Onderwijs

"Seks en relaties zijn belangrijker dan de stelling van Pythagoras"

Seksuoloog Wim Slabbinck pleit voor liefde als schoolvak

De Gentse seksuoloog en antropoloog Wim Slabbinck breekt deze week in Humo een lans voor een nieuw vak op school: Liefde. "Waarom leer je niet op school hoe je een orgasme bereikt?"

"De Britse filosoof Alain de Botton pleit voor het vak 'Liefde' op school en ik ben het daar volledig mee eens", zegt Slabbinck aan onze krant. "In mijn jeugd heb ik ontzettend veel geleerd over abstracte taal- en rekenkundige begrippen, maar het antwoord op pertinente levensvragen als: wat is een positieve relatie, hoe ga je om met het verlies van een dierbare of hoe bereik je een orgasme? Dat zat niét in het lessenpakket. Vreemd, want seksueel en relationeel geluk is een essentieel deel van onze gezondheid."

Maar kunnen we liefde wel op school aangeleerd krijgen? Moeten we niet eens goed het deksel op de neus krijgen om te weten wat ze inhoudt? Slabbinck: "Natuurlijk zijn eigen ervaringen onontbeerlijk, maar ik ben ervan overtuigd dat seks en relaties in de klas moeten worden besproken."

Share

De Vlaamse overheid is momenteel de eindtermen aan het herzien, maar daarover is nog niets beslist

De huidige seksles - officieel: relationele en seksuele vorming (RSV) - bevredigt volgens Slabbinck niet. "Dat komt doordat er werkelijk niets in eindtermen vervat ligt. Anno 2017 beslist elke Vlaamse school autonoom of ze lessen seksuele opvoeding geeft en wat die precies inhouden. Sommige leraars nemen echt een voortrekkersrol en nodigen experts van Sensoa uit, anderen houden zich bij een stuntelig praatje over eileiders. Dat kan niet, het moet ambitieuzer."

De Vlaamse overheid is momenteel de eindtermen aan het herzien, maar daarover is nog niets beslist. Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) herhaalt aan deze krant dat ze seksuele en relationele vorming op school "zeer relevant vindt" en dat ze het belangrijk acht dat het "op een brede manier wordt aangebracht".

U kan dit abonneestuk vandaag gratis lezen. Elke dag De Morgen lezen? Proef nu twee maanden en krijg 47 procent korting.

Meer dan soa's

Slabbinck heeft alvast een suggestie voor Crevits: RSV optillen tot een volwaardig vak 'Liefde' door er twee aspecten aan toe te voegen. Slabbinck: "Ten eerste is seks meer dan gevaar, het biedt ook plezier. Nu wordt in de seksles uitsluitend op menstruele cycli en soa's gefocust, maar het onderwijs moet ook de fijne kanten aan seks belichten. Zo gaan kinderen veel beter kunnen onderscheiden wat grensoverschrijdende seks is en wat niet."

Share

'Eigenlijk begin je best al peuters over de liefde te vertellen'

Wim Slabbinck, seksuoloog

Ten tweede moet het psychologische aspect van seks en relaties naar voren komen. De seksuoloog: "Kinderen die leren dat men aan een relatie kan werken, dat verliefdheid en seksueel verlangen in een relatie na verloop van tijd kunnen afnemen, zijn beter gewapend om die problemen op latere leeftijd op te lossen. Zonder die weerbaarheid lopen ze meer risico op burn-outs en depressies in hun latere leven. Recent heeft de Wereldgezondheidsorganisatie het belang van seksualiteit en relaties voor onze gezondheid benadrukt en dat is niet zonder reden."

Slabbinck ziet het vak 'Liefde' vanaf het secundair worden gedoceerd, op tweewekelijkse of maandelijkse basis. "Maar eigenlijk begin je best al peuters over de liefde te vertellen. Mensen zijn seksuele wezens. Zelfs baby’s gaan op zoek naar leuke plekjes."

Als een IKEA-kast

Share

'Ik kan enkel vaststellen dat in het post-Dutroux-tijdperk seksualiteit bij jongeren een uitzonderlijk gevoelig thema blijft'

Wim Slabbinck, seksuoloog

Verwachten we nu ook niet te veel van scholen? Moeten we jongeren niet bereiken waar ze zijn, op het internet bijvoorbeeld? Slabbinck: "Zeker. De hele samenleving draagt een verantwoordelijkheid om seks meer bespreekbaar te maken: ouders, scholen, maar ook digitale media. Zo vervult Sensoa een voortrekkersrol in het ontwikkelen van apps rond seksuele voorlichting."

En ook de openbare omroep kan een rol spelen, vindt Slabbinck. "Haar Noorse tegenhanger NRK legt in het no-nonsense tv-programma 'Pubertet' ragfijn uit welke lichamelijke veranderingen gepaard gaan met de adolescentie. Er wordt uitgelegd wat penissen en vulva’s zijn, wat die allemaal kunnen én het brengt ze dan nog eens ongegeneerd in beeld. En waarom ook niet? Als we een Ikea-kast in elkaar vijzen, dan hebben we toch ook het plaatje nodig om te begrijpen hoe het moet?"

Al ziet de seksuoloog dat bij ons nog niet meteen gebeuren. "Ik kan enkel vaststellen dat in het post-Dutroux-tijdperk seksualiteit bij jongeren een uitzonderlijk gevoelig thema blijft. Dat is jammer. Je kan hier niet zomaar over seks praten en zo sluipt schaamte in het discours."

U volgt Slabbinck en wilt meer over zijn visie op onderwijs weten? Voor online magazine Charlie heeft de seksuoloog een gastbijdrage over het schoolvak 'Liefde' geschreven. 

U kan dit abonneestuk vandaag gratis lezen. Elke dag De Morgen lezen? Proef nu twee maanden en krijg 47 procent korting.

nieuws

zine