komt om zijn loontje

Hun gram wordt doorgetrokken in de muziek. Een uitstekend jazzcombo echoot de collectieve woede in frenetieke uithalen. Het samenspel en de solerende gitaar (Arne Demets), saxofoon (Frank Vaganee) en trompet (Nico Schepers) zetten de zaal in vuur en vlam. Als tegengewicht voor het muzikale orgiastisch geweld brengt Onika Meugens-Hendersons solozang verstilling. Haar aangrijpende vertolking van Billie Holiday is bloedstollend mooi.

De voorstelling is geen hagiografie van de in 1965 vermoorde prediker van het panafrikanisme. De jonge podium- kunstenaars schudden de ideeën van Malcolm X op en vertalen ze naar de grootstedelijke context van vandaag.

Dé hamvraag gaan ze niet uit de weg: waaraan zijn nine eleven en alle gewelddadigheid die erop volgt te wijten? The chickens come home to roost, boontje komt om zijn loontje.

Het bonte gelegenheidsgezelschap doet zijn ding met een stevige portie eigenzinnigheid en artisticiteit. De angry young men leveren een ritmische doortimmerde creatie af.

Tot 22 oktober in KVS. www.kvs.be