column
Ann De Craemer

Hopelijk wordt het bobotaaltje van Frederik De Swaef niet de nieuwe huisstijl van Flair

Ann De Craemer is schrijfster en columniste voor demorgen.be.

2 Frederik De Swaef in 'Terzake'. ©VRT
Ann De Craemer. ©Eric de Mildt
Share

Van alle managementspeak is 'content' met voorsprong het meest ergerlijke woord. Het is een term die mensen die zichzelf een air van belangrijkheid willen aanmeten maar wat graag gebruiken

Ik had zin om haar te omhelzen, maar omdat dat niet kan, breng ik het hier gewoon onder woorden: mijn applaus voor hoe Annelies Beck vrijdag in Terzake de nieuwe Flair-hoofdredacteur Frederik De Swaef interviewde.  

Is het u ook opgevallen hoe De Swaef zich daar bediende van een tenenkrullend managerstaaltje? Hij had het over 'een volumestrategie volgen', 'diversifiëren binnen die domeinen', 'monetariseren', 'native advertising', 'ebit-strategie', en wel zes keer over 'content'.  

Annelies Beck stoorde zich zichtbaar aan vooral dat laatste woord, en ik vond het meesterlijk hoe ze, telkens als De Swaef sprak over de 'content' van zijn blad, meteen antwoordde: 'de inhoud, dus.'  

Van alle managementspeak is 'content' met voorsprong het meest ergerlijke woord. Het is een term die mensen die zichzelf een air van belangrijkheid willen aanmeten maar wat graag gebruiken. 'Content' klinkt namelijk chiquer dan 'inhoud'. Het is 'ik-hoor-bij-de-club-en-ik-doe-heel-belangrijk-taal' - en bij de club horen is precies wat De Swaef ambieert. De club der managers-adverteerders, met name, wier taaltje hij alvast zo goed mogelijk wil beheersen. Dat zei hij ook zelf in Terzake, zonder blozen: 'Hoofredacteur zijn is een beetje businessmanager zijn', en, sterker nog: 'Een journalist kan ook voor adverteerders schrijven.'  

Share

Hopelijk krijgen we geen zinnen als: Lijst je amoureuze targets goed op! Implementeer ze zodra je de challenge krijgt en koppel op tijd terug naar jezelf zodat de output je niet ontgoochelt

Nou. We mogen hopen dat het adverteerderstaaltje van De Swaef niet de nieuwe huisstijl van Flair wordt, of we krijgen zinnen als deze voorgeschoteld:  

- Ook op zoek naar een nieuw kapsel? Dan bieden deze tools je vast en zeker incentives voor een kwaliteits- en resultaatgerichte hairdo, volledig out-of-the box.

- Lijst je amoureuze targets goed op! Implementeer ze zodra je de challenge krijgt en koppel op tijd terug naar jezelf zodat de output je niet ontgoochelt. Wees je vooral bewust van je eigen kerncompetenties!

- Flexibiliseer deze zomer je outfit! Diversifiëren is in. Zowel thuis als op de werkvloer zal dat je operational excellence ten goede komen.    

Nee, dat is niet wat 'de consument' van Flair van haar blad verlangt. Zo ver zal het natuurlijk ook niet komen, maar de taal van De Swaef vond ik wel onthullend: hij geeft er - bewust of onbewust - mee aan dat wat hij doet niets meer met journalistiek te maken heeft.  

Op het einde van het gesprek met Annelies Beck zei De Swaef dat hij best wel in de politiek zou willen gaan. Ik heb goed nieuws voor de man: ook in de politieke wereld hanteert men graag gewichtige taal, dus De Swaef zou zich er meteen thuis voelen. In het bobonees klinkt dat waarschijnlijk als: 'zich geïmplementeerd voelen in de taskforce'.

nieuws