column
Janne Vanhemmens

Wat we niet beseffen is dat we zelf dagelijks aan alcoholpromotie doen

#TournéeMinéraleDagboek: Janne Vanhemmens (24) en Max Neetens (28) over hun eigen maand zonder alcohol

Janne Vanhemmens (Kortrijk, 1992) is socialemediamanager bij BILL en woont in Brussel.

1 Janne Vanhemmens ©Franky Verdickt

Louise Delage is een jonge, fotogenieke Parisienne. Op Instagram deelt ze hippe foto’s in de stad, op het strand en op citytrip in Berlijn met haar duizenden volgers. Het type Instagramchick waar elk jong meisje maar wàt graag mee zou wisselen dus. Maar haar 150ste post slaat in als een bom: “Like my addiction” blijkt een campagne te zijn van het Franse “Addict Aide” en wijst op de drankjes die Louise steeds in de hand heeft op de foto’s die op dat moment meer dan 50.000 likes op teller hebben.

Na mijn columns over de promotie van alcohol en rijden onder invloed kreeg ik de reactie: “Tja, wat verwacht je? Bier en andere dranken worden dagelijks gepromoot.” Wat we misschien niet beseffen is dat we er zelf ook aan meedoen. Ook bij mijn Facebookvrienden staan er in elk reisalbum foto’s van pintjes en cocktails, is Instagram een uithangbord voor vrolijke kiekjes met volle glazen en toosts. En dan begin ik nog niet over Snapchat, waar je elk weekend ieders dronken taferelen live kan meevolgen.

Zo normaliseren we het zelf dus ook om bij elke maaltijd en op elk feestje standaard alcohol te bestellen. Als je drinkt ben je cool en hoor je erbij. Er valt ook niet te ontsnappen aan de groepsdruk. Ik ging iets drinken met een vriendin uit Parijs, die Tournée Minérale niet kent, en toen ik aan tafel kwam met een tonic vroeg ze:

“Why the hell would you drink that?”

Zeg ik dat je drankje fotograferen illegaal moet worden? Natuurlijk niet. Maar we mogen niet vergeten dat we zelf minstens even sterk aan promotie doen als de merken en dat we zelfs onze eigen vrienden onder druk zetten.